Gå til innhold

Lidl selger seg ut av Norge


Anbefalte innlegg

Overpriset 2-300% i forhold til kva?

 

I forhold til resten av Europa. Det er ikke lønnsomt å drive generisk landbruk i et land hvor halve året er vinter og vi har mindre enn 3% dyrkbar mark, samt produksjonen er så fordyrende at distribusjon nesten ikke lønner seg.

 

Hadde vi lagt ned en del av landbruket, importert mat, og brukt den jorda vi har til å dyrke ting som funker i vårt klima, så hadde vi spart store summer, selv om vi måtte satt hundretusen bønder på rehabilitering, omskolering og arbeidsledighetstrygd.

 

Du er sikkert som meg klar over at jærbønder har begynt å eksportere melk til tyskland pga gode priser.

 

http://e24.no/naeringsliv/article2020716.ece

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er litt synd at Lidl forsvinner. Fikk bare handlet der en gang, men det er nok mest fordi jeg ikke har bil. Butikken ga en kontinental og annerledes handleopplevelse. Dessuten hadde de mye rart man ikke fant andre steder, i hvert fall ikke til de prisene.

 

Når det går som det gjør, har det sine årsaker. Beliggenhet har nok en del å si. Som jeg sa var jeg bare på Lidl en gang selv, men hadde nok gjort det oftere hvis den var i sentrum et sted. Folk som trenger det billigste har gjerne ikke bil. Dessuten er nordmenn skeptiske til nye varer. Lidl har måttet ta inn mer og mer av de vanlige, norske merkene etter hvert.

 

En undervurdert faktor er butikknavnet. Hvordan klinger egentlig "Lidl" i norske ører? Ikke bra, spør du meg. Rart at de ikke har tenkt på dette. Det er ingen norske ord som slutter på <i:dl>, og jeg vet ikke om jeg ville kalt en butikk noe som begynner på "l" her i landet heller. Ikke rart at de kommer skjevt ut. Jeg tenker "billig-Heidi" med en gang. Og da hjelper det ikke at de profilerer seg superlavpris med paroler som er dårlig oversatt fra tysk. "Det er billig!" WTF? Hva er billig? Funker ikke i Norge. Nei, spander litt penger på en markedskonsulent og et reklamebyrå neste gang.

Lenke til kommentar
Aldri sagt eg har kjøpt så mykje som ein smørpakke på Lidl, eg har derimot fått servert, som Thorsen skriv hos andre.

OK, jeg har aldri vært innom Rema1000 i Norge, men jeg har vært innom i Estland og jeg likte ikke maten. I Norge har jeg imidlertid fått servert mat av noen som hadde handlet hos Rema1000 og det smakte ikke godt.

 

Bonde-estland må holdes ved like!

Lenke til kommentar

Ikkje noko poeng i å bli usakleg her, eg snakkar ut frå min erfaring med mat i inn- og utland og synest norsk mat er best. Eg synest og landbruket her i landet er viktig og er ikkje interessert i at dårlegare mat frå utlandet utkonkurrerer norsk mat og i tillegg fører til mange nedlagte landbruk.

Lenke til kommentar
Men så er ikke Lidl så jævlig spennende at det gjør noe da.

Det er sant, men det triste er jo at i forhold til de kjedelige gamle standardkjedene,rema,rimi,kiwi etc. så ble jo faktisk Lidl en spennende butikk.

 

Zeph: Nå skal det sies at sikkert halvparten (om ikke mer) av matvarene på Lidl i Norge er produsert i Norge, av norske råvarer "på oppdrag fra Lidl" - som det så pent står på pakkene...

Stemmer, så argumentasjonen om at "norsk mat smaker best" faller på sin egen urimelighet. Hadde forøvrig vært kjempegøy om man hadde tatt Grandisen, pakket den inn i ukjent emballasje, og gjerne stemple på "made in turkey" eller noe sånt. Skal garantere at det ville vært en hel haug med fjols der ute som ville syntes at Pizzan smakte helt grusomt. :lol:

Endret av Vice
Lenke til kommentar
On Grandiosa blir faktisk spist av over 150.000 nordmenn på juleaften så mange synes tydeligvis det ikke smaker papp.

 

Du er sikkert som meg klar over at dette er basert på sannsynlighetsberegninger på grunnlag av hvor mange pizza-er som selges. Og utsagnet selger veldig bra i media pga det blir sett på som "stusselig" å spise på julaften. Media elsker "Se hvor forferdelig de har det" reportasjer og "Å så synn det er på oss" diskusjoner.

 

Men ja jeg er enig i at nordmenn flest er alt for lite kresne i matveien, og jeg skulle gjerne sett at flere av billigkjedene og billigmerkene forsvant til fordel for kvalitet.

Men jeg mener ikke at Lidl er den rette aktøren til å bidra til dette.

Lenke til kommentar
nordmenn er for rike

 

Vi har hundretusener av fattige. Maten vår er dobbelt så dyr som det europeiske gjennomsnittet... og våre naboland.

 

jeg for eksempel er prinsipielt motstander av first price etc

 

Er ikke det et valg og smakssak da? Det er faktisk mye First Price og Euroshopper greier som smaker helt ok, ofte like bra, og et par ting jeg har smakt tom. bedre enn de andre produktene.

 

eg snakkar ut frå min erfaring med mat i inn- og utland og synest norsk mat er best

 

Norsk mat er begredelig. Vi har ingen egentlig matkultur. Vi har gjennomgående høy kvalitet, men utvalg og prising er hinsides enhver forståelse for alle som ikke har fulltidsjobb og eventuelt bor med en partner som også har fulltidsjobb.

 

On Grandiosa blir faktisk spist av over 150.000 nordmenn på juleaften så mange synes tydeligvis det ikke smaker papp.

 

Hundretusener er fattige i Norge, og svært mange av disse feirer julaften og andre høytider alene.

Lenke til kommentar

Sist jeg var i danmark var maten like dyr/billig der. Hadde vert fint om du kom med kilder til slike påstander.

 

Måt har faktisk aldri vert billigere i norge. At det er enda billigere i europa er kanskje ikke så rart siden de ikke tjener like bra.

 

Spørs hvor billig det blir når man setter pris opp i forhold til lønn.

Lenke til kommentar

Så tilbake til tema...

 

Hva er grunnen til at et gigant konsern som LIDL hvirkelig kan bomme så fatalt på satsningen sin her i Norge som de gjorde. Man kan jo spørre seg, hvor dan er det mulig? Så vidt jeg vet er det å trekke seg ut av et land aldri før forekommet hos matvaregiganten. Dette må være en skamplett for stiftelsen.

Lenke til kommentar

Våre eksisterende kjeder og lokale forretninger har for godt fotfeste og folk er lojale. hvis dere husker hvordan Lidl ble fremstilt i media, fikk de ikke mye god omtale. jeg satt igjen med inntrykket: her kommer tyskerne som skal utnytte oss naive nordmenn. i tillegg behandlet de visstnok sine ansatte veldig dårlig. Vi har stor makt med å velge hvor vi skal legge igjen pengene våre, jeg støtter f.eks mindre lokale butikker så ofte jeg kan, for holde dem i drift.

 

å handle på lidl føltes som å gå på nille for å kjøpe middag.

Lenke til kommentar

De ignorerer kulturforskjellene og tror det som funker hos dem, funker hos oss. Eksempler på internasjonale kjempeselskap som lykkes på den måten viser at man må tilpasse tilbudet. Dixon-gruppen er Europas nest største elektroforhandler, kun Euronics er større. I Norge er det omvendt; Dixon driver Elkjøp og Lefdal, som er norske konsepter nordmenn liker, mens Euronics beholder navnet og sitt kontinentale preg. Det går ikke på langt nær like radig med dem.

 

Euronics' hovedside

Euronics.no

Euronics har ingen webshop enda, men legg merke til fargepaletten. Gult og blått. Identisk.

 

Dixons engelske side

Elkjøp.no

Helt forskjellige uttrykk. Dixons har i tillegg Lefdal som har enda en annen fokus. Hvem gjør det best i Norge? Nettopp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...