chokke Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Det blir annerledes når det kommer til fart og relativistisk tid. Hvilket grunnlag har du for å si det? Kan jeg da utifra relativitet si at universet er et punkt uten tid/utstrekning for fotonet, vi eksisterer med andre ord ikke? Intet rom, ingen tid? Vel, 1/0 går ikke sist jeg sjekket. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Egentlig mer en flat skive enn ett punkt Lenke til kommentar
chokke Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Egentlig mer en flat skive enn ett punkt Poenget mitt er mer hvorfor kan en trekke konklusjoner for en ting basert på en annen? Vi har da relativitetsteorien, nå har jeg kun lært det som er pensum i 3FY så det er ikke så altfor mye. Men poenget er at man lærer at lengden blir mindre og tiden lengre. Så man har l = l0*1/y og t = t0*y hvor y er den 1/sqrt(1-(v/c)^2) og om v = c så blir det 1/0, noe som etter hva jeg har skjønt enda ikke går. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Nå er ikke jeg helt sikker på hva du snakker om, men det kommer ned til hvem som er observatøren. Selv om hele universet blir presset sammen til et uendelig lite punkt for fotonet, så gjør det ikke det for deg og meg, nettop fordi vi er i en annen referanseramme. Og når det kommer til å trekke konklusjoner ut ifra andre observasjoner, utregninger og eksperimenter, så er jeg delvis enig med det du sier chokke, men noen ganger er det ting vi sannsynligvis aldri vil få muligheten til å teste det, og da må man dra noen konklusjoner. Jeg vil det da er best å mene at den konklusjonen som stemmer med det aller meste andre vi kan observere er den vi skal holde oss til, til vi får mer informasjon som mener noe annet. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Egentlig mer en flat skive enn ett punkt Poenget mitt er mer hvorfor kan en trekke konklusjoner for en ting basert på en annen? Vi har da relativitetsteorien, nå har jeg kun lært det som er pensum i 3FY så det er ikke så altfor mye. Men poenget er at man lærer at lengden blir mindre og tiden lengre. Så man har l = l0*1/y og t = t0*y hvor y er den 1/sqrt(1-(v/c)^2) og om v = c så blir det 1/0, noe som etter hva jeg har skjønt enda ikke går. For lengdekontraksjon er det svært enkelt (og det var lengdekontraksjon jeg strengt tatt diskuterte her) - om du setter inn v=c får du L = 0\cdot L_0 = 0. Dersom du så ser på tidsdilatasjonen, ser du at det som for oss er ett sekund, vil for fotonet bli uendelig lenge. For fotonet står vi stille i tid (og vise versa - fotonet står stille i tid for oss). Lenke til kommentar
NTD Skrevet 29. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2008 Beviset for at lys/photoner har forskjellige egenskaper, og som dermed vil legge red shift og big bang til hvile som feil, kan først komme når vi har bygget noe enda større enn CERN. Fakta er at photoner er endepartikkelen som binder seg til andre partikler og skaper nye partikler. Og photoner kommer fra quarker som brytes opp. Dvs. at photoner treffer quarker på sin ferd og gir quarkene andre egenskaper, som til slutt skaper andre partikler. Det er på dette nivået energioverføring hender. Da sitter man altså igjen med et sluttet system. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Bare et lite spørsmål om disse partiklene. Kan man registrere et foton? I 3FY lærte jeg at alle legemer med en temperatur T sender ut elektromagnetisk (varme)stråling i hele spekteret, tilsier dette ubegrenset mengde eller en dramatisk forenkling? Og hvor nøye kan man måle et foton sin bølgelengde? La oss si fra en stjerne, kan man si bølgelengden er 440,83 nm, eller er det egentlig et sted imellom 440,82 og 440,84 nm? Ikke at forskjellen er altfor stor, men hvor "nøye" er vi? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Bare et lite spørsmål om disse partiklene. Kan man registrere et foton?I 3FY lærte jeg at alle legemer med en temperatur T sender ut elektromagnetisk (varme)stråling i hele spekteret, tilsier dette ubegrenset mengde eller en dramatisk forenkling? Og hvor nøye kan man måle et foton sin bølgelengde? La oss si fra en stjerne, kan man si bølgelengden er 440,83 nm, eller er det egentlig et sted imellom 440,82 og 440,84 nm? Ikke at forskjellen er altfor stor, men hvor "nøye" er vi? Registrere ett foton: Ja. Faktisk, om du skrur opp sensitiviteten på digitalkameraet ditt til ørti ISO, så skyldes en del av støyen i bildet enkelt-fotoner som har truffet sensoren. I tillegg har man ting som fotomultiplikatorer etc. som gjør at man faktisk kan måle hvor mye energi dette fotonet har. Nøye: Kommer ann på hvor mye lys du har, hvor god tid du har til å samle statistikk, og hvor godt utstyret ditt er. Men du kan være langt mer nøye enn det du lister opp nå, selv med "lekeutstyret" på en student-lab. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå