Gå til innhold

Betaling av årsavgift

Kannath

Anbefalte innlegg

Hei, har et lite spørsmål angående årsavgiften. Mars er en helvettesmnd når det kommer til regninger, og jeg har derfor litt trang økonomi denne mnd. Hvor lenge etter fristen går ut på å betale vil vegvesenet starte med avskiltninger? Er det slik at jeg er safe om jeg betaler rundt 15. April eller er jeg i deep shit da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må vel bare betale årsavgift og forsikring for at du skal kunne motta oblater som du skal sette på skiltene. Og disse mottar du ikke før til sommeren, så de begynner nok ikke med avskiltninger før ute i august, om jeg husker korrekt. Men, i og med at det er staten du skal betale til, så kan du nok vente deg et saftig purregebyr.

Lenke til kommentar

Hehe, mor er 47 år så pensjonist er hun neppe :p.

Men, jeg har råd til 250-500 spenn i gebyr uten stress. Jeg har en god jobb, men har ikke jobbet lenge nok til å få betalt for påsken. Enten blir det lån/forsikring som blir betalt en mnds tid for sent eller veiavgiften så får det bare gå ;)

Lenke til kommentar

Tja, har jo normalt veldig god økonomi. Har utbetalt 5000kr i uken, men har vært uten jobb i en måneds tid før jeg begynnte i den jobben så da kom jeg litt på etterskudd men det har ordnet seg nå. Derfor jeg ikke har spart, 250kr er ikke noe problem om det bare er det som kommer ekstra for å vente en måned. Er bare det at jeg ikke får de 5000 jeg pleier å tjene den ene uken pga jobben er bare er oppe 2 1/2 dag i påsken. Låne penger er ikke noe alternativ, verste jeg veit. Men hvis bilen ikke blir avskiltet innen den mnd og det blir 250 i gebyr så takker og bukker jeg for svar for da er alt OK! :)

Lenke til kommentar
Tja, har jo normalt veldig god økonomi. Har utbetalt 5000kr i uken, men har vært uten jobb i en måneds tid før jeg begynnte i den jobben så da kom jeg litt på etterskudd men det har ordnet seg nå. Derfor jeg ikke har spart, 250kr er ikke noe problem om det bare er det som kommer ekstra for å vente en måned. Er bare det at jeg ikke får de 5000 jeg pleier å tjene den ene uken pga jobben er bare er oppe 2 1/2 dag i påsken. Låne penger er ikke noe alternativ, verste jeg veit. Men hvis bilen ikke blir avskiltet innen den mnd og det blir 250 i gebyr så takker og bukker jeg for svar for da er alt OK! :)

Så fra nå av legger du vekk 221kr av lønningen din hver måned, neste år da regningen kommer vil du ha penger på konto for årsavgiften. ;)

Lenke til kommentar
Fristen er 25.mars. Betaler du først den 15.april, vil du mest sannsynlig få tilleggsavgift. Også om du betaler før purringen kommer.

Men avskiltning slipper du i første omgang.

Bilen vil vel bli begjært avregisrert etter en stund pga manglende årsavgift?

De begynner vel bare ikke å kjøre aktivt rundt på jakt, men skulle du være så heldig å bli kontrollert før det så kan du jo miste skiltene.

Bilen blir nok ikke begjært den 26.mars, men ville vel ikke ventet altfor lenge etter at du har fått purring.

Lenke til kommentar

Aktiv kontroll ute på veien begynner som regel rundt den 10-12 august, og da klipper de også skiltene, uansett om du har betalt eller ikke, så lenge de nye oblatene ikke er på skiltene. Begjæring om avskilting pleier å skje i månedsskifte april/juni. Blir du tatt i kontroll etter dette blir skiltene klippet dersom du ikke er registrert som betalt eller kan legge frem en kvittering.

Purregebyr blir lagt på dagen etter forfall, og denne må betales, ellers ryker skiltene uansett. Ny faktura inkl purregebyr pleier å komme i april måned.

Men å ringe og få en utsettelse er det letteste, billigste og beste. Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...