Gå til innhold

Bygge noe slags rele-bryter til forsterker?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har akkurat kjøpt meg en brukt Proton pre-amp, denne er jeg veldig fornøyd med :)

Men jeg har også 2 PA forsterkere, som jeg slår på og av via fjernstyrte stikk-kontakter.

Men bakpå pre-ampen så er det 12V trigger utgang, og da tenkte jeg at denne kanskje kunne kobles til f.eks et rele som slo den ene PA forsterkeren av og på.

Så det jeg lurer på er, finnes det en enkel løsning på dette?

Som er trygg å bruke, og ikke vil koste for mye.

Tenkte noe så lett som f.eks et rele som slår inn ved 12V, og sette dette på en strømkabel, så det slo strømmen av og på ettersom pre.ampen ble slått av og på :) (trenger dette kun til den ene PA forsterkeren, siden den andre brukes kun til subb, og disse står ikke alltid på, da det kan bli litt for mye bass til tider :p )

Er litt usikker på hvor kraftig denne PA forsterkeren er, men mener den er på 2x 200W, men mener også å ha hørt at den kan brokobles til rundt 1000W, men dette er vel mest skryte watt.

Det er en ADC KD-266A, denne finnes det veldig lite info om, men tror Koda KD-266A er helt lik.

Endret av J@9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du prøver å se på baksiden (eller på siden eller under) av forsterkeren så finner du sansynligvis et merkeskilt eller en klisterlapp som har dataen til strømforsyningen i forsterkeren. Der står det hvor mye strøm (og/eller effekt) forsterkeren drar fra strømnettet sammen med spenningen (230V), frekvens (50/60 Hz). Det gjør det enklere å finne relé.

Dessuten burde du finne ut hvor mye du kan belaste trigger-utgangen, det kan hende at den er beregnet på et signal, og tåler dermed ikke at et relé kobles til.

Uansett. Elfa.se har et relé som muligens kan passe. Vare nr. 37-196-30.

Det er et Omron relé med 12V DC spole, og kontakter med hurtigkoblinger som er merket for 25A 240V AC. Reléet bruker 158 mA på 12V. Det er også 2-polt (jeg er usikker på om det er nødvendig, men det er i alle fall det sikreste). Det koster foresten 128.00,- pluss frakt. I tillegg må du ha en tang for å sette på kabelsko til hurtigkoblingene. Det koster 52.20 (vare nr. 80-481-26) for en helt enkel tang.

Kabelsko som passer greier jeg ikke å finne på elfa. Men hvis du drar til en lokal elektrikerbedrift som har lager så får du sansynligvis kjøpt kabelsko som passer der. Eventuelt kan du kjøpe det på biltema eller lignende butikker.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

Orker ikke å dra frem noe av dette nå, men søkte litt på koda kd266-a.

Og fant dette:

Power Output : 2x 200W(8 Ohm)

THD : £0,5%(40Hz16Khz)

S/N Ratio(line in) : ³81dB

Frequency responce : 20Hz20Khz(±1,5dB)

Load impedance : L 8 Ohm/ R 8 Ohm

Power consumpt. : 680W(stereo)

Dimensions : 480 x 455 x 138mm

Net weight : 21Kg

Håper dette hjelper litt..

Pre-ampen er er Proton AP 2000-II.

Denne finner jeg ikke noe info om omtrent, så jeg veit ikke hva trigger utgangen tåler.

Men om noen vil prøve å google litt kan dem jo det :)

Dette skal være en oppgradert versjon av AP 2000, som jeg ikke har prøvd å google på siden jeg ikke vet hva dem har forandret siden den gang.

Lenke til kommentar

Det er vel i utgangspunktet ikke lovlig å lage en slik krets til nettspenning selv.

Men de har et rele du kan bruke hos Clas Ohlson, med skruetilkoblinger for ledningene. Det tåler litt over 1000W og holder til en av de forsterkerne dine, men som sagt på egen risiko.... :hmm:

Ellers hvis komponentene ikke står for langt fra hverandre, kan du bruke en slik automatswitch.

Setter du preampen i master uttaket, vil de andre kontaktene bli slått på når preampen blir slått på.

Tåler over 3000W, så det holder ihvertfall til ditt bruk. :thumbup:

Nettulf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...