Gå til innhold

AMD leverer trekjerne

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Personlig lengter jeg etter en pris vs ytelse test av både Intell og AMD på samtlige systemer.. Hadde vært litt gøy å se en test av den beste av disse mot Intell i samma prisklasse..

Enig, mulig Hardware tat ein slik test om ikkje alt for lenge?

Lenke til kommentar

Vi får ikke se en 65nm Phenom på mere en 2.6 GHZ noe model tallene f.eks 9900 indikerer at dette blir den høyeste modellen. Så fremst det ikke kommer en FX model.

Phenom 9850 Black Edition 2.5 GHZ virker lovende men kommer ikke før slutten av Mai.

Og firekjerne AMD koster jo bare en hundrelapp eller to mere en disse, ved tanken på 4 kjerne "hypen" som går, så er d vel ikke 3 kjerner fristende på denne frekvensen.

Menmen, AMD får jo rasket ut noe søppel, og det er jo bra.

Lenke til kommentar
hadde forventa at disse hadde blitt prisa mer agresivt.

Jeg synes prisene er ok men hadde forventet enten litt høyere klokkefrekvenser (ca 2,3 - 2,6 GHz) eller lavere effektforbruk (65W).

Nei, detta blir for tregt, min 6000+ gruser nok alle disse i de fleste spill og applikasjoner.

Nå er det bare de færreste spill og applikasjoner som klarer å unytte mange kjerner effektivt. Dermed er to kjerner med høy klokkefrekvens bedre enn tre kjerner med lavere klokkefrekvens i de fleste spill og applikasjoner. Med andre ord har vi fått bekreftet myten om at flere kjerner = bedre lever i beste velgående.

I fjor var det snakk om en egen 2-kjernet variant av K10-brikken og at den ville beholde Athlon-navnet. Men det har vært veldig stille rundt denne nye brikken i mange måneder. Jeg lurer på hvordan det ligger an med den nå? Er den fjernet fra veikartet eller bare utsatt til 45nm?

Lenke til kommentar

Som SubtleINC nevner så klokker ikke 65nm Toliman så bra, tror ikke en kan forvente noe særlig over 2.6GHz. Jeg vurderer selv å oppgradere til 45nm, Wolfdale klokker et sted mellom 4 -> 4.3GHz på luft.

Toliman blir nok ikke en hit på entusiastmarkedet, synes egentlig den er i dyreste laget for de som tenker budsjett (billigste firekjerne koster kr 1269,-).

Lenke til kommentar
I fjor var det snakk om en egen 2-kjernet variant av K10-brikken og at den ville beholde Athlon-navnet. Men det har vært veldig stille rundt denne nye brikken i mange måneder. Jeg lurer på hvordan det ligger an med den nå? Er den fjernet fra veikartet eller bare utsatt til 45nm?
"The third quarter will be rich . First, will appear the processor phenom fX-8x socket AM2+, which will get the free multiplier. In the second place, will appear the Phenom 9950 (2.6 GHz). Finally, AMD will also release dual core phenom generation with models numbers : 6250 and 6050. According to their names, they will be based on B3 stepping . Those processor will preserve the divided cache in the third level, but TDP level will not exceed 65 W. "

Source: http://xtreview.com/addcomment-id-4340-vie...and-others.html

Lenke til kommentar

Lurer på hvorfor ikke ordet trippelkjerne brukes i stedet for trekjerne. Det fjerner muligheten for "morsomheter" og misforståelser.

Enkeltkjerne

Dobbeltkjerne

Trippelkjerne trekjerne

Firekjerne

Femkjerne

Sekskjerne

Syvkjerne

Åttekjerne

Lenke til kommentar
Lurer på hvorfor ikke ordet trippelkjerne brukes i stedet for trekjerne. Det fjerner muligheten for "morsomheter" og misforståelser.

Enkeltkjerne

Dobbeltkjerne

Trippelkjerne trekjerne

Firekjerne

Femkjerne

Sekskjerne

Syvkjerne

Åttekjerne

Heter vel neppe woodcore på engelsk da... :p

Er det i det hele tatt noe norsk navn på prosessorer med 3 kjerner? hehe

Lenke til kommentar
Heter vel neppe woodcore på engelsk da... :p

Nei, det heter vel heller ikke threecore men triplecore? Omtrent som at det ikke heter twocore men dualcore.

Er det i det hele tatt noe norsk navn på prosessorer med 3 kjerner? hehe

Siden det ikke har eksistert før nå, trenges det et nytt navn nå, og det bør rimeligvis være trippelkjerne, evt trikjerne om man vil ha det kortere, fordi trekjerne allerede er opptatt (innmaten i endel ski f.eks.) og kan misforstås.

Om quadcore skal hete kvadruppelkjerne, kvadkjerne eller firkjerne blir neste diskusjon...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...