Gå til innhold

skript for sletting av filer/mapper, klarer ikke å slette delte mapper.

Anbefalte innlegg

Hei!

sitter her på jobben med mange hundre brukerområder og skal slette alle mapper og filer som ligger på en del hjemmeområder.

De områdene som jeg skal slette fra er generiske brukere (a1, a2, a3, a4 osv.), så jeg fant ut at et script kunne være greit.

jeg letet litt på nettet og fant til slutt dette skriptet:

Set objFSO = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
objFSO.DeleteFile "mappebane\*"
objFSO.DeleteFolder "mappebane\*"

jeg testet dette skriptet med noen mapper som lå lokalt på C: og det funket fint.

Men så skulle jeg teste det på ett hjemmeområde til en bruker.

Jeg endret skriptet så det var slik som dette:

Set objFSO = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
objFSO.DeleteFile "U:\a\a1\*"
objFSO.DeleteFolder "U:\a\a1\*"

(U: er et nettverksområde som ligger på filserveren, og som inneholder alle hjemmeområder)

Når jeg nå prøvde å kjøre skriptet fikk jeg feilmelding for linje 3, og at den ikke hadde tillatelse til å utføre handlingen. skriptet slettet altså alle filer som lå på rot i mappen, men klarte ikke å slette mapper som lå der.

(jeg kjørte skriptet som min egen bruker som er full domene administrator, og har fulle rettigheter på alle områder.)

Greit tenkte jeg, og flyttet skriptet slik at det lå lokalt på serveren, og endret banen i skriptet slik at det pekte riktig.

Jeg var logget på serveren som hoved administratoren i domenet, og kjørte skriptet igjen.

Igjen fikk jeg samme feilen.

Hva er det da som gjør at det ikke fungerer? er det noe med delte mapper som gjør at den ikke klarer å slette mappene?

både min vanlige bruker og hovedadministratoren har fulle rettigheter på hjemmeområdene, så den skulle jo ikke bli nektet tillgang.

er det noe annet jeg må ha i skriptet for å klare å slette filene? eller har dere en annen genial måte å få det til? jeg gidder ikke å manuelt slette innholdet i 240 hjemmeområder.

takker på forhånd for all hjelpen dere kan gi!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...