Gå til innhold

Hjelp vedr partisjonering

Anbefalte innlegg

Ønsker å fp litt tilbakemeldinger vedr hvor mange partisjoner som er best/vanlig på bærbare for bla å hindre tap, pcen går tregere osv osv.

Jeg kjører backup ved hjelp av WHS, samt at jeg og kjører backup på D:\.

Pcen brukes for det meste til Office bruk, nedlastninger og en del spill og musikk.

Lest bla at en bør ha OS på c:\, og resten på en annen partisjon. Hva med feks en partisjon for musikk og en for spill?

Vil flere partisjoner sinke maskinen?

Håper på gode råd og tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før, med windows 95 og tidligere, var det et poeng å dele i flere partisjoner for å få mer plass, dvs bruke plassen mer rasjonelt. Jeg bryr meg ikke om å forklare hvorfor her, for det er ikke aktuelt lenger med de formatene vi bruker nå.

Nå vil jeg si det er en smakssak å ha mer enn to. (Hvis du skal ha flere operativsystem, er det aktuelt med flere partisjoner. Men det er ikke det du spør om.)

Jeg velger alltid å dele en disk i to partisjoner: Den med operativsystemet, og en annen. Hensikten med det, er at det går fint å formatere OS-partisjonen på nytt når man en gang i blant må gjøre det, uten å miste brukerfiler. Du kan like gjerne lage OS-partisjonen så stor at du kan installere vanlige programmer der også. Du må likevel installere dem på nytt etter et bytte av Windows. Jeg har også erfart at MS Office fungerer best på samme partisjonen som Windows. Noen spill som tar stor plass, kan det være greit å ha på en egen partisjon. Jeg har også hørt at Windows må være på C. Jeg skjønner ikke hvorfor. Det har alltid gått fint hos meg med Windows på en annen bokstav.

Konklusjon: Det holder normalt med to partisjoner: vanligvis C og D. Da kan du jo godt legge Windows på C, så slipper du å endre når du installerer programmer som alltid tror at OS er på C. Men det er sjelden nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...