Vice Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Jeg tror også det er viktig å tilpasse noe så enkelt som navn og utseende til landet man befinner seg i. Veldig mange er jo redde for det som ser fremmed ut, og dermed vil det som ser fremmed ut bruke mye lengre tid på å vinne folks tillit. Når deler av media også lider av den samme fremmedfrykten og kjører svartmalingskampanjer så fyrer dette naturligvis bare videre opp under folks fordommer. Blir interessant å se hvordan feks. "Bauhaus" gjør det når de nå får etablert seg i Norge. Blir de offer for den samme fremmedfrykten? Burde de heller ha kalt seg "Bygghus"? Lenke til kommentar
Anthonie Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Dårlige varer hos Lidl?? !Alle jeg kjenner (og da mener jeg alle de som våget å prøve seg) ble hekta på frukt kesam fra Lidl. Har du smakt den italienske isen? Eller 1 liter yougert-spann? Hva med alle non-food varer??? Det er bare helt utrolig døla å si at Lidl har dårlige varer. For mye brus og søtt, ja vel. Men det meste av det de tilbyr er både bra og billig. Har du prøvd kaffen? Sett den billige frukten og grønnsakene? Smakt det alkoholfrie ølet. Bleiene de hadde inntil sist sommer var utrolig billige og god kvalitet. Men du har vel ikke prøvd dem heller ....Nei, det er nok Norge som er sært. Det er bare i et østblokk-land Lidl har måttet gi seg før, så vi er i selskap med dem. 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Lidl fikk jo veldig hard moststand når de kom hit, hardere enn de fleste andre kjeder. Så det kan vel være noe i det. På den andre siden har jeg ikke så mye til overs for kjeder som får lov til å bygge skjemmende "container-bygg" rundt omkrong fordi det er så forbanna biillig å ha en gigantisk stygg blå kloss som lokaler. Det er lov å sette litt krav. Personlig har jeg aldri vært på Lidl så jeg kjenner lite til de, jeg handler mat i nærheten av der jeg er, og der har ikke Lidl vært. AtW Lenke til kommentar
warpig Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Blir interessant å se hvordan feks. "Bauhaus" gjør det når de nå får etablert seg i Norge. Blir de offer for den samme fremmedfrykten? Burde de heller ha kalt seg "Bygghus"? Faktisk har Bauhaus gjort, om vi skal tro hva de selv påstår, gjort bedre enn de noensinne hadde våget å forestille seg. Selv synes jeg Bauhaus har utmerket service, billige priser og stort utvalg - perfekt i mine øyne. Det skal sies at jeg stort sett har opplevd Lidl som flott og, jeg vet f.eks. ikke om eneste butikk i Norge som selger så god kaffe til konkurransedyktige priser. Flere aktører og derav større konkurranse skulle man jo tro er positivt uansett. Lenke til kommentar
Lidskjalv Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 (endret) En kjølig analyse av hele situasjonen ender med følgende konklusjon: Lidl fortsetter som varemerke i Norge. Drevet av Reitangruppen. Jeg tror de kommer til å lisensiere hele varemerket og drive Lidl videre i Norge etter en lettere fornorskning/rematisering av konseptet. Med Reitans vilkår på innkjøp av norske varer ispedd en rekke varer levert fra Lidls eget vareutvalg og med felles sentrallager. Nemlig Lidls to nye sentrallager som de selv aldri tok i bruk. Dermed unngår Reitan problemet med å nødvendigvis øke intern konkurranse på Rema1000 siden, men fortsetter den sunne konkurransen som har vært gjeldende til nå mellom Rema og Lidl. Og konkurransetilsynet kan trygt si ja til en slik løsning uten at det fører til ensretting av dagligvaremarkedet. Endret 21. mars 2008 av Lidskjalv Lenke til kommentar
Vice Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 En kjølig analyse av hele situasjonen rundt det hele ender med følgende konklusjon: Lidl fortsetter som varemerke i Norge. Drevet av Reitangruppen. Jeg tror de kommer til å lisensiere hele varemerket og drive Lidl videre i norge etter en lettere fornorskning/Rematisering av konseptet. Med Reitans vilkår på innkjøp av norske varer ispedd en rekke varer levert fra Lidls eget vareutvalg. Med Felles sentrallager. Nemlig Lidls to nye sentrallager som de selv aldri tok i bruk. Dermed unngår Reitan problemet med å nødvendigvis øke intern konkurranse på Rema1000 siden, men fortsetter den sunne konkurransen internt I. Og konkurransetilsynet kan trygt si ja til en slik losning uten at det fører til ensretting av dagligvaremarkedet. Vel, var inne på noe av de samme tankene, men får det ikke til å stemme med følgende utsagn: Colonialmajoren sier at de 50 Lidl-butikkene i Norge skal bli Rema 1000-butikker. - Det skjer så fort som f., sier Reitan. http://e24.no/naeringsliv/article2313919.ece Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Må jo eventuelt legge ned et par lidl i såfall da, da det er flere rema og lidl ganske nær hverandre. Lenke til kommentar
Lidskjalv Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 (endret) Følgende utsagn kan jo støtte opp under teorien: "Trønderne overtar tyske Lidls virksomhet i Norge." - Det er ikke eksplisitt uttalt at Lidl opphører. "I tillegg har tyskerne funnet ut at vi er best til å drive dette videre." Hvorfor skulle Lidl være interessert i hvordan Rema1000 skulle drive sine egne butikker hvis det ikke er knyttet bånd mellom dem? "Vi har full tillit til at REMA 1000 vil videreføre våre forpliktelser overfor Lidls ansatte, våre kunder og våre leverandører" Det blir jo ikke vanskelig hvis bare butikkene fortsetter som før, med nye eiere av bygningsmassen, og ny daglig ledelse, men under samme fane og nesten samme konsept. Pluss egne tanker: -Lidl kunne solgt til Hvem som helst med penger i europa. Tunge investorer og til andre kjeder. F.eks Euronics. Eller andre konsepter. -Rema er ikke tjent med 50 nye Rema1000 butikker over natten. -Mange Lidl butikker ligger like i nærheten av en Rema butikk. Ned mot hundre meter. Hvis begger blir Rema1000, skal disse bli knallharde konkurrenter nå? -Varer og lagre, og da spesielt Lidls egne merker kan plutselig ikke omsettes. Hva med et varelager på 100 millioner? Kastes på dynga? Selges i Tyske Lidlbutikker? Endret 21. mars 2008 av Lidskjalv Lenke til kommentar
Vice Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Men det henger jo ikke på greip med utsagnet jeg postet. Der står det jo svart på hvitt at Reitan sier at alle Lidl butikkene skal nå bli Rema1000 butikker. Det utsagnet er jo egentlig umulig å tolke på mer enn én måte. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 http://www.frifagbevegelse.no/hk-nytt/article3412488.ece På spørsmål fra HK-Nytt bekrefter Ole Robert Reitan at Lidl-utsalgene skal inn i Remas konsept med franchisedrevne butikker.- Rema 1000 er en franchise-kjede, og planen vår er derfor at Rema-butikkene som skal inn i Lidls lokaler skal drives på franchise, sier Reitan - Rema vil overta arbeidsgiveransvaret for samtlige av Lidls ansatte med alle de rettigheter og plikter det medfører, opplyste Reitan på pressekonferansen.Han sier til HK-Nytt at alle ansatte er sikret jobb og at Rema skal overta de Lidl-ansatte på samme vilkår som de har i dag. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Grunnen til at folk ikke handler på Lidl (hvertfall av de jeg kjenner) er fordi det er en fussbutikk ! Da drar de heller på en av de 5 butikken som ligger to tre min unna. De har mye bra og sære matvarer du ikke finner på Rema, men også mye dårlig. Dessuten stinker det dårlig russer der inne. Har dere noen gang luktet på tingene de selger, møbler, klær osv?? Haha. det har jeg. Det er kun utlendinger og indianere som handler på Lidl, aldri møtt et menneske som snakker norsk der -utenom grådige gamlinger. Hadde Lidl vært nabobutikken min hadde jeg garantert handlet der masse, men når det er ti ganger bedre butikker ved siden av handler vi heller der. Snålt.. Lidl søkte akkurat etter folk her i Kr.sund. Blir en kortvarig arb.periode for de nyansatte Lenke til kommentar
warpig Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Det er kun utlendinger og indianere som handler på Lidl, aldri møtt et menneske som snakker norsk der -utenom grådige gamlinger. Selv handler jeg ofte på Lidl og jeg vil dessuten påstå at kan snakke brukbart norskt. Lidl har mange gode matvarer som er mer enn konkurransdyktig priset. Billig arabica-kaffe som faktisk er mye bedre tilsvarende kaffetyper fra Zoega os.v., billig mørk sjokolade fra Belgia, billig drue-juice, god ketchup, veldig gode grønsaker og frukter ... Slik kunne jeg fortsatt en stund. Alt i alt har Lidl en god del matvarer med god kvalitet. Nærmeste Lidl-butikk for min del ligger rundt ti minutters kjøring unna (Drøbak) og jeg synes faktisk at det er verdt de ti minuttene ekstra. Det skal sies at jeg ikke liker alt på Lidl, vaskepulveret er visstnok labert. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Nå bor kanskje vi på to forskjellige plasser I denne lille byen her kryr det a matbutikker, og da blir ikke Lidl så poppis. Lenke til kommentar
Iverfar Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Jeg er likeglad, handlet aldri der, men smakte is som en kammerat hadde kjøpt på Lidl, isen smakte utmerket. Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Var aldri på Lidl, men nå slipper jeg å se den forferdelig stygge logon Lenke til kommentar
Jan-Inge Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Masse jeg kommer til å savne der. Sjokoladen Fersk lasagne All frossen fisk Kjøttdeigen som virker veldig grov og fin i forhold til annet jeg har kjøpt. Digg pastasaus med sopp til 10 kroner glasset yoghurten er uslåelig (etter min mening) Amunds øl (Vet det er Mack) Og sist men ikke minst, mulighetene til å prøve noe nytt uten å bli ruinert. 1 Lenke til kommentar
Scrim Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Jeg kommer til å savne en ting, og det er den gode Salsa sausen. nam. 1 Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Faen... Kommer til å savne: - puddingen - Pilsen - Hvitløksbaguettene - Peppersausen, den er helt råå! - Litt diverse godt - Appelsinbrusen - Nürnberger brattwurst. mmmm!! Faens skeptiske nordmenn er det eneste jeg kan si. Blir redd for ukjente navn og grelle farger. Hørt om å prøve?? Dama er like ille... Hu tørr ikke å smake på noe nytt... sukk 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Tyder på at damen er kvalitetsbevisst ... Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Tyder på at damen er kvalitetsbevisst ... Tja, hu har jo meg Men når det kommer til mat så er hu ikke så kvalitetsbevist... I detaljer gidder jeg ikke å gå i . hehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå