Gå til innhold

Lidl selger seg ut av Norge


Anbefalte innlegg

Så lenge kjøpmenn som Reitan og Hagen er blandt norges desidert rikeste, så er det et tegn på at det er for lite konkuranse på dagligvaremarkedet. Og i den sammenheng så er det litt synd at Lidl forsvinner. Har aldri gått inn i en Lidl butikk, så jeg kommer ikke til å savne kjeden spesielt, men bortfallet av en aktør er ikke positivt på noen måte for oss forbrukere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja fysj. Tenke seg til å ville prøve å presse seg inn i det flotte norske markedet som allerede bugner av mangfold og billige kvalitetsvarer. Alle som prøver å bringe økt konkurranse inn i et marked som vårt burde bli skutt, eller hvertfall bli kjøpt opp! :thumbup:

 

Nordmenn trenger ikke Lidl. De har helt og holdent feilvurdert hva norske forbrukere er ute etter. Og om vi vil ha f. eks wienerpølser som har så seigt skinn som wingummi (smågodt) så kan vi alltids plukke med oss First Price.

Lenke til kommentar
Ja fysj. Tenke seg til å ville prøve å presse seg inn i det flotte norske markedet som allerede bugner av mangfold og billige kvalitetsvarer. Alle som prøver å bringe økt konkurranse inn i et marked som vårt burde bli skutt, eller hvertfall bli kjøpt opp! :thumbup:

 

Nordmenn trenger ikke Lidl. De har helt og holdent feilvurdert hva norske forbrukere er ute etter. Og om vi vil ha f. eks wienerpølser som har så seigt skinn som wingummi (smågodt) så kan vi alltids plukke med oss First Price.

Hadde du visst noe som helst om dagligvarer her til lands så hadde du for det første visst at "billigvarer" som feks. "First Price" stort sett er produsert av de samme produsentene som har de kjente merkevarene som "alle" kjenner til fra før. Så argumentet ditt om at såkalte "ukjente billigvarer" er dårlige holder ikke vann i det hele tatt.

Og selv i denne tråden er det vel nevnt et par ganger fra personer som kjenner profesjonelle folk i bransjen at det absolutt ikke er noe å klage på den generelle kvaliteten hos Lidl sammenlignet med de samme kjedelige butikkene vi er vant med fra før. Klagingen er noe som gror utifra mangel på kunnskap og fordommer.

Lenke til kommentar
Ja fysj. Tenke seg til å ville prøve å presse seg inn i det flotte norske markedet som allerede bugner av mangfold og billige kvalitetsvarer. Alle som prøver å bringe økt konkurranse inn i et marked som vårt burde bli skutt, eller hvertfall bli kjøpt opp! :thumbup:

 

Nordmenn trenger ikke Lidl. De har helt og holdent feilvurdert hva norske forbrukere er ute etter. Og om vi vil ha f. eks wienerpølser som har så seigt skinn som wingummi (smågodt) så kan vi alltids plukke med oss First Price.

Hadde du visst noe som helst om dagligvarer her til lands så hadde du for det første visst at "billigvarer" som feks. "First Price" stort sett er produsert av de samme produsentene som har de kjente merkevarene som "alle" kjenner til fra før. Så argumentet ditt om at såkalte "ukjente billigvarer" er dårlige holder ikke vann i det hele tatt.

Og selv i denne tråden er det vel nevnt et par ganger fra personer som kjenner profesjonelle folk i bransjen at det absolutt ikke er noe å klage på den generelle kvaliteten hos Lidl sammenlignet med de samme kjedelige butikkene vi er vant med fra før. Klagingen er noe som gror utifra mangel på kunnskap og fordommer.

 

Hadde jeg visst noe om dagligvarer her til lands? Jeg vet mer enn du tror. Har du smakt wienerpølsene jeg brukte som eksempel. For all del, kjøp deg en pakke fra Gilde, en fra Finsbråten og en fra FirstPrice. For å si det slik: det blir ikke store oppgaven å gjette hva som er hva når du spiser det. Nå vet jeg ikke om disse pølsene produseres av samme produsent, men i så fall er det b-varene eller en vidt forskjellig produksjonsmetode. Det skal sies at FirstPrice forsåvidt har noen greie produkter. Det saltede potetgullet deres kjenner jeg ikke forskjell på fra Kims eller Maarud.

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar
Hadde du visst noe som helst om dagligvarer her til lands så hadde du for det første visst at "billigvarer" som feks. "First Price" stort sett er produsert av de samme produsentene som har de kjente merkevarene som "alle" kjenner til fra før. Så argumentet ditt om at såkalte "ukjente billigvarer" er dårlige holder ikke vann i det hele tatt.

 

Samme produsent betyr ikke samme innhold i varen.

Samme produsent betyr ikke samme kvalitet på varen.

Samme produsent betyr ikke samme produksjonsmetode.

osv osv.

Lenke til kommentar
Så lenge kjøpmenn som Reitan og Hagen er blandt norges desidert rikeste, så er det et tegn på at det er for lite konkuranse på dagligvaremarkedet. Og i den sammenheng så er det litt synd at Lidl forsvinner. Har aldri gått inn i en Lidl butikk, så jeg kommer ikke til å savne kjeden spesielt, men bortfallet av en aktør er ikke positivt på noen måte for oss forbrukere.

 

Kundene bør egentlig handle hos sin lokale butikk, som ikke er del av noen "stor" kjede, selv om varene her kanskje er dyrere. Dermed blir verdiene tilbakeført til lokalmiljøet.

dessverre har det ikke fungert slik her i landet, folk er alt for forbanna opptatt av lav pris. De små lokale taper for de strømlinjeformede kjedene, med likt utvalg i alle butikker.

Kjeder med mer enn 10-50 butikker er generelt sett kjedelige, Lidl inkludert.

Lenke til kommentar
Så lenge kjøpmenn som Reitan og Hagen er blandt norges desidert rikeste, så er det et tegn på at det er for lite konkuranse på dagligvaremarkedet. Og i den sammenheng så er det litt synd at Lidl forsvinner. Har aldri gått inn i en Lidl butikk, så jeg kommer ikke til å savne kjeden spesielt, men bortfallet av en aktør er ikke positivt på noen måte for oss forbrukere.

 

Kundene bør egentlig handle hos sin lokale butikk, som ikke er del av noen "stor" kjede, selv om varene her kanskje er dyrere. Dermed blir verdiene tilbakeført til lokalmiljøet.

dessverre har det ikke fungert slik her i landet, folk er alt for forbanna opptatt av lav pris. De små lokale taper for de strømlinjeformede kjedene, med likt utvalg i alle butikker.

Kjeder med mer enn 10-50 butikker er generelt sett kjedelige, Lidl inkludert.

 

Strengt tatt er vel ikke folk så veldig opptatt av det her? Store deler av befolkningen handler jo på butikken som er nærmest, det virker som folk er mer opptatt av geografisk plassering.

 

AtW

 

Ja fysj. Tenke seg til å ville prøve å presse seg inn i det flotte norske markedet som allerede bugner av mangfold og billige kvalitetsvarer. Alle som prøver å bringe økt konkurranse inn i et marked som vårt burde bli skutt, eller hvertfall bli kjøpt opp! :thumbup:

 

En naturlig del av et velfungerende marked er jo også at de som er minst konkurransedyktige ikke klarer seg.

 

AtW

Lenke til kommentar
Samme produsent betyr ikke samme innhold i varen.

Samme produsent betyr ikke samme kvalitet på varen.

Samme produsent betyr ikke samme produksjonsmetode.

osv osv.

Kan godt hende at de har en litt annen oppskrift, men det er helt og fullt avhengig av produktets form. At produksjonsmetoden eller kvaliteten skulle være dårligere er helt usannsynlig. Like varer blir billigere først og fremst pga. reklamekostnader og emballeringskostnader. Om de har merkbart kvalitetstap forsvinner de raskt ut av markedet. Men dessverre er det jo slik at mange fjols ser på annerledes emballasje som kvalitetstap..

 

En naturlig del av et velfungerende marked er jo også at de som er minst konkurransedyktige ikke klarer seg.

Det kan være. Men i et sykt marked, preget av monopolignende tilstander, fordommer og svartmalingskampanjer vil det også være vanskelig for nye "inntrengere" å klare seg. Norge har helt klart et behov for større variasjon innenfor en sektor som dagligvarer. Av alle land jeg noensinne har vært i, skiller Norge seg ut som landet med desidert dårligst utvalg. Om dette lave utvalget hadde bemerket seg med eksepsjonell god kvalitet kunne man kanskje vært fornøyd, men tilfellet er dessverre overhodet ikke slik.

Selv et lite land som Estland, som har vært kvalt av kommunismens hender for ikke så lenge siden, har med sine 1,5mill innbyggere et mye bedre marked enn det stakkarslige Norge har.

Lenke til kommentar

Lidl hadde klart seg helt fint om de hadde spilt kortene sine riktig. Kanskje etablert seg under et annet navn, lokalisert konseptet ytterligere og i hvert fall tatt seg bryet med å hyre inn en med norsk som morsmål (og et snev av teft) til å utforme tekstene i reklamekatalogene.

 

Det ovenstående må ikke tas som et argument mot at Norge er et snevert skithøl, for det er jeg hjertens enig i.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Syns Lidl var greit jeg, hadde et par produkter som jeg likte, men det var også mye søppel.

 

Men butikklokalene var så som så, men jeg syns det var hakket bedre enn Rema, syns Rema butikkene er utrivelige, minner meg på å gå inn i en lagerbygning.

 

Men er det en ting jeg absolutt ikke tåler meg Lidl så er det KASSASYSTEMET...

 

Lange ruller (dvs. stor kø) og et bittelite bord til å pakke varene inn i... funker bare ikke.

 

Skal man handle for noen hundrelapper så må man gjerne være 2 personer.

 

Meny og Coop er favoritten her ;)

Endret av Daniel_91
Lenke til kommentar

Kanskje noe av grunnen til at de trakk seg ut var problem med å få nok folk til å drive butikkene, i deres ånd osv. En jeg var i militæret med som hadde jobbet på Lidl sa at de fikk ny kjøpmann\leder hver måned. Også hørt at de opererer med distriktssjefer som går aktiv rundt på 4 butikker. I tillegg til media omtalen som sikkert ikke bidro til at alle sprang for å få seg jobb i Lidl.

Lenke til kommentar

Urk, er jo Rema 1000 overalt nå. Samt at utvalget er blitt merkbart dårligere for meg. Lidl var den eneste butikken jeg (og endel andre) faktisk reiste til grunnet utvalget. Merker jo ellers ikke forskjell på om det er Rema, Rimi eller Kiwi jeg stikker innom.

 

Det hadde ikke blitt merkbart på utvalget om en av de forsvant.

Lenke til kommentar
Urk, er jo Rema 1000 overalt nå. Samt at utvalget er blitt merkbart dårligere for meg. Lidl var den eneste butikken jeg (og endel andre) faktisk reiste til grunnet utvalget. Merker jo ellers ikke forskjell på om det er Rema, Rimi eller Kiwi jeg stikker innom.

 

Det hadde ikke blitt merkbart på utvalget om en av de forsvant.

 

Nei, men så har jo vi butikker som Meny, ICA, Lerøy osv. som har et vesentlig bredere utvalg enn f. eks Kiwi og Rema 1000.

Lenke til kommentar

Mange av varene på Lidl var/er ukjente for den vanlige normann. Når alle de andre matvarekjedene selger 'norske' produkter som 'alle' kjenner til, vil det ta en god stund før folk venner seg til det nye. Jeg vil ivvertfall kjøpe noe jeg vet jeg liker og vet kvaliteten på og som jeg kjenner til, fremfor å begynne på nytt.

Lenke til kommentar
Syns Lidl var greit jeg, hadde et par produkter som jeg likte, men det var også mye søppel.

 

Men butikklokalene var så som så, men jeg syns det var hakket bedre enn Rema, syns Rema butikkene er utrivelige, minner meg på å gå inn i en lagerbygning.

 

Men er det en ting jeg absolutt ikke tåler meg Lidl så er det KASSASYSTEMET...

 

Lange ruller (dvs. stor kø) og et bittelite bord til å pakke varene inn i... funker bare ikke.

 

Skal man handle for noen hundrelapper så må man gjerne være 2 personer.

 

Meny og Coop er favoritten her ;)

 

 

Kassasystemet var jo bygget på at du skal ligge tinga dine i tralla så gå til sida og pakke og ikkje pakker der og da. Syns det var bedre å gjere det slikt enn å gå til MEGA og forte meg å pakke ned tinga mine så andre i køen kan begynne å pakke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...