Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Angående utsulting av minoritetsaksjonær.


GrandMa

Anbefalte innlegg

God dag.

 

Min mor jobbet før i et regnskapsfirma som hun var grunder og sjef for, samtidig som hun jobbet der. Etter å ha gått lei av jobben solgte hun sine aksjer ned til 40 %, hvorpå hun begynte å studere igjen. De gjenværende arbeiderene i regnskapsfirmaet tok over arbeidet i bedriften hvorpå de satte seg selv i styre.

 

Som et forsøk på nekte min mor de pengene hun har krav på har de tre ansatte som er igjen begynt å ta ut enorme lønninger.

 

Min mor sier dette om saken og spørsmål ligger ved inne i spoiler.

 

 

 

UTSULTING AV MINORITETSAKSJONÆR

Jeg har kommet opp i en situasjon som jeg opplever svært provoserende og nødvendig å gjøre noe med. På bakgrunn av dette henvender jeg meg til dere for å få hjelp til å finne ut av situasjonen.

Sakens bakgrunn:

I 1991 startet jeg XXX – XXX (autorisert regnskapsførerselskap) og arbeidet der som daglig leder frem til slutten av 2005 hvor jeg ble langtidssykemeldt og senere overført til yrkesrettet attføring.

For at de ansatte hos XXX skulle få en bedre mulighet til å drive virksomheten videre, solgte jeg en aksjepost som medførte at de ansatte til sammen besitter 59,5 % av aksjene. Jeg eier fremdeles 40,5 % av aksjene i selskapet. På salgstidspunktet hadde jeg tillitt til at personen som overtok aksjemajoriteten var ærlige og redelige og ville drive selskapet i tråd med aksjeloven og til beste for alle aksjeeierne. Dette har vist seg å være en feilvurdering da de to siste år har vist at de ansatte aksjonærene bruker sine posisjoner i selskapet til å tilegne seg midler fra selskapet på bekostning av andre minoritetsaksjonær (utsulting). Dette er i strid med aksl. § 5-21 og § 6-28. Utdelingen foregår som maskert utbytte i form av urimelig høye lønninger til seg selv.

I eget vedlegg finner dere informasjon med tall fra selskapet samt lønnsinformasjon fra de omtalte aksjonærer.

Jeg trenger hjelp til å finne ut hva som kan ansees å være rimelig lønn for regnskapsfører med og uten kundeansvar. I tillegg trenger jeg å vite ”normal” lønn til daglig leder i regnskapsbyrå. Dersom du har synspunkter i forhold til om forholdet kan oppleves som utsulting mottar jeg gjerne innspill i forhold til dette også.

Når det gjelder selskapets resultater fra 2002 til 2007. I de siste årene før jeg ble sykemeldt hadde jeg hovedfokus på å oppjustere alle systemer og rutiner på kontoret. Det ble lagt ned store ressurser i oppgradering av kontorlokaler, bytte av regnskapssystem og datautstyr, opplæring av ansatte, osv. Det var et selskap med alle forutsetninger for god drift som ble overlevert de nye hovedaksjonærene.

Tilslutt vil jeg takke så mye for hjelpen og be om at dere behandler saken konfidensielt av hensyn til enkeltpersoner.

Ønsker dere også et riktig godt årsoppgjør. Jeg for min del holder meg på skolebenken.

 

Med vennlig hilsen

YYY

 

 

 

 

XXX=Navn på bedrift

YYY=Navn på min mor.

 

Jeg legger ved vedleggene som gir dere dyper innsikt i saken.

 

Jeg takker for all hjelp og håper virkelig deres kloke hoder kan hjelpe oss med denne litt kinkige saken.

ulovlig_utdeling_til_aksjeeiere.doc

Note_til_protokoll_2007.doc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vern mot utsulting finnes ikke etter reglene i 5- 24 og 6- 28, men 8- 4. Kapittel 8 er kapittelet som regulerer utbyttet.

 

Men husk på at dette er en meget snever sikkerhetsventil som jeg tror neppe har blitt brukt i praksis, uansett så er det en meget snever regel.

 

Reglene i 5- 21 og 6- 28 er myndighetsmisbruksregler.

 

Jeg må finne fram litteraturen igjen før jeg kan gi noe emr konkret svar dessverre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...