Gå til innhold

Lidl selger seg ut av Norge

Anbefalte innlegg

Faens skeptiske nordmenn er det eneste jeg kan si. Blir redd for ukjente navn og grelle farger. Hørt om å prøve?? Dama er like ille... Hu tørr ikke å smake på noe nytt... sukk

Er ikke helt med på denne.

Jeg er fæl med å kjøpe nye produkter for å teste.

Var slik med Lidl også, testet en god del, og som dere sier, en del artige produkter som en ikke finner andre plasser.

Men for oss (husstanden) holdt ikke en standard handlekurv mål på Lidl, og da blir det heller ikke en handleplass for oss, da vi ikke gidder å dra innom flere plasser for å handle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil savne:

-apfelschorle

-karryketchup, den var utrolig god til kyllingvinger, ca. 10 kr/liter

-lebkuchen, tysk variant av pepperkake som det ikke blir riktig jul uten

-drikkeyoghurten

-pinne-is med jordbæris og hvit sjokolade

-lasagne

-yoghurt-ost

-god og billig sursøt saus

-meksikansk nøtteblanding som er billig og god

-kanabos(sp?)-pølser som kan spises både rå og stekt

• Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig trist at Lidl forsvant. Nå er det tilbake til det vante utvalget. Tre-fire store kjedene tar tilbake kontrollen og vi sitter der med butikker med kliss likt utvalg.

Lidl ble slaktet i media når de kom. De hadde lite sjangs. Endel steder fikk de visst ikke bygge der hvor de ønsket, men ble forvist til mer avsideslignende steder.

Jeg kommer til å savne kjeden. De nærmest doblet utvalget vi er vant med her til lands, i tillegg hadde de bedre kvalitet på frukten og grønnsakene enn hva de fleste andre butikkene maktet å oppdrive (spør gjerne kokker og stuerter, du vil finne mange som underbygger den påstanden). Noe fantastisk god sjokolade fant jeg også :)

Tyder på at damen er kvalitetsbevisst ... :whistle:

Svigers er pensjonert stuert og halvparten av kompisene mine er utdannede kokker. Det var de som fikk meg ut av mine egne fordommer mot kjeden og viste meg kvalitetene ved Lidl. Jeg kan trygt si at jeg kommer til å svi av en god del penger på å hamstre opp enkelte varer derfra. Vi har et forferdelig dårlig utvalg i dette landet her, til stor irritasjon for blant annet de fagutdannede som er ute etter variasjon og kvalitet. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Lidl ble slaktet i media når de kom. De hadde lite sjangs. Endel steder fikk de visst ikke bygge der hvor de ønsket, men ble forvist til mer avsideslignende steder.

Store kjøpesentra har konsekvenser for nærområdet i form av feks mer trafikk, støy og mange andre ting. At man ikke kan ture fram og bygge stygge bokser overalt hvor man vil. Om det så er lidl eller andre kjeder som bygger boksen.

AtW

Lenke til kommentar

Store kjøpesentra har konsekvenser for nærområdet i form av feks mer trafikk, støy og mange andre ting. At man ikke kan ture fram og bygge stygge bokser overalt hvor man vil. Om det så er lidl eller andre kjeder som bygger boksen.

AtW

Det skal sies at mange av stedene Lidl prøvde å bygge ikke var hvor som helst. F.eks. prøvde de seg på Alnabru langs Smalvollveien (noe usikker på akkurat adressen, men mener det var langs dene veien). Jeg kan skjønne at Lidl naturligvis kan få avslag på slike ting de og, men det jeg derimot ikke skjønner er argumentasjonen som ble brukt om at det vissuelt ikke tilfredstilte kravene i området.

:)

• Liker 1
Lenke til kommentar

AtW

Det skal sies at mange av stedene Lidl prøvde å bygge ikke var hvor som helst. F.eks. prøvde de seg på Alnabru langs Smalvollveien (noe usikker på akkurat adressen, men mener det var langs dene veien). Jeg kan skjønne at Lidl naturligvis kan få avslag på slike ting de og, men det jeg derimot ikke skjønner er argumentasjonen som ble brukt om at det vissuelt ikke tilfredstilte kravene i området.

:)

Greit nok, men poenget er at det ikke er uvanlig å ikke få bygge der man vil. Lidl må jo sklart bli behandlet på lik linje med alle andre, men det er mange grunner til at man ikke nødvendigvis får bygge der man vil.

AtW

Lenke til kommentar

Nå bygges det minst like stygge Rema, Rimi, samt andre bygg langt mer sentralt her i Bergen og det er fint lite konsekvent å spore i så måte. Om det er kommunen som forskjellsbehandler eller bare Lidl som har hatt hastverk får man nå spekulere i. Den første sentrale Lidl-butikken jeg selv har vært på stod ferdig for et par måneder (erstattet forøvrig en gyselig stygg og forfalt bensinstasjon) siden og den er det jo faktisk kø i, i motsetning til de andre avsideslignende butikkene jeg har vært i. :)

Får nå bare håpe at noen nye utlendinger forsøker seg om noen år. Etter at de fire store utkonkurrerte alle småbutikkene så er det forferdelig kjedelig å gå i butikken. Er glad jeg har Safari ikke langt unne, Kiwi'en i nærområdet fjernet jo til og med kjøttdisken.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Eg bur på Nordfjordeid og har snakka med den lokale kasse folka på lidlen her, Lidlen I nordfjordeid var faktitsk 1 av dei LIdlene i landet som tente mest, familien min handler på lidl, det er berre pga at det er billig. Lidl på eid er også med å senke prisene hos dei andre lokale butikker (Rema 100, Mega, Bunnpris, kiwi) Kjeme til å savne lidl etter det er vekke, då stiger prisene her, akkurat no koster ein Pepsi 12 kr + pant, det kosta 16-18 kr før lidl kom.

bye bye nice prices

Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/03/14/529742.html

EDIT: http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/03/14/529773.html

Hvorfor tror dere at Lidl's forsøk på trenge inn i det norske markedet ble et mislykket et?

Selv handlet jeg aldri på Lidl, og ble heller ikke imponert nok til å handle der etter å ha besøkt et antall av deres butikker. Personlig kommer jeg ikke til å savne Lidl, og det er meg en fryd at min yndlingsdagligvare kjøper Lidl's butikklokaler. Hvis det var noe som var positivt med Lidl så var det de mange nybyggede, store og fine butikkene. Produktsortimentet begeistret meg mao ikke.

Hva mener folket?

Tror at en av grunnene til at Lidl gikk på trynet i gjøvik var at taket på den "store og fine butikken" raste sammen. Heldigvis ble kun Lidls rykte skadet:)

I tillegg hadde de laber kvalitet på produktene sine og et meget dårlig kassasystem(måtte ta varene til en seperat benk før man kunne pakke dem ned)

Var på det som nok var min siste Lidl-handletur i går og hamstret sjokolade. Litt trist egentlig, nå blir det tilbake til det kjedelige utvalget av Freia, Nidar og Minde :(

Og de derre Anton sjokoladene:P

Det er kun Freia som er bra nok uansett, så det er ikke noe stort tap:P

Lenke til kommentar

Kommer til å savne dem jeg ;)

Ifra dag 1 har jeg vært Lidl-forkjemper, det er nå trist at det tar slutt. Kommer til å savne de spennende turene hvor vi hamstret god skjokolade og lasagne, ekstremt billig mozerella-pizza, fake snikers til en brøkdel av prisen...

Jeg var glad i Lidl.

LENGE LEVE LIDL!

• Liker 1
Lenke til kommentar
I tillegg hadde de laber kvalitet på produktene sine og et meget dårlig kassasystem(måtte ta varene til en seperat benk før man kunne pakke dem ned)

Nå har jo Rema og resten av de elendige kjedene her i Norge minst like laber kvalitet, så kvalitetsmessig var det hvertfall ikke noen negativ forskjell som talte imot Lidl der.

Lenke til kommentar

Nå har jo Rema og resten av de elendige kjedene her i Norge minst like laber kvalitet, så kvalitetsmessig var det hvertfall ikke noen negativ forskjell som talte imot Lidl der.

Doesn't the bright, shiny colors say anything to you? Liker ikke flashy mat med rare navn og enda rarere utseende. Freia, tine og bama er alt jeg burde trenge å forholde meg til:)

Lenke til kommentar
Doesn't the bright, shiny colors say anything to you? Liker ikke flashy mat med rare navn og enda rarere utseende. Freia, tine og bama er alt jeg burde trenge å forholde meg til:)

Fremmedfrykt og fordommer er en fin ting. :thumbup:

Lenke til kommentar

Fremmedfrykt og fordommer er en fin ting. :thumbup:

Noen kaller det fordommer, andre kaller det å være kvalitetsbevist.

Så klart finnes det gode varer til lav pris, men veldig ofte henger pris og kvalitet sammen.

Kjøtt er dyrere enn fett og mel.

Ekte smør er dyrere enn margarin.

Ekte ost er dyrere enn pizzatopping av raspolje (eller hva de nå bruker).

Melk er dyrere enn vann og soyaolje.

En pakke revet Jarlsberg koster f.eks rundt 3 ganger mer enn euro-shopper sin gugge, personlig mener jeg smaken er verd prisen. Du kan gjerne si at jeg har fordommer mot euro-shopper produkter men jeg velger å kalle det kvalitetsbevisthet.

Vi skulle hatt flere danske butikker med dansk mat her i landet. Danskene kan jo faktisk lage god mat, veldig god mat :)

Det kan jeg skrive under på. Fleskestek nam nam ;)

Lenke til kommentar

Dette høres jo mer ut som fordommer fremfor fakta. Kokker og stuerter har ingenting å utsette på kvaliteten i Lidl i forhold til konkurrentene. Frukt og grønnsaker hevder man også er av bedre kvalitet. Jeg er ingen fagmann som dem, men jeg må si meg enig akkurat der. Kjøtt og pålegg pleier jeg å kjøpe fra andre butikker med kjøttdisk (Safari som oftest, selv om de er svindyr.)

For meg blir påstande om dårligere kvalitet på varene ganske så tom. Jeg har ikke erfart dette, snarere tvert imot :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...