toazty Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 jeg satt å tenkte litt, jeg har ofte sett halv måne og hele sola samtidig , åssen er det mulig.. hvorfor er månen bare halv? dette mitt på lyse dagen , gjerne kl.4 midt på sommeren... noen som forstår hva jeg mener? og noen som kan forklare dette for meg? Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Hvis du ser etter så ser du at den "halvdelen" av månen du ser, er den som er i den rettningen som sola er i. Det er fordi det lyset som får månen til å skinne, egentlig bare er sollys som reflekteres av månens overflate. og månen beveger seg ikke i samme hastighet rundt jorda som det jorda bruker på å spinne en gang rundt sin egen akse. det tar 1 døgn for jorda å spinne rundt sin egen akse (som gjør at vi får dag og natt) Men det tar månen litt over 27 dager å gå rundt jorda, så det vil si at noen ganger i løpet av året vil månen og sola være synlig på himelen, fordi månen er i riktig posisjon til å være på himmelen samtidig som sola. Ofte så vil du også se at dette skjer rett før og rett etter en solformørkelse, siden månen også havner mellom jorda og sola. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 14. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2008 men hvorfor ser vi bare en halv måne ? hvorfor ikke hele? ingenting som står i mellom sola og månen.. så da burde vi vel kunne se hele månen? Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Fordi sola bare er på en side av månen. Når du ser opp på himmelen og du ser månen og sola samtidig, så vil den høyre siden av månen være synlig om sola er til høyre for månen, og den venstre siden om sola er til venstre for månen. Om natta når du ser en fullmåne, er det fordi sola er "bak jorda" og lyset som slipper forbi jorda gjør at den siden av månen som er mot jorda lyser opp. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 14. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2008 ahhh... I see... når jeg tenker over det så sier det seg jo selv.. men var vel bare litt vanskelig å finne utav det selv Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 ahhh... I see... når jeg tenker over det så sier det seg jo selv.. men var vel bare litt vanskelig å finne utav det selv Du kan prøve selv. Du er Jorda, en lampe er sola og en lys gjenstand (f.eks. en tennisball er månen). Rett lampen mot en kontorstol, sett deg på stolen og hold ballen litt i fra deg. Snurr rundt på stolen mens du observerer hvordan skyggen på ballen forandrer seg sett fra ditt synspunkt (dvs. Jorda). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå