AtomSmurf Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Dette er egentlig ikke et spørsmål, mer en avklaring Kjøpte meg en Playstation 3 på Europris i går til 2999,. Kommer hjem og kobler den opp mot TV/hjemmekino. "Fa*n!" tenker jeg når oppdager at det ikke er ekte digital lyd/surround inn plugger på forsterkeren (billig men veldig god Samsung hjemmekino). Det er kun en AUX inngang med de kjente røde og hvite kontaktene. Pengeboka får panikkangst ved tanken på innkjøp av nytt surround anlegg til høsten.. Så prøver jeg noen PS3 demoer jeg har lastet ned, i Stereo modus på forsterkeren. Tenker jeg skal prøve de andre modusene for og se om jeg kan jukse meg til 5.1 lyd, og prøver Dolby Pro Logic II modus...voila, plutselig har jeg surround, og hører tydelig lydeffekter bak meg Leser på nettet at dekoderen i forsterkeren dekoder fasekoda surround lyd fra en stereo kilde...meget imponerende Vel, er fersking på lyd så "bear with me" Stemmer dette? Lenke til kommentar
krikol Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Du vil få surround, men ikkje ekte Doldy Digital Surround;) Lenke til kommentar
AtomSmurf Skrevet 14. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2008 Du vil få surround, men ikkje ekte Doldy Digital Surround;) Men det er fremdeles fem + sub SEPARETE lydkanaler (etter at Dolby Pro Logic II har gjort sitt)? Fremdeles imponert over at Dolby laboratoriene pønsket ut hvordan kode inn 5.1 lyd i et vanlig stereo spor Hører helt klart individuelle lydeffekter i bakhøytalerne når jeg kræsjer i DIRT hehe mvh Stig, Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Dolby Pro Logic II er MEGET imponerende. Utrolig oppgradering fra første utgave. Ser man fotballkamp, så får man publikum for det meste bak seg, og kommentarorene foran. Men det fungerer best når signalene er gode. Men husk å bruk de 2 modusene riktig; Music og Movie. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Du vil få surround, men ikkje ekte Doldy Digital Surround;) Men det er fremdeles fem + sub SEPARETE lydkanaler (etter at Dolby Pro Logic II har gjort sitt)? Fremdeles imponert over at Dolby laboratoriene pønsket ut hvordan kode inn 5.1 lyd i et vanlig stereo spor Hører helt klart individuelle lydeffekter i bakhøytalerne når jeg kræsjer i DIRT hehe mvh Stig, Wikipedia: In 2000, Dolby introduced Dolby Pro Logic II (DPL II), an improved implementation of Dolby Pro Logic. DPL II processes any high quality stereo signal source into "5.1"—five separate full frequency channels (left, center, right, left surround and right surround) plus one low-frequency-effects (deep bass) channel. Dolby Pro Logic II also decodes 5.1 channels from stereo signals encoded in traditional four-channel Dolby Surround. DPL II implements greatly enhanced steering compared to DPL, and as a result, offers an exceptionally stable sound field that simulates 5.1 channel surround sound to a much more accurate degree than the original Pro Logic. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Men har virkelig ikke recieveren optisk inngang? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Eit billig Samsung-anlegg har neppe digital inngang. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 "billig men veldig god Samsung hjemmekino" Det var nok her jeg ble "forvirret". Lenke til kommentar
AtomSmurf Skrevet 16. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2008 "billig men veldig god Samsung hjemmekino" Det var nok her jeg ble "forvirret". Hehe, jeg har verken hørselen eller pengeboka til de Hifiklubb afficiandoer som flesker til med et 150.000 kr anlegg, men er nå såre fornøyd med mitt lille Samsung anlegg. Både profesjonelle lydarbeidere og venner med dyrere anlegg har skrytt av prestasjonen til hjemmekinoen min. Og det har skjedd uten alkohol tilstede offtopic rant Hvorfor skriver Lyd og Bilde bladet "rimelig anlegg!" i sine tester og når jeg sjekker prisen så er det minst 20.000,- kr pr enhet???!!?? Det er jo helt på jordet. Det er ikke billig i mine ører i hvertfall hehe! /rant Men har virkelig ikke recieveren optisk inngang? Nei dessverre, er nok kun en AUX inngang. Men det holder for meg det nå Får se til høsten om jeg investerer i ett nytt anlegg Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Bra det imøtekommer dine krav. Lenke til kommentar
AtomSmurf Skrevet 17. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2008 Bra det imøtekommer dine krav. Haha! Det er faktisk bra trøkk i anlegget, et Samsung HT-TQ22. Har en liten stue hvor jeg ikke trenger så mye "whoomp", og må tenke på naboene også hehe. Kostet meg 3000 kr for litt over ett år siden. Recieveren tar alt av divx og wmv, samt usb-inngang på forsida for mp3spillere og minnepenner (meget populært på fest). Men så suger det jo litt at det ikke er optisk inngang men men...er veldig fornøyd, og det har et veldig bra dynamisk lydområde til og være så rimelig. I tillegg overstyrer suben aldri, selv med ekstremt høyt lydnivå. Er absolutt enig med de som sier en må opp i pris for og få mer godlyd. Hører jo forskjell på 3.000 og 10.000 Har du noen forslag til et bra kit i prisklassen 5000-7000 kr? Stig, Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Det bør du nesten lage en ny tråd om, så kommer jeg nok. Lenke til kommentar
AtomSmurf Skrevet 17. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2008 Det bør du nesten lage en ny tråd om, så kommer jeg nok. Det ska æ, tell høsten når æ får peng til det Stig, Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå