Gå til innhold

Lidl selger seg ut av Norge


Anbefalte innlegg

Maten er forøvrig kjøpt på norsk Lidl, er ikkje den tyske eg pratar om (som for øvrig var dårleg den og).
Og vips så hadde du vært på en norsk Lidl likevel. Merkelig hvordan fakta tilpasser det til diskusjonen.

 

Jeg synes av noen av varene var dårligere, noen omtrent like og noen bedre enn hva man får av tilsvarende i Norge. I tillegg kommer selvsagt alle typer varer man ikke får andre steder i Norge. Langt mindre balanserte er oppfatningen til de som ikke har kjøpt så mye som meg hos Lidl og som gjerne ikke har vært innom engang.

 

Over 6 milliarder mennesker tar tydeligvis feil, maten i Norge er best!

Aldri sagt eg har kjøpt så mykje som ein smørpakke på Lidl, eg har derimot fått servert, som Thorsen skriv hos andre.

 

Den siste linja veit eg ikkje heilt kva du vil med, skal Norge eksportere mat til heile verda fordi eg ikkje synest enkelte matvarer på Lidl er betre enn dei norske?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Litt artig hvordan mange her mener mat er dyrt i norge. Faktum er at mat aldri har vert billigere.

 

I samme slengen kan jeg nevne at prisene på kjøtt og korn kommer til å stige om noen år i takt med at folk i kin og inda for eksempel får bedre råd og vil ha mer kjøtt.

 

Jupp, og ikke minst kommer prisene på kornprodukter (og dermed også melk/kjøtt) å øke pga økende bruk at arealer for produksjon av biodiesel.

 

I dag kan bønder dyrke gress, som de kan sammen med kraftfor bruke til å mate kyr som igjen produserer melk som selges. Er jo klart at det nok kan virke fristende å da bare dyrke planter for så å foredle disse direkte til dristoff, som allerede ut til kunder har en høyere pris enn hva melk har. (I alle fall i Norge)

Lenke til kommentar
Over 6 milliarder mennesker tar tydeligvis feil, maten i Norge er best!

Hehe, ja det er jo et gigantisk tankekors at Rema1000 og resten av bunn-kjedene her til lands ikke gjør storinnrykk i utlandet. Med sine uovertrufne kvalitetsvarer til svært gode priser må det jo være alle gourmet'ers drøm, både den prisbevisste og den luksuriøse.?....eller kanskje ikke nei.. ;)

 

Personlig synes jeg det er trist at vi nå skal få enda mindre tilbud her på berget. Samme kjedelige og "midt på treet" varene vi har måttet dytte i oss mesteparten av livet, i mangel på annet utvalg. Etter å ha besøkt Lidl en håndfull ganger kan jeg rent objektivt si at kvaliteten generelt sett selvfølgelig var helt på høyde med en hvilken som helst annen norsk butikk: Noe bra, noe mindre bra. Grunnen til at jeg ikke handlet der mer var fordi det lå ikke like nærme som alle andre butikker og det var utrolig nok rett og slett ubehagelig å handle der fordi det var stappfullt av folk!(Oslo) Jeg tror kjeden hadde hatt mye mer å vinne på å satse på storbyene i stedet for gudsforlatte steder hvor folk i bunn og grunn er helt fornøyde så lenge de får Grandisen og potetene sine.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke gått igjennom hele denne diskusjonen men vil bare Lidl for lavere ølpriser. Uten dem ville vi aldri hatt den priskonkurransen som faktisk pågikk når de etablerte seg. Samtidig som de 4 store klarte å få med seg hele folkeopinionen mot Lidl noe jeg ikke syns er så bra.

 

Dessverre så fikk jeg aldri besøkt Lidl i Norge(gjort det i flere andre europeiske land) men syns det er synd at de nå forsvinner.

 

Men igjen takk for lavere ølpriser.

Lenke til kommentar

Dersom man er ute etter kvalitet og mangfold tror jeg ikke dere bør ha for høye forhåpninger til billigkjeder som Lidl, Rema, ICA etc.

 

Skikkelige råvarer får du hos de lokale slakterne ( er i alle fall en god del slakterbutikker her i Stavanger og på Jæren), og også hos kjedene eller butikkene som baserer seg på et kvalitet over pris. Kanskje vi i Rogaland er heldige men her har vi f.eks Helgø Matsenter, en lokal kjede med 6 butikker som baserer seg på lokale varer, men der en også kan få kjøpt krokodille kjøtt om det skulle friste.

 

MEN, rema har faktisk etablert seg i flere land utenfor Norge. Og når man ser på de virkelig "store" kjedene i utlandet også har lavpriskjeder en utrolig gjennomslagskraft.

Lenke til kommentar
MEN, rema har faktisk etablert seg i flere land utenfor Norge. Og når man ser på de virkelig "store" kjedene i utlandet også har lavpriskjeder en utrolig gjennomslagskraft.

Hehe, og typisk nok er vel disse landene tidligere sovjetstater? ;) Slikt sett så er jo Rema et trinn opp, selv om Norges tilstand på "varefronten" minst én gang har blitt sammenlignet med østblokkland.

Lenke til kommentar
MEN, rema har faktisk etablert seg i flere land utenfor Norge. Og når man ser på de virkelig "store" kjedene i utlandet også har lavpriskjeder en utrolig gjennomslagskraft.

 

Kanskje nordmenn flest har for mye penger til å gi lavpriskjeder en like god velkomst som landene nedover i Europa? Da er det bedre med det kjente og kjære... *spekulerer*

Lenke til kommentar

Norge har ikke en slik matkultur som Frankrike, Spania, Italia osv. Slik at det er litt vanskelig å sammenligne de landene med Norge samt at vi må ha mye import grunnet vår nordlige klima.

 

Personlig syns jeg utvalget er mye mye bedre enn det man kan få i vanlige matbutikker i USA der fersk frukt og grønt omtrent ikke finnes og brød holder seg fint ute i varmen minst 1mnd.

Lenke til kommentar

Da passer det fint å plukke frem noe jeg har skrevet før om temaet her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...t&p=6579197

 

"Her var det mange og gode svar. Jeg tenkte jeg skulle skrive litt om hvordan mine handleturer på Lidl har fortont seg. Og hvis Lidl-sjefene er smarte nå, tar de kritikken til seg. (det gjorde de ikke)

 

Lidl serieproduserer byggene sine. Dersom en bygger alle bygg etter samme tegning, kutters kostnader. Ulempen med serieproduksjon dessverre er at hvis originalen i utgangspunktet er feil, har alle kopiene og feil også. Og det er disse "feilene" er det som irriterer meg, kunden, når jeg skal handle hos Lidl.

 

Slusen: Inngangspartiet på en Lidl forretning er det første stedet du møter Lidls antikundeholdning. Det er alt for gjennomskuelig at du ledes gjennom en enveissluse spesialkonstruert for å hindre deg i å forlate butikken uten å gå omveien via kassene. Denne slusen skaper en del problemer for meg, kunden:

 

Kurven som ikke er der: Først innenfor enveisslusesystemet begynner du å se deg om etter handlekurven du skal ha 4 varer i. Da kan du lete deg grønn. For den finnes ikke. Og forklaringen er såre enkel. Du handler ikke nok på Lidl hvis du handler i kurv. For da stopper du nemlig å handle når den lille kurven er full. Og det liker ikke Lidl sjefene. Du er tvunget til åhente en trillevogn. Men enveis-slusesystemet hindrer deg i å gå tilbake dit du kom fra. Du må pent gå via kasseområdet for å komme over på ut-siden av slusen.

 

Handlekorgen: Vel ute venter en gigantisk trillekurv på deg. Spesialdesignet for å se tommest mulig ut. Slik at du underbevisst pøser på for å fylle opp med en halv kubikk varer (som du sikkert ikke trenger allikevel...). Men dessverre er den låst med tikronerssystemet dagligvaresjapper har i dag - og du har ingen tier...så du må nok inn gjennom slusen nok en gang for å vekse til deg en tier til å løse ut vogna.

 

Kassepunktet: Så endelig er du i gang med å handle. De fire varene du skulle ha er erstattet med mengder av varer du ikke tenkte du skulle ha, der de fleste varene er helt ukjente merker som du mest sannsynlig bare kommer til å kjøpe den ene gangen. Vel borte med kassen møter du et varehådteringssystem klekket ut av den minst gløgge designeren Lidl-sjefene kunne finne (sikkert den billigste også.). Prinsippet er at du hiver alle varene dine på et langt samlebånd. Skynder deg over på enden, lemper i hu og hast varene upakket i korgen før de raser over kanten på mikroplassen ved kassen, løper tilbake, tenker så det knaker på hvor mange små eller store poser du skal kjøpe for å kunne pakke ned varene. Du tar selvfølgelig en for lite eller tre for mange. I mellomtiden har kanskje neste kunde begynt å laste sine varer på samlebåndet, og du må pent flytte deg over på pakkedisken. Ta varene opp av korgen, pakke dem i poser, sette posene i korgen og endelig, litt småstresset forlate butikken.

 

Du kjører så varene til bilen. Later inn, returner til oppsamlingsområdet for korgene for å få tilbake tieren din. Du kan nå forlate området.

 

Epilog: La oss håpe du ikke har glemt noe og at du ikke kaster halvparten av maten du ikke likte. Så hvis det er noen Lidl-sjefer som noen gang leser dette: Skjerp dere. Hvorfor tror dere at jeg som kunde skal gidde å returnere til butikken etter en såpass svart serie med negative inntrykk?"

 

De tok da aldri hintet.

Lenke til kommentar

Så og si ALLE dagligvarebutikker har enveissluser i inngangspartiet. Ikke kom og si at det skal være noe unikt. Lidl har nok av de særnorske varene til at du ikke trenger å "handle tysk", hvis du ikke vil.

 

Hvilke butikker i norge i dag har ikke 10erlås på handlevognene?

 

Kasseapparatene kan jeg være enig i er dumt utformet, og det var litt dumt at du ikke hadde handlekorg i starten, men så starter du automatisk å gå med tralle uansett. I stavanger henger posene bak kassen og de tar seg heller ikke betalt for dem. Faktisk tror jeg at utforming på kassen får kundebehandlingen til å gå litt kjappere ettersom man ikke trenger å vente på at den forrige kunden skal rydde utav vareoppsamlingsbåndet bak kassen. Og hvis jeg kan stå litt mindre i kø ser jeg ikke problemet med det...

 

Hele "omtalen" virker negativt forutintatt spør du meg. (ok, jeg er kanskje litt positivt partisk igjen). Og den holdningen der tror jeg råder mye. Jeg er f.eks. den eneste av min vennekrets som har satt sin fot inni butikken... Hvorfor? skulle det være farlig å faktisk gå der og sjekke ut hva det går i? "fremmedfrykten" Lidl opplever i norge er vel vel så mye del av hvorfor de nå selger seg ut... Trist men sant.

Endret av MrLee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Så og si ALLE dagligvarebutikker har enveissluser i inngangspartiet. Ikke kom og si at det skal være noe unikt. Lidl har nok av de særnorske varene til at du ikke trenger å "handle tysk", hvis du ikke vil.

 

Hvilke butikker i norge i dag har ikke 10erlås på handlevognene?

 

Kasseapparatene kan jeg være enig i er dumt utformet, og det var litt dumt at du ikke hadde handlekorg i starten, men så starter du automatisk å gå med tralle uansett. I stavanger henger posene bak kassen og de tar seg heller ikke betalt for dem. Faktisk tror jeg at utforming på kassen får kundebehandlingen til å gå litt kjappere ettersom man ikke trenger å vente på at den forrige kunden skal rydde utav vareoppsamlingsbåndet bak kassen. Og hvis jeg kan stå litt mindre i kø ser jeg ikke problemet med det...

 

Hele "omtalen" virker negativt forutintatt spør du meg. (ok, jeg er kanskje litt positivt partisk igjen). Og den holdningen der tror jeg råder mye. Jeg er f.eks. den eneste av min vennekrets som har satt sin fot inni butikken... Hvorfor? skulle det være farlig å faktisk gå der og sjekke ut hva det går i? "fremmedfrykten" Lidl opplever i norge er vel vel så mye del av hvorfor de nå selger seg ut... Trist men sant.

 

Jeg har vært inne på Lidl bare to ganger, og grunnen til det er: Mangler kjente norske merkevarer, ingen, eller "suspekte" erstatninger, dårlig hygiene/ryddighet i lokalet, usentral plassering, og underbemannet så det rekker.

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke akkurat det er fremmed frykt, he he.

 

Var der å prøvde ut en del handlevogner av nyskjerrighet.

Min erfaring var at det var vel mye papp og plastikk smak (min mening).

Dette vil jeg også si om coops billig erstatninger for kjente merker (handler stortsett på coop), så det er ikke det et billigvarene er noe bedre der. Men har såpass med penger at jeg kjøper feks gilde, fordi jeg synes det smaker best.

 

Hadde økonomien vært trang hadde jeg kanskje kjøpt billigst mulig frossen pizza, pølser etc, og ikke de jeg liker best.

 

Har intrykk av at de fleste jeg kjenner deler denne meningen om varene til lidl.

Lenke til kommentar
Slusen: Inngangspartiet på en Lidl forretning er det første stedet du møter Lidls antikundeholdning. Det er alt for gjennomskuelig at du ledes gjennom en enveissluse spesialkonstruert for å hindre deg i å forlate butikken uten å gå omveien via kassene. Denne slusen skaper en del problemer for meg, kunden:
Og sluser i butikker er noe man bare finner hos Lidl!??? :roll:

 

Kurven som ikke er der: Først innenfor enveisslusesystemet begynner du å se deg om etter handlekurven du skal ha 4 varer i. Da kan du lete deg grønn. For den finnes ikke. Og forklaringen er såre enkel. Du handler ikke nok på Lidl hvis du handler i kurv. For da stopper du nemlig å handle når den lille kurven er full. Og det liker ikke Lidl sjefene. Du er tvunget til åhente en trillevogn. Men enveis-slusesystemet hindrer deg i å gå tilbake dit du kom fra. Du må pent gå via kasseområdet for å komme over på ut-siden av slusen.

Hadde selv aldri problemer med mangel på kurver. Det fungerte omtrent nøyaktig slik som på enhver annen butikk: Når det gikk tomt og de som jobbet der ikke gadd å flytte de tomme kurvene tilbake til inngangen, ja da vil det selvfølgelig ikke være noen handlekurv der. :shrug:

Handlekorgen: Vel ute venter en gigantisk trillekurv på deg. Spesialdesignet for å se tommest mulig ut. Slik at du underbevisst pøser på for å fylle opp med en halv kubikk varer (som du sikkert ikke trenger allikevel...). Men dessverre er den låst med tikronerssystemet dagligvaresjapper har i dag - og du har ingen tier...så du må nok inn gjennom slusen nok en gang for å vekse til deg en tier til å løse ut vogna.

Jeg brukte rett og slett bare handelkurvene som du selv tydeligvis aldri fant. En handlekurv som så rimelig identisk ut med de de har i enhver annen dagligvare butikk.. :shrug:

Kassepunktet: Så endelig er du i gang med å handle. De fire varene du skulle ha er erstattet med mengder av varer du ikke tenkte du skulle ha, der de fleste varene er helt ukjente merker som du mest sannsynlig bare kommer til å kjøpe den ene gangen. Vel borte med kassen møter du et varehådteringssystem klekket ut av den minst gløgge designeren Lidl-sjefene kunne finne (sikkert den billigste også.). Prinsippet er at du hiver alle varene dine på et langt samlebånd. Skynder deg over på enden, lemper i hu og hast varene upakket i korgen før de raser over kanten på mikroplassen ved kassen, løper tilbake, tenker så det knaker på hvor mange små eller store poser du skal kjøpe for å kunne pakke ned varene. Du tar selvfølgelig en for lite eller tre for mange. I mellomtiden har kanskje neste kunde begynt å laste sine varer på samlebåndet, og du må pent flytte deg over på pakkedisken. Ta varene opp av korgen, pakke dem i poser, sette posene i korgen og endelig, litt småstresset forlate butikken.

Lidl butikken jeg var i hadde et vanlig kassebånd som gikk bort til kasserer. Kasserer tok så varene , scannet dem og skjøv dem videre til "pakkeområdet". Et pakkeområde som så mistenkelig identisk ut med "pakkeområdet til Kiwi,Rema, meny etc.. I tillegg spurte kassrerer om hvor mange poser jeg trengte, og i god norsk stil måtte jeg betale for disse. :shrug:

Du kjører så varene til bilen. Later inn, returner til oppsamlingsområdet for korgene for å få tilbake tieren din. Du kan nå forlate området.

Om du ikke har vært borti andre butikker som bruker mynter til vognene sine(eller sluser!) så er det kanskje en idé å begynne å utforske ørlitegrann mer av det som heter Norge?

 

Må si det er ganske patetisk å se folk forsøke å svartmale ting uten å faktisk ha noen argumenter som taler spesielt for deres sak. Lidl-disusjonen minner meg mye om diskusjoner om billigmerker som feks. "First Price". Mange er veldig skeptiske til mat som har annen innpakning enn den de er vant til. Selv om pølsa det står "First Price" på er den gamle gode ecoli-pølsa fra Gilde som vi alle er så vant med, så smaker selvsagt den "ukjente" pølsa ikke like godt. :roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vice, må si jeg er meget forundret dersom billigvarene er det samme i annen innpakning.

 

Jeg kjøper det meste av nye varer som dukker opp i butikken, bare for å se hva det er etc.

Jeg mener selv jeg har et åpent sinn når det gjelder slike ting.

 

Men sånn som feks oppvaskmiddel, kjøpte en billigvariant på prix her en dag, så egentlig for meg at den kunne funke like bra. Men nei, endte opp med å måtte kjøre maskinen 2ganger for å få det skikkelig rent.

 

Ødela også en taco aften her en dag, kjøpte "xp" taco, og pappsmaken var ikke til å unngå.

tror jeg kunne tatt en blindtest når som helst.

 

Men jeg tror slike varer har mer forseg når en har trang økonomi. Da er det ikke så veldig viktig at det smaker best, men at en får budsjettet til å gå opp.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke akkurat det er fremmed frykt, he he.

 

Var der å prøvde ut en del handlevogner av nyskjerrighet.

Min erfaring var at det var vel mye papp og plastikk smak (min mening).

Dette vil jeg også si om coops billig erstatninger for kjente merker (handler stortsett på coop), så det er ikke det et billigvarene er noe bedre der. Men har såpass med penger at jeg kjøper feks gilde, fordi jeg synes det smaker best.

 

Hadde økonomien vært trang hadde jeg kanskje kjøpt billigst mulig frossen pizza, pølser etc, og ikke de jeg liker best.

 

Har intrykk av at de fleste jeg kjenner deler denne meningen om varene til lidl.

 

Det er helt riktig at ikke alt er like bra på Lidl, det er tross alt en billigbutikk. Men de har mange gullkorn. Hos oss i stavanger ligger Lidl sentralt plassert rett ved stavanger stadion ca halvveis mellom Stavanger og Sandnes (i.e. VELDIG sentralt). Handleturen min skjer på følgende måte. Stikker innom Lidl for å handle visse ting. Særtyske ting er de gode på.. sylteagurkutvalget er himmelsk( ;) ), De har også en en helt utrolig god valnøtt is som det er helt bunnskrapt for hver gang jeg er der, så den er jeg ikke alene om å digge... "svartbrødet" er bra (i.e. sånn grovkornet flybrød - usikker på hva du kaller det). for ikke å snakke om de geniale ukestilbudene på non-food varer. Tror ikke det er en uke som går uten at jeg plukker med meg noe drittbillig der.

 

Resten av handelen skjer på ultra som ligger i samme senter.

 

 

Men Lidl i stavanger vil jeg tro er en av de bedre besøkte butikkene, det er alltid mye folk. Meget mulig p.g.a. lokasjonen. Så det er vel unntaket da. Jeg kan tippe en evt. Rema 1000 butikk av samme størrelse vil gå i dass på 2 sekunder, m.t.p. tettheten til andre remabutikker i området. Du reiser lissom ikke til REMA spesifikt for å handle, det gjorde vi med Lidl (ok, vi bor 5 min unna, men Kiwi, Rema, Rimi og Ica er nærmere for oss).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at "fremmedfrykt" er hovedgrunnen til at Lidl nå trekker seg ut. Det er mange som har prøvd ut Lidl sine varer men faktum er at dersom de smaker dårlig og har laber kvalitet kommer man ikke igjen.

 

Jeg tviler ikke på at også Lidl har "gode" produkter, men det er kanskje lenger mellom dem, og man må kanskje være litt "kjent" for å finne dem også.

Lenke til kommentar
Hvorfor tror dere at Lidl's forsøk på trenge inn i det norske markedet ble et mislykket et?

Hovedsaklig nordmenns frykt for alt som er nytt og annerledes vil jeg tro.

 

Ola Pottitt vil jo heller har nok en butikk med akkurat det samme trege vareutvalget som man allerede har i alle de andre kjedene enn å måtte prøve noe nytt. Norge er et U-land når det gjelder variasjon i vareutvalget i dagligvarebutikker. Med ett par hederlige unntak (Ultra / Centra) har jo alle butikkene 90% av de samme varene, og det tragiske er jo at man ikke skal lenger enn Sverige eller Danmark før det er en helt annen verden når det gjelder utvalg og variasjon.

 

I tillegg har jo den norske matvaremafiaen kjørt en kampanje av dimensjoner for å diskreditere Lidl. Jeg har sjelden sett noe mer ufint siden Diplom-is sin erkenasjonalistiske og løgnaktige kampanje når GB-iskrem prøvde å etablere seg i Norge for en del år siden. Særs ufint - jeg har ikke kjøpt et Diplom-is-produkt siden da bare av prinsipp :)

 

Fakta er at *hele* det norske matvaremarkedet idag er kontrollert av 3 (eller er det 4 montro?) store aktører. Flere av kjedene som har ulik profil utad har samme eier og er ikke reelle konkurrenter i det hele tatt. Det er ganske utrolig at folk fryder seg over at en aktør - som faktisk har tørt å satse og dermed kanskje på sikt kunne ført til en bedring for forbrukerne her i landet - går konk. Med den hetskampanjen Lidl ble møtt med blir det nok årevis før noen andre tør å prøve seg på noe nytt innen dagligvarehandelen i Norge.

 

Og at REMA 1000 blir erstatningen der det er Lidl idag er jo en vits - særlig hvis folk oppfatter det som en forbedring. De er norges desidert dårligste dagligvarekjede i mine øyne, jeg handler aldri bevisst på REMA 1000 - det er kun en nødløsning hvis det ikke er andre butikker i nærheten.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Overpriset 2-300% i forhold til kva?

 

I forhold til resten av Europa. Det er ikke lønnsomt å drive generisk landbruk i et land hvor halve året er vinter og vi har mindre enn 3% dyrkbar mark, samt produksjonen er så fordyrende at distribusjon nesten ikke lønner seg.

 

Hadde vi lagt ned en del av landbruket, importert mat, og brukt den jorda vi har til å dyrke ting som funker i vårt klima, så hadde vi spart store summer, selv om vi måtte satt hundretusen bønder på rehabilitering, omskolering og arbeidsledighetstrygd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...