arthon Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 I følge Dave Hill så er han ganske skuffet over at hans bilder blir sett på som HDR bilder, siden basisen for hans bilder ikke har noe med HDR teknikken å gjøre. En teknikk han bruker svært lite, om i det hele tatt. Bildene hans er først å fremst Komposit og oppskarping og atter oppskarping + lyssettin/lyskontroll og timer med "post". Se for dere en setting i sterkt sollys med 3-5 studioblitser og en kraftig ringblits med reflektor på kamera, som blåser liv i alle skygger og drar frem "ekstreme" detaljer i det som normalt ville være skyggepartiet. Han forteller f.eks. at når han fotograferer en artist/band, så knipser han hver enkelt person for seg selv og setter dem in i en annen bakgrunn enn der de ble kipset, og/eller tar separate bilder av bakgrunnen hvor bilde(ne)t ble tatt. Ofte masse forhåndsplanlegging (og etterarbeid) og raske shoot (også fordi han har fått masse erfaring i hva han trenger til å fullføre visionen sin selvfølgelig). Blitsene han bruker er AlienBees Professional Photographic Flash Units. Så for dere som vil prøve ut dette og har en studio rigg; Ta den med ut på en solfylt dag og husk ringflashen med reflektor til å blåse lyset "flatt". Jeg er spent på å se om noen får det til. Lenke til kommentar
bidz Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Prøvde meg litt på dette jeg også, med et ordinært bilde som basis: Synes det ble ganske stilig, men skal nok tweake det enda mer etterhvert. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Ikke verst, Børge. Men et så teknisk bilde bør ikke bli besudlet med slik fnask som finnes i både høyre og venstre bildekant. Klarer du å etterligne DH, så regner jeg med at du kan klone også. Det er kanskje litt feil av meg å nevne dette i denne tråden. Lenke til kommentar
ZoDz Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Blir nokk mere testing når jeg får tak i 4PW, to blitser til og noen sylskarpe objektiv i ferien ^^ Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Prøvde meg litt på dette jeg også, med et ordinært bilde som basis: Synes det ble ganske stilig, men skal nok tweake det enda mer etterhvert. Et tre jeg har møtt? Lenke til kommentar
bidz Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Et tre jeg har møtt? Mulig. Det ble tatt langt ute i skogen ved slutten av Estenstadmarka, mot jonsvatnet og litt mot sjøen i Trondheim. Det er den beste forklaringen jeg kan komme med på hvor det ble tatt, var ute og gikk i et par timer ute i skog og mark her om dagen og knipsa mange bilder Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Et tre jeg har møtt? Mulig. Det ble tatt langt ute i skogen ved slutten av Estenstadmarka, mot jonsvatnet og litt mot sjøen i Trondheim. Det er den beste forklaringen jeg kan komme med på hvor det ble tatt, var ute og gikk i et par timer ute i skog og mark her om dagen og knipsa mange bilder Eey, trønder! Jeg mener et tre jeg har møtt Lenke til kommentar
bidz Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Eey, trønder! Jeg mener et tre jeg har møtt E det sjø! Ah... Synd at det er så stor begrensning på når bildet må ha vært tatt, dette bildet ble tatt den 18 mai kl 20:38. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Eey, trønder! Jeg mener et tre jeg har møtt E det sjø! Ah... Synd at det er så stor begrensning på når bildet må ha vært tatt, dette bildet ble tatt den 18 mai kl 20:38. Har det NOE med saken å gjøre? Hvor lite skal det til å fake Exif infoen?! Ingenting! Lenke til kommentar
bidz Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Har det NOE med saken å gjøre? Hvor lite skal det til å fake Exif infoen?! Ingenting! Hehe, sant nok, men litt sent nå som bildet har ligget her anyway hehe. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Hvor lite skal det til å fake Exif infoen?! Ingenting! Og det er jo selvfølgelig ingen som legger merke til at bildet allerede er postet her fra før ? Nei, dere må nok lette den feite rævva ut av soffaen og komme dere ut skauen og ta bildet på nytt Tom Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Har det NOE med saken å gjøre? Hvor lite skal det til å fake Exif infoen?! Ingenting! Hehe, sant nok, men litt sent nå som bildet har ligget her anyway hehe. Ja, sant nok. Hvor lite skal det til å fake Exif infoen?! Ingenting! Og det er jo selvfølgelig ingen som legger merke til at bildet allerede er postet her fra før ? Nei, dere må nok lette den feite rævva ut av soffaen og komme dere ut skauen og ta bildet på nytt Tom Huff! Lenke til kommentar
bidz Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Ikke verst, Børge. Men et så teknisk bilde bør ikke bli besudlet med slik fnask som finnes i både høyre og venstre bildekant. Klarer du å etterligne DH, så regner jeg med at du kan klone også. Det er kanskje litt feil av meg å nevne dette i denne tråden. Takker. Mitt første forsøk, så fnask i både høyre og venstre bildekant? Hva mener du her? De mørke feltene jeg har lagt på øverst i bildekantene? De la jeg isåfall på med vilje, fordi jeg synes det framhevet treet som var hovedobjektivet i dette bildet. Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Det er liten tvil om at Hill gjør mye annet enn etterarbeid for å få til så stilige bilder. Alle portrettene ser ut som de er tatt i et studio, med vanvittig bra lyssetting. Det har utrolig stor betydning for det ferdige resultatet. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 fnask i både høyre og venstre bildekant? Hva mener du her? Han mener nok de greinene man kan se i begge bildekanter. De er forstyrrende og burde vært clonet eller croppet bort. Lenke til kommentar
bidz Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 fnask i både høyre og venstre bildekant? Hva mener du her? Han mener nok de greinene man kan se i begge bildekanter. De er forstyrrende og burde vært clonet eller croppet bort. Ah, selvsagt I og med at jeg er ganske fersk i faget så hadde jeg faktisk oversett dem! Men nå som du poengterte dem så var de ganske irriterende gitt... Men nå var ikke dette et seriøst forsøk på å lage et skikkelig bilde heller, det var bare et testforsøk for og teste disse innstillingene Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Men det bildet var en veldig god test i hvertfall. Liker bildet godt (men grenene kunne vært fjernet med fordel) og er vel det beste av de som liker ut på Flickr. Lenke til kommentar
TheMoonMan Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) Hei:) Testet ut denne teknikken selv, etter en fotoshoot med bilene til noen kompiser idag. Hvordan synes dere (som kan dette litt bedre) dette ble? http://mkander.bldr.no/photos/original/2236/11904.jpg http://mkander.bldr.no/photos/original/2236/11907.jpg Endret 25. mai 2008 av TheMoonMan Lenke til kommentar
Camron Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) Kanskje litt overkill, hvertfall mtp. den blå bilen? Endret 25. mai 2008 av Camron Lenke til kommentar
TheMoonMan Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Kanskje litt overkill, hvertfall mtp. den blå bilen? Jeg likte den blå bilen best, hehe. Fargen tiltalte meg noe veldig:) Men det er vel smak og behag. Utvilsomt en morsom effekt for min del.. Bare passe på at det ikke blir standard å bruke på alt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå