Andyax Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Hei. En kamerat av meg ble frastjålet en mobiltelefon, mens han trente på Elixia. Når vi nå prøver å ringe til mobiltelefonen, så ringer den. Tydeligvis har ikke tyven skrudd den av. Kan man ved hjelp av dette spore opp hvor mobilen er? Tror dere politiet gidder å putte ressurser inn i en slik sak? mvh Anders Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Ja den kan nok muligens spores opp, men tviler at politiet ikke bruker ressurser på dette. Standardsvaret blir nok manglende ressurser osv. Skal nok dessverre meget til før politiet gidder å foreta seg noe. Jeg samlet inn all informasjon for de i en sak der noen hadde opprettet et kontantkort i mitt navn, til og med navn og adresse til dne som opprettet det. Men har ikke skjedd noe enda, sikkert ressurs mangel det også. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Hei. En kamerat av meg ble frastjålet en mobiltelefon, mens han trente på Elixia. Når vi nå prøver å ringe til mobiltelefonen, så ringer den. Tydeligvis har ikke tyven skrudd den av. Kan man ved hjelp av dette spore opp hvor mobilen er? Tror dere politiet gidder å putte ressurser inn i en slik sak? mvh Anders En mobil kan krysspeiles så man får en rimelig bra nøyaktighet på hvor den befinner seg, f.eks. i hvilken gate i byen den er. Men hvem av personene i den gaten som går med den blir heller vanskelig. Og nei, jeg har ingen tro på at snuten bruker en krone på en slik sak. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Så lenge den ikke blir tatt, så kan den ikke spores. Om den hadde blitt tatt og det hadde vært i tettbygde strøk ringt via nødnettet så kunne den spores nokså nøyaktig. Tror likevel ikke politiet hadde giddi å satt noen ressurser i det Lenke til kommentar
Andyax Skrevet 14. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2008 Okay. Takk for svar. Vi får prøve å bombadere mobilen med truende smser, slik politiet i Holland gjør: Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Okay. Takk for svar. Vi får prøve å bombadere mobilen med truende smser, slik politiet i Holland gjør: Kan vel være veldig lurt å få både tlf og abbonement sperret. En tlf er ubrukelig når den er sperret(tror jeg), annet enn å evt bruke deler. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Okay. Takk for svar. Vi får prøve å bombadere mobilen med truende smser, slik politiet i Holland gjør: Kan vel være veldig lurt å få både tlf og abbonement sperret. En tlf er ubrukelig når den er sperret(tror jeg), annet enn å evt bruke deler. Telefonen kan ikke sperres, bare abbonementet Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 (endret) Okay. Takk for svar. Vi får prøve å bombadere mobilen med truende smser, slik politiet i Holland gjør: Kan vel være veldig lurt å få både tlf og abbonement sperret. En tlf er ubrukelig når den er sperret(tror jeg), annet enn å evt bruke deler. Telefonen kan ikke sperres, bare abbonementet det var en sak ( diskutert her på forumet) der en telefon ble sperret ved en feil og det var en sabla styr for brukeren å få telefonen oprativ igjen Endret 14. mars 2008 av elg-elg123 Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Telefonen kan ikke sperres, bare abbonementet FEIL Du kan ved anmeldelsen til Politiet be de om å sperre telefonen. Det gjøres i et internasjonalt register i Irland. Da kan ikke kjeltringene putte egne SIM-kort i den registrerte mobilen. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 1. Ring leverandør og få SIMkort sperret (slik at tyven ikke kan bruke nummeret og belaste regningen til kompisen din) 2. Meld telefonen stjålet hos politiet . Husk IMEI nummer (operatøren skal ha tilgang til dette, men du finner det også på esken som telefonen fulgte med) Slik kan man få telefonen sperret slik at den blir ubrukelig. Dette vil nok ikke hjelpe kompisen din å få den tilbake, men det er alikevel godt å vite at tyven ikke får noe særlig ut av tyveriet. PS: Forsikring er en fin ting Lenke til kommentar
Zirgo Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Tips hvis du vil prøve å fakke tyven selv; logg deg inn på "Mine sider" hos din mobiloperatørs hjemmeside, og se over samtalespesifikasjoner. Der kan du (med ca en dags forsinkelse) følge nøye med på hvilke nummer det er blitt ringt til og sendt sms til. Da har du i hvertfall et spor å gå etter, og du kan f.eks. ringe tyvens venn (som du nå har nummeret til) og be vedkommende om å fortelle deg navnet på den personen som ringte ham dagen før, "ELLERS...!" Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Det er veldig smart i teorien. Men i alle fall på netcom sine sider er det slik at du først må få en sms sendt til din telefon med en engangskode. Den kommer da til "tyven" ,og du får ikke logget deg inn Det smarteste er vel å sperre telefonen så fort råd er. Deretter kan mobiloperatøren sende deg samtalespesifikasjoner slik at du kan undersøke hvem Tyven har ringt til Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Det er veldig smart i teorien. Men i alle fall på netcom sine sider er det slik at du først må få en sms sendt til din telefon med en engangskode. Den kommer da til "tyven" ,og du får ikke logget deg inn Det smarteste er vel å sperre telefonen så fort råd er. Deretter kan mobiloperatøren sende deg samtalespesifikasjoner slik at du kan undersøke hvem Tyven har ringt til De fleste "aktive" mobilbrukere har allerede aktivert "Min side"-tjenesten eller tilsvarende. For øvrig kan man jo ringe mobiloperatøren og forklare problemet, så kan de sikkert gi deg et passord per telefon eller epost. Hvis du kan oppgi korrekt personnummer og adresse, pleier det ikke å være noe problem å få selskapet til å tro at du er den du er. Lenke til kommentar
Andyax Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 Kameraten min fant igjen mobilen på Elixia. Han hadde glemt den igjen et sted bare Takk for alle replays! Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 De fleste "aktive" mobilbrukere har allerede aktivert "Min side"-tjenesten eller tilsvarende. For øvrig kan man jo ringe mobiloperatøren og forklare problemet, så kan de sikkert gi deg et passord per telefon eller epost. Hvis du kan oppgi korrekt personnummer og adresse, pleier det ikke å være noe problem å få selskapet til å tro at du er den du er. Spiller ingen rolle om den er aktivert. For å kunne se din egen samtaleinfo må du hver gang få tilsendt en engangskode for å få tilgang til informasjonen. Dette gjelder uansett om det er første gang du gjør det, eller om du gjør det hver dag i 10 år Slik er det i alle fall for NetCom. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 De fleste "aktive" mobilbrukere har allerede aktivert "Min side"-tjenesten eller tilsvarende. For øvrig kan man jo ringe mobiloperatøren og forklare problemet, så kan de sikkert gi deg et passord per telefon eller epost. Hvis du kan oppgi korrekt personnummer og adresse, pleier det ikke å være noe problem å få selskapet til å tro at du er den du er. Spiller ingen rolle om den er aktivert. For å kunne se din egen samtaleinfo må du hver gang få tilsendt en engangskode for å få tilgang til informasjonen. Dette gjelder uansett om det er første gang du gjør det, eller om du gjør det hver dag i 10 år Slik er det i alle fall for NetCom. Ok. Det var jeg ikke klar over. Jeg bruker Chess, og der er det heldigvis ikke så vanskelig ;-) Tror ikke det er sånn hos Telenor heller, men skal ikke si det for sikkert. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Det handler jo strengt tatt ikke om å være vanskelig. Jeg vil heller si at det handler om personvern og sikkerhet. Om noen gjetter passordet til minside så skal de ikke kunne sitte og følge med på hvem jeg har ringt og hvor lenge osv. Så jeg setter veldig pris på løsningen med engangspassord slik sett. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Det handler jo strengt tatt ikke om å være vanskelig. Jeg vil heller si at det handler om personvern og sikkerhet. Om noen gjetter passordet til minside så skal de ikke kunne sitte og følge med på hvem jeg har ringt og hvor lenge osv. Så jeg setter veldig pris på løsningen med engangspassord slik sett. Jeg skal ikke spørre hva slags sensitive samtaler du pleier å ha, siden anropsloggen din ikke tåler dagens lys...hehe... Dersom noen gjetter passordet til din "Min side", har du valgt et dårlig passord Det er én ting med nettbank, hvor man få taste inn en unik kode fra enten et kodekort eller en digital kodegenerator, for der er det tross alt snakk om (mange) penger. Vil du ha engangspassord på mailkontoen din også? Og på alle diskusjonsforum på internett? Hva med nettbutikker, vil du ha engangspassord der også? Per i dag går det heldigvis ikke an å ha engangspassord på alle mulige tjenester, men dersom det blir aktuelt i fremtiden, håper jeg inderlig at jeg kan velge å IKKE måtte benytte meg av ekstra engangspassord for å benytte meg av tjenesten - det er grenser for hvor paranoid man skal være Just my two cents worth... Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 kansje jeg skulle be netleverandøren om å ordne engangspassord til epostkontoen min . den må senses som epeost da jeg ikke har mobiltelefon ps: korektur sytemet er ikke operatift Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Okay. Takk for svar. Vi får prøve å bombadere mobilen med truende smser, slik politiet i Holland gjør: GRATTIS! Jeg kjenner den følelsen jeg også. Mista mobilen under en fest. Drakk meg dessverre dritings ved 2-3 shots for mye. Ble steik forbanna når jeg våkna på morran i sofaen på festen. Mobben var borte. Leita som faen. Vennen min sov på rommet sitt, så jeg vekte han ikke. Viste seg at jeg hadde ligget på mobilen hele natta. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå