Gå til innhold

Hvordan rengjøre speil, og søkerplate sak?

Anbefalte innlegg

Heisann

Finnes det noe i de fleste norske hjem som funker til og rengjøre speilet, og den plata over, som søker strekene er i?

Du skjønner det begynte så pent med at jeg tok ett test bilde, for og se etter støv på brikken, oppdaget ett det, men også ett lite støv sak på speilet trodde jeg.

Så tok den fine kosten som er bakpå "lenspen" og børstet speilet med den, men den forsvant ikke, så da skjønte jeg at den antagelig var på den plate saken med de strekene på, så samme prossedyre der, og vips nå ser jeg ca 20 støvpartikler i søkern:(

Så hvordan fikse dette bestmulig?

Var innom den lokale fotoforetningen, men de hadde ikke noe rengjørings sett og selge, og de tok 300kr for og rengjøre, men han som gjør det kom vistnok ikke på jobb før om 1-2uker:(

Og nå kommer påska og kommer jo til og bli sprø av de støvpartiklene i søkern..

Har lest noe om at man kan ta ut den søkebildesaken hvordan på GX-10?

Hva er den laget av plast?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er kanskje ikke det svaret du er ute etter, men generelt sett skal man ikke forsøke å rengjøre speil eller mattskive selv, da risikoen er stor for at man gjør vondt verre. Speilet er veldig tynt og skjørt, og tåler lite rengjøring. Jeg ville ikke gjort noe mer selv, og heller levert kameraet til rens når det er mulig.

Lenke til kommentar

Hmm hadde jeg vist det for noen minutter siden:)

Men nå er det så fult av prikker, at jeg får neppe ro i meg før jeg enten klarer og ødelegge noe eller, får det bedre...

Så forslag?

Ser for meg å nappe ut den mattskiva som jeg har funnet ut at den heter, også blåse, rense den på noe vis...

Grise lett og ta ut mattskiva i så fall:)

Så nå gjenstår bare hvordan rengjøre den bestmulig:)?

Endret av Itw
Lenke til kommentar

Det finnes dertil egnet verktøy til å ta ut og skifte mattskiven, som følger med når du kjøper en ny. På Pentax K10D skal dette være en relativt enkel operasjon. Men du risikerer å rasere deler av kameraet om du ikke vet hva du driver med og den slags dekker som kjent ingen garanti....

Se gjerne denne videosnutten:

Prøv også et søk i diverse fora eller google: "Cleaning the Focusing Screen"

Du vill få mange treff her et eksempel:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=26963609

Lenke til kommentar

Ja der var det noen gode forslag, må nok innom apoteket i morgen og se om jeg får tak i en slik blåsesak.

Det og ta den ut var jo griseenkelt, og en ny en koster 50$ så klart verdt forsøket;)

Men angrer på at jeg prøvde og fjerne det ene støvkornet jah...

Men som det er nå, alt formye...

Lenke til kommentar

Ja da har jeg hatt ute mattskiven, var det vanskelig? Nei, blei det bedre, Nei:) og heller ikke verre.Medtanke på at jeg mistet den på gulvet og alt som verre var er jeg ganske fornøyd.

Det jeg sliter med er den rue siden og hvordan jeg skal få den ren...

Skal se om jeg får tak i en god pinsett og en form for trykkluft i morra, den lille saken som jeg hadde og blåse med duger ikke..

Men det kan jeg si selve mattskiven er ikke noe uberfølsom sak som flere skal ha det til, er jo ganske tykk faktisk, sensetiv for støv, ja....

Har funnet ny til 240kr på ebay, så regner med jeg bestiller en slik, og bruker den som den er i dag..

Blei mye knøing inni der uten en ok pinsett så...

Samtidig bestille en ok våtrens til speilet så blir jo alt på G igjenn.

Og kansje noe for og fjerne rusket på selve brikken..

Endret av Itw
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...