Gå til innhold

Lidl selger seg ut av Norge


Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/03/14/529742.html

 

EDIT: http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/03/14/529773.html

 

Hvorfor tror dere at Lidl's forsøk på trenge inn i det norske markedet ble et mislykket et?

 

Selv handlet jeg aldri på Lidl, og ble heller ikke imponert nok til å handle der etter å ha besøkt et antall av deres butikker. Personlig kommer jeg ikke til å savne Lidl, og det er meg en fryd at min yndlingsdagligvare kjøper Lidl's butikklokaler. Hvis det var noe som var positivt med Lidl så var det de mange nybyggede, store og fine butikkene. Produktsortimentet begeistret meg mao ikke.

 

Hva mener folket?

Endret av J-Core
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Grunnen til ay Lidl feilet her i steinrøysa er fordi de valgte usentrale plasseringer av butikkene, og for liten mengde av de velkjente norske merkevarene, tror jeg.

 

Kan jo nevne at de fire store aktørene i dagligvarehandelen har kapasitet til å betjene 7,5 mill. kunder.

:)

Lenke til kommentar

Vel, jeg prøvde Lidl noen ganger og min mening er at mye der smakte jævlig, standard norske produkter virket dyrere enn på andre butikker. Og i kassene var det jo ikke noen plass til varer heller. Lurer på hvordan det hadde gått å storhandlet der.

 

Vet ikke hvordan det var andre plasser men den lokale Lidl lå meget usentralt, mye enklere å bare gå/kjøre til Rema 1000 da.

 

Men var jo et par positive sider, eks sånne musli bars er gode. Ellers er vel det meste positive den store parkeringsplassen som alltid hadde mange ledige plasser.

 

Alt i alt kommer ikke jeg til å savne dem.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Nordmenn tror at alt som er norskt er best og når media i tillegg skriver at Lidl er skummel kommer de fleste til forsette å handle på Rimi etc. Matvaremonopol = høye priser.

 

Kan være at du har rett i at norske forbrukere er dumme, men jeg tror faktisk det motsatte, og det fikk Lidl merke. Det er ikke synd og en skam at de må legge ned. Det er en konsekvens av at de ikke skjønte sine kunder, tror jeg. Kan jo nevne at deres kontinentale personalpolitikk fikk rimelig mye oppmerksomhet, og Lidl var ikke snar nok til å justere kartet sitt i forhold til terrenget.

 

Lidl hadde en uttalt strategi før de etablerte seg, og slik jeg oppfattet den så gikk den på at "her skal vi komme å dagligvareforsøple dere forbrukere, slik at dere blir vårt tamkveg, fordi disse dustene som til nå utsuger dere er amatører." Ser ut for meg som vi faktisk er bedre enn tamkveg ... :p

Lenke til kommentar

Lidl så vel for seg at kundene skulle strømme til fra hele distriktet hvor de dumpet den grellstøgge butikken sin. Saken er vel heller at nordmenn stort sett handler på vei hjem fra jobb på butikken nærmest hjemmet som de har handlet på i 20 år. Og eventuelle helgehandleturer blir tatt på butikker med bedre vareutvalg og bedre/mer eksklusive varer enn hva Lidl kan skryte av.

Lenke til kommentar
Den tyske matvaregiganten Lidl legger ned virksomheten i Norge, og selger de 50 butikkene til Rema 1000. Det betyr at butikkene bytter navn og konsept så fort som mulig.

 

Nei det betyr at mere makt overføres til færre hender og gir enkeltpersoner enda mere makt til å diktere prisene fra underlevrandører,dessverre er det blitt slik at en er avhengig av disse store kjedene for å få solgt sine produkter,klarer en da ikke levere til de priser de dikterer er en dødsdømt.

betenkelig at Reitan/hagen i realiteten er de som bestemmer hvem som skal overleve her til lands :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvilken som helst kjede klarer ikke å forføre oss uten at de leverer kvalitet som forbedrer våre mål for kvalitet. Det er faktisk en grunn for at proletarer styrer dette landet, og etter min mening bør vi på tross av svakheter med et system, likevel respektere den.

Lenke til kommentar
Lidl hadde en uttalt strategi før de etablerte seg, og slik jeg oppfattet den så gikk den på at "her skal vi komme å dagligvareforsøple dere forbrukere, slik at dere blir vårt tamkveg, fordi disse dustene som til nå utsuger dere er amatører." Ser ut for meg som vi faktisk er bedre enn tamkveg

Det var slik media ville få deg til å tro at Lidl var et slags udyr og prøvde å svekke troverdigheten på butikken. Dvs man er ikke på noen måte åpen for nye ting og det man ikke kjenner, spiser man ikke, bokstavlig talt (se f.eks. på Qmelk vs Tine). De som har monopol er redde for å miste markedandeler men nå som Lidl gir seg smiler Reitan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er overrasket over hvor mange som er negative til Lidl som aldri har handlet der. Og av de som har handlet er det også få som har forstått hvilken type butikk dette er, det er en butikk nr 2 hvor man ikke får tak i absolutt alt man trenger. Og de bruker lokketilbud til å få folk innom så ofte som mulig.

 

Synes det er synd nordmenn har huet parkert langt oppi ræva og nekter å prøve noe nytt. Hvor i alle dager skal jeg nå få kjøpt apfelschorle?

 

Handlet tidligere denne uken på en større Carrefour med over 50 kasser. Der hadde de utvalg, kvalitet og pris jeg ikke kan drømme om å finne i Norge i min levetid.

Lenke til kommentar

Var aldri mer enn noen få ganger i Lidl, men ble heller ikke imponert. Kvaliteten på importproduktene deres var heller laber, nødvendigvis en konsekvens av alle skattene og tollene her på bjerget. Går du i en dagligvare i Tyskland har de hvertfall INGENTING til felles med Lidl. En annen grunn til at Lidl feilet var nok som sagt at de var ofte svært usentralt plassert, og at svært mange nordmenn foretrekker kort avstand fremfor noe annet. Hadde produktene deres vært radikalt bedre og billigere enn de øvrige aktørene hadde de lykkes flott, men det var altså dårlige produkter, ikke spesielt billige, og svært dårlig plassert.

 

Skal vi få billig mat i Norge må vi slutte med proteksjonismen av landbruket. Personlig tror jeg det kunne vært lønnsomt for hele samfunnet å ha fått titusener av bønder over i andre sektorer og samtidig droppe tollbarrierene. Særlig fattige, barnefamilier, pensjonister, alenemødre osv. ville nyte godt av en slik ordning. For ikke å nevne alle de fattige bøndene i fattige land som ønsker å eksportere til Norge, men som ikke klarer seg igjennom barrieren.

 

Vi må også få en slutt på prissamarbeidet som de store kjedene sansyneligvis bedriver. Norge er SVJV det eneste landet i verden hvor de rikeste har laget sine formuer av noe så simpelt som dagligvarer.

Endret av runeb80
Lenke til kommentar
Handlet tidligere denne uken på en større Carrefour med over 50 kasser. Der hadde de utvalg, kvalitet og pris jeg ikke kan drømme om å finne i Norge i min levetid.

 

Carrefour er strengt tatt en helt annen type butikk; ikke bare er de 10 ganger så store, men de har høyere kvalitet på både interiør og varer, ferskvaredisk, større utvalg (samt en del ikke-matvarer) og ansatte som har lov til å si mer enn prisen på varen. Jeg tror nordmenn flest ville ønsket Carrefour og lignende hypermarketkjeder velkommen; på den annen side ville nok den oppmykningen av proteksjonismepolitikken som hadde vært nødvendig for at disse kjedene skulle etablert seg i Norge vært med på å tilvenne norske forbrukere utenlandske matvarer.

Lenke til kommentar

Handlet mye på lidl jeg. Synd at de stenger dørene og Rema 1000 av alle ting erstatter dem. Lidls vareutvalg skillte seg ut bra og det var ikke "bare det samme gamle". De hadde nok ting til at jeg kunne handle litt der og litt på ultra/andre dagligvare for det jeg ikke fikk på lidl. Ferskvarene var jo norsk, om ikke de største merkene alltid, og de hadde geniale tilbud på andre ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der jeg bor hadde Lidl etablert seg meget sentralt og hadde like mye kunder som Rema`n like ved. Kansje mest innvandrere var det å finne på Lidl, spessielt i grønnsaksdisken. Prisene var ikke spessielt lave, omtrent på samme nivå som de andre dagligvarebutikkene. Utvalget va litt labert, det var alt for stor plass. Når det gjelder de utenlandske produktene, var de en del billigere men man får det man betaler for liksom. Ellers er jeg litt lei meg siden dette var en spennende butikk å gå i som jeg gjorde ca 1 gang i uka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synd at det gikk så dårlig, nå kommer vel konkuransen i butikkkjedene til å bli litt mer svekket. Håper ikke dette skremmer andre aktører til å prøve seg.

Personlig syntes jeg de hadde mye bra på lidl, for ikke å snakke om Lord Nelson Te-en.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...