Gå til innhold

MySQL - Link til gratis nedlasting?

Anbefalte innlegg

Jeg har lest at MySQL er et gratis databasehåndteringsprogram, og prøvde lykkelig uvitende å søke på "free MySQL download" i Google, som jeg vanligvis gjør når jeg laster ned fri programvare.

Men jeg oppdaget fort at dette var en jungel uten sidestykke, så jeg hadde blitt fornøyd om noen kunne gi meg en link til en gratis nedlastbar MySQL.

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, så var vi pån igjen...Der har jeg vært mange ganger. Jeg vet jo ikke hvilken jeg skal velge?

Cluster, trial, server...???

Jeg skal laste ned gratis MySQL. Kan lite om data, så jeg vil øve meg litt på å programmere og teste meg fram, og trenger en presis link.

Takk

Lenke til kommentar
Jeg har lest at MySQL er et gratis databasehåndteringsprogram, og prøvde lykkelig uvitende å søke på "free MySQL download" i Google, som jeg vanligvis gjør når jeg laster ned fri programvare.

Men jeg oppdaget fort at dette var en jungel uten sidestykke, så jeg hadde blitt fornøyd om noen kunne gi meg en link til en gratis nedlastbar MySQL.

Takk!

Jaja. Kjenner du Christian Hofland?

Lenke til kommentar

http://dev.mysql.com/downloads/mysql/5.0.html#win32

Kan forresten anbefale postgresql, er svært lett å innstallere og oppfører seg veldig pent. Siten og dokumentasjonen er rimelig oversiktlig. Tar ca 2 min å sette opp :)

http://www.postgresql.org/ftp/binary/v8.3.0/win32/

hvis du hadde prøvd å søke etter en postgres download så hadde det fungert med din vanlige teknikk - se første treff:

http://www.google.no/search?q=free+postgre...lient=firefox-a ;)

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Kan forresten anbefale postgresql, er svært lett å innstallere og oppfører seg veldig pent. Siten og dokumentasjonen er rimelig oversiktlig. Tar ca 2 min å sette opp :)

hvis du hadde prøvd å søke etter en postgres download så hadde det fungert med din vanlige teknikk - se første treff:

Takk til sistemann! Nå fikk jeg lastet det ned.

Har begynt å programmere litt i MySql, men jeg er ikke så veldig imponert over brukervennligheten. Det er vanskelig å navigere seg i programmet, og jeg vet fortsatt ikke hvordan man lagrer, loader eller redigerer databasen.

Men det er vel slik IT-folk overlever. Man lager komplekse og uforståelige programmer slikt at man verner om arbeidsplassene sine.

Lenke til kommentar
Men det er vel slik IT-folk overlever. Man lager komplekse og uforståelige programmer slikt at man verner om arbeidsplassene sine.

Furt furt...

Det er vel bare til å bruke f.eks phpmyadmin eller noe slikt, så er det ingen heksekunst.

Eller så kan du jo se på Microsoft SQL Server Express, som er gratis og veldig brukervennlig.

Lenke til kommentar

Jeg vil også henge meg på og uttrykke missnøye over følgende:

* Biler som man ikke bare kan trykke på én knapp for å fikse ALT; nye dekk, radiator, bytte motor, skifte olje, etc (ehm, har ikke så greie på biler så hva annet er det man vanligvis må gå til verkstedet for?). For ikke å snakke om sertifikatet som jeg måtte bruke ørten timer på, og det var jo bare for å BRUKE bilen...

* At jeg absolutt må gå til Elkjøp for å kjøpe en vaskemaskin. Hvorfor er det så avansert at jeg ikke kan klare å bygge en selv på et par timer!?!?!

* Dessuten har jeg et stort ønske om å bli historiker, men hvorfor er det så mange og store bøker?! Kan de ikke bare kutte alt ned til én A4 side med stikkord for å gjøre det mye lettere for meg å kunne tilegne meg dette yrket på maks en dag??

----------

Databaser er som alt annet her i verden noe man ikke er utlært på i løpet av noen timer. Hvis det er vanskelig så anbefaler jeg deg å kjøpe en bok og bruke litt tid på dette. Alternativt så har man jo faktisk skoler for dette hvor du etter 3-5 år blir utdannet innen IT.

Uansett så hjelpe det like lite å klage på IT-folk her inne som det hjelper å klage på mekanikeren nestegang du har bilen på verksted!

Lenke til kommentar
Har begynt å programmere litt i MySql, men jeg er ikke så veldig imponert over brukervennligheten. Det er vanskelig å navigere seg i programmet, og jeg vet fortsatt ikke hvordan man lagrer, loader eller redigerer databasen.

Hvem sa at MySQL var laget for å være brukervennlig? Databaser er tross alt et komplekst emne, som faktisk krever at man tilegner seg en viss forståelse, før man kan bli særlig produktiv. Ikke alt i IT-verdenen er basert på pek-og-klikk og klipp-og-lim.

Microsoft har visst et produkt som heter Access, og det skal visstnok være mye pek-og-klikk. Kanskje du heller burde prøve det?

Hilsen

Werner

Lenke til kommentar

Hva med å bruke Microsoft Excel, det skal visstnok være enda enklere enn Access igjen.

Eventuellt kan du (trådstarter) lese en og annen guide på MySQL. Ikke fatter jeg hvordan du oppfatter det som vansklig.

Velvel, alle er forsjellige. Men strengt tatt, MySQL med MySQL admin og MySQL Query Browser er ingen heksekunst.

Lenke til kommentar

Takk til sistemann! Nå fikk jeg lastet det ned.

Jeg vet ikke hvordan MySql gjør det, siden jeg ikke har noen direkte erfaring, men i postgres så hadde det vært slik:

Installer (rimelig idiotsikkert)

Start databasen (velg start service fra start->programmer->postgres)

Start pgAdmin, skriv inn ip/brukernavn/passord

Velg databases

Høyreklikk, velg New database

Skriv inn databasenavn, trykk enter

Hvis du skal ta backup av en database (etter å ha startet pgadmin)

Velg database, høyreklikk, velg backup, skriv inn filnavn på backupfilen, trykk enter

Hvis du skal restore en database (etter å ha startet pgadmin)

Opprett en tom database med ønsket navn (som nevnt ovenfor)

høyreklikk på databasen, velg restore, velg fil og trykk enter

pgAdmin kommer med standard postgres installasjonen.. ;)

Relativt brukervennlig synes nå jeg.

Hvis man derimot skal tune postgres må man lese endel sider dokumentasjon for å skjønne hvilke innstillinger man skal endre på. Postgres er veldig godt dokumentert. Kjører postgres på en maskin med 16gb ram, 2xQuad core 2,8ghz og 8 15k rpm sas disker, og det hadde vel tatt en time å få tunet den til 90% av max ytelse hvis vi ikke hadde hatt noen erfaring fra før av. Størsteparten av tuneingen består av å finne ut hvor mye ram man skal allokere til diverse deler av postgres (shared_buffers, work_mem, effective_cache_size er de tre viktigste)

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Vel, nå snakker du om noe som generelt ligger på Universitet/Høgskolenivå, og hvis du har kommet deg dit burde du ikke ha vesentlige problemer verken med å finne, installere, eller begynne å bruke MySQL.

Lenke til kommentar

Vil ikke påstå at å innstallere/opprette en database er på høgskolenivå. Det er såvidt vanskligere enn å f.eks installere office og opprette egne mapper i windows... ;)

Ihvertfall er det sant for postgresql (se min forrige post)

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
Vil ikke påstå at å innstallere/opprette en database er på høgskolenivå. Det er såvidt vanskligere enn å f.eks installere office og opprette egne mapper i windows... ;)

Ihvertfall er det sant for postgresql (se min forrige post)

Tror roac hintet til at MySQL er åpen kildekode ^^ :p

Lenke til kommentar

Det jeg mente er at databaseservere er noe som undervises på høgskole og universitetsnivå, og installasjon og bruk av dette, hvis man skal gjøre det skikkelig, er faktisk langt mer omfattende enn å opprette en mappe. Man skal f eks kjenne til hvordan disksystemet fungerer.

Om det er opensource eller ikke spiller ingen rolle.

Men, når det er sagt, ja det er veldig mange som har installert MySQL uten å ha universitets- eller høgskolebakgrunn, og jeg ser også en stor andel av disse som ikke vet hvordan de skal håndtere feilsituasjoner, eller for den saks skyld ikke vet konsekvensene av de tingene de gjør, nettopp fordi det er emner som typisk ligger på universitets- og høgskolenivå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...