Gå til innhold

blender og lukker ved makro?

Anbefalte innlegg

hei

slik som jeg har forstått det nå, så er blender hvor stor "åpningen" skal være i linsa, altså hvor mye lys som skal slippes inn til sensoren og derfor påvirker dybden i motivet. Lukker derimot går på hvor raskt motivet skal ekspneres for linsa, altså trege lukker hastigheter vill gi bevegelse i bilde!?

Ved makro bilder/supermakro så lønner det seg vel da å ha liten blender/åpning til linsa(høye verdier),men når det gjelder lukkerhastigheter, så er jeg litt usikker igjen....skal man ha en rask lukker tid ved makro,og da snakker jeg om motiver som ikke er i bevegelse...vill lukkerhastigheter ha mye å si da?

Vet at jeg har spurt mye innen dette felte, men jeg vill være 100% sikker på at jeg forstår riktig:)

Har også et spørsmål anngående bruk av chrome og standard: Jeg vet at chrome er bra å bruke ved marko bilder, men når man tar normal bilder som feks landskapsbilder, så er vell ikke chrome noe fordel...eller er det det samme hva jeg bruker da?

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker du stativ (og motivet ikke rører på seg) så har lukkerhastigheten lite å si ved makrofotografering.

Men du bør som regel bruke liten blender (kanskje ikke helt opp mot 22 og sånn, men ihvertfall 11) for å maksimere den relativt begrensede dybdeskarpheten du har ved makro.

Og da vil jo lukkertiden samtidig bli lengre, for du kan jo ikke velge fritt hva du vil bruke av både blender og lukker og samtidig få en riktig eksponering.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Det finnes ingen regel på om du bør ha stor eller liten blender.

Om du, på det bildet du ønsker å ta, kun vil ha skarphet akkurat der du fokuserer, mens alt annet skal bli blurry så må du bruke stor blenderåpning.

Vil du derimot at en større dybde skal være skarp må du bruke en liten blenderåpning.

Jeg gjør litt av begge deler, men syns ofte at en stor blenderåpning gir en artigere effekt.

Om du har kameraet på stativ og motivet ikke rører seg kan du ha akkurat den lukkertida du ønsker. Vil ikke ha noen innvirkning på bildet.

Tar du bildet håndholdt bør du ha en lukkertid som er 1/(2x brennvidden). Bruker du et 100mm makroobjektiv, bør du altså ha lukkertider på minimum 1/200 sek for å unngå bevegelsesuskarphet.

En ekstern blitz hjelper VELDIG på valgfriheten din her.

Hva er chrome? aldri hørt om

Endret av Crazysteps
Lenke til kommentar
Bruker du stativ (og motivet ikke rører på seg) så har lukkerhastigheten lite å si ved makrofotografering.

Men du bør som regel bruke liten blender (kanskje ikke helt opp mot 22 og sånn, men ihvertfall 11) for å maksimere den relativt begrensede dybdeskarpheten du har ved makro.

Og da vil jo lukkertiden samtidig bli lengre, for du kan jo ikke velge fritt hva du vil bruke av både blender og lukker og samtidig få en riktig eksponering.

ok, men hva tror du gir best resultat av A(jeg styrer blender selv) eller P(hvor kameraet styrer både blender og lukkertid)? Manuel utelukker jeg foreløpig:)

Lenke til kommentar

Hvis du har stativ, styr blender selv! Lukkertiden har ikke noen betydning for deg om du har stativ til macro og blenderen er alfa og omega her.

Ellers ville jeg fotografert etter forholdene. Gir blenderprioritet ikke de ønskede resultatene p.g.a. for treig lukker, stiller du over på lukker og prøver deg frem til du finner en setting som gir akseptabel fokusdybde samtidig som at du klarer å unngå bevegelsesuskarpet. Husk også at du kan kompansere for liten blender/lukker med ISO følsomhet, hvis du ikke har nok lys til å få rask nok lukker.

Selv bruker jeg gjerne en kombo av A/S og M. Jeg må medgi at jeg ikke kan F/ tabellen i hodet sånnt sett så jeg jukser og lar kamera velge ca verdi på lukker/blender i S eller A modus for å finjustere så skifter jeg til M og justerer litt selv :)

A: blenderprioritet

S: lukkerprioritet

M: manuell...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Det finnes ingen regel på om du bør ha stor eller liten blender.

Om du, på det bildet du ønsker å ta, kun vil ha skarphet akkurat der du fokuserer, mens alt annet skal bli blurry så må du bruke stor blenderåpning.

Vil du derimot at en større dybde skal være skarp må du bruke en liten blenderåpning.

Jeg gjør litt av begge deler, men syns ofte at en stor blenderåpning gir en artigere effekt.

Om du har kameraet på stativ og motivet ikke rører seg kan du ha akkurat den lukkertida du ønsker. Vil ikke ha noen innvirkning på bildet.

Tar du bildet håndholdt bør du ha en lukkertid som er 1/(2x brennvidden). Bruker du et 100mm makroobjektiv, bør du altså ha lukkertider på minimum 1/200 sek for å unngå bevegelsesuskarphet.

En ekstern blitz hjelper VELDIG på valgfriheten din her.

Hva er chrome? aldri hørt om

chrome er at fargene blir litt varmere/sterkere...men mulig man kun finner den instillingen på fujifilm kameraer, det er i hvert fall mulig å velge standard, chrome og B and W på mitt s6500fd kamera:)

men glem det siste spørsmålet, er egentlig ganske logisk at chrome ikke er noe poeng å bruke ved landskapsbilder....har faktisk en egen funksjon på kameraet som heter landskap, men er ikke helt fornøyd med den!!

Lenke til kommentar
Hvis du har stativ, styr blender selv! Lukkertiden har ikke noen betydning for deg om du har stativ til macro og blenderen er alfa og omega her.

Ellers ville jeg fotografert etter forholdene. Gir blenderprioritet ikke de ønskede resultatene p.g.a. for treig lukker, stiller du over på lukker og prøver deg frem til du finner en setting som gir akseptabel fokusdybde samtidig som at du klarer å unngå bevegelsesuskarpet. Husk også at du kan kompansere for liten blender/lukker med ISO følsomhet, hvis du ikke har nok lys til å få rask nok lukker.

Selv bruker jeg gjerne en kombo av A/S og M. Jeg må medgi at jeg ikke kan F/ tabellen i hodet sånnt sett så jeg jukser og lar kamera velge ca verdi på lukker/blender i S eller A modus for å finjustere så skifter jeg til M og justerer litt selv :)

A: blenderprioritet

S: lukkerprioritet

M: manuell...

Men hva med P da, hvor kameraet styrer lukker og blender instillinger? Pleier de å gjøre en god jobb der? og hvordan blir det å bruke P i forhold til ISO verdier

for å ta et eks da: hvis jeg feks skal ta bilde av en insekt i litt mørke omgivelser, tror jeg vill få "optimale" resultater da, hvis jeg bruker P og setter opp ISO verdien litt?

Lenke til kommentar

Joda, P/S/A, alt etter...men ved makro f.esk. så er blenderen viktigst. Jeg tenkte litt generellt også da.

Alle modus utenom M (selvfølgelig) justerer etter valgte ISO følsomhet, så det burde ikke være ett problem. Du kan jo sette ISO på auto også om du våger :)

Det optimale er jo å styre blender selv og heller la kamera velge lukkertid selv, i ditt tilfelle hadde det nok blitt endel, og da er det greit med stativ. Høyere iso hjelper jo på lysmangel uansett hva du fotograferer. Hvis det var ett bevegelig motiv ville jeg kanskje prøvd meg på P og høy iso ja.. sannsynligvis, m.t.p. hvor raske insekter ofte er, hadde det vært eneste mulighet til å ta ett brukbart bilde uansett i den situasjonen (når du ikke kan stille inn på M på gut feeling bra og raskt :) )

Lenke til kommentar
Joda, P/S/A, alt etter...men ved makro f.esk. så er blenderen viktigst. Jeg tenkte litt generellt også da.

Alle modus utenom M (selvfølgelig) justerer etter valgte ISO følsomhet, så det burde ikke være ett problem. Du kan jo sette ISO på auto også om du våger :)

Det optimale er jo å styre blender selv og heller la kamera velge lukkertid selv, i ditt tilfelle hadde det nok blitt endel, og da er det greit med stativ. Høyere iso hjelper jo på lysmangel uansett hva du fotograferer. Hvis det var ett bevegelig motiv ville jeg kanskje prøvd meg på P og høy iso ja.. sannsynligvis, m.t.p. hvor raske insekter ofte er, hadde det vært eneste mulighet til å ta ett brukbart bilde uansett i den situasjonen (når du ikke kan stille inn på M på gut feeling bra og raskt :) )

ok, skjønner

Tror faktisk jeg lærer mest ved å prøve litt selv, prøve litt både på P og A og se hva jeg blir mest fornøyd med:)

Jeg vet at kameraet mitt får bra kritikk på høye ISO verdier, noe som er en fordel for meg, siden jeg digger å ta bilder av insekter og edderkopper, og de gjemmer seg ofte der det er litt mørkere....

En annen ting er at linsa ofte skygger til objektet når jeg skal ta supermakro bilder, og da er det vell også en fordel med et kamera som er veldig lysfølsomt, altså som kan ta bra bilder med litt høyere ISO verdier!?

Lenke til kommentar

Med ditt snakk om P, A S Og M tipper jeg på D300? ;)

Tenker du da ved bruk av innebygd blits? jeg tror det eneste som hjelper i det tilfellet, for at du ikke skal få en stor skygge som er annerledes enn resten, er ekstern blits..

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...