denix89 Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 (endret) Jeg skal kjøpe bilen til morfaren min. Han har blitt så gammel at han ikke kan kjøre lengre.. sÅ lurer jeg på hva som må gjøres for at den skal bli min.. Jeg har funnet ut at jeg må skaffe meg en forsikring og skrive salgsmelding... Det jeg også lurer på er om jeg kan gjøre alt selv, eller må morfaren min være med meg til biltilsynet? Takker for alle svar Endret 14. mars 2008 av denix89 Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Han må ikke være med deg nei, men han må skrive under på salgsmld. Så må du omregistrere bilen i ditt navn og betale for det. For at bilen skal kunne bli registrert i ditt navn må du først få aktivert forsikringen. Det er bare og ringe forsikringsselskapet og oppgi reg. nr på bilen så gjør de det på sekundet. Lenke til kommentar
kaarebeate Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Din morfar trenger bare å signere på salgsmeldingen, trenger ikke å være med til Biltilsynet! Lenke til kommentar
denix89 Skrevet 14. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2008 Ok. Er det noe mer som må leveres til biltilsynet enn bare salgsmelding? dom for eks. vognkort? Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Ok. Er det noe mer som må leveres til biltilsynet enn bare salgsmelding? dom for eks. vognkort? Nei, det er nok med salgsmld/eierskifte. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Du må vel levere vognkort del 2, dersom du har det? Lenke til kommentar
denix89 Skrevet 14. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2008 ok. Når det gjelder forsikring.JEg er 18 år og er det noen dere anbefaler? Lenke til kommentar
Swe Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 ok. Når det gjelder forsikring.JEg er 18 år og er det noen dere anbefaler? Det er mer enn alderen din som spiller inn på forsikringen, for å si det sånn... Bosted og ikke minst bilmodell er ganske essensiellt. Generellt kan jeg si at Gjensidige var billigst da jeg var yngre og bodde i Norge. Hvordan det er i dag aner jeg ikke. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Min erfaring er også at Gjensidige er generelt billigst på ungdomsforsikring. Selv om ordet "billigst" blir litt feil å bruke. "Ikke fullt så dyr" er vel en mer passende ting å si. Lenke til kommentar
Swe Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Selv om ordet "billigst" blir litt feil å bruke. "Ikke fullt så dyr" er vel en mer passende ting å si. Hehe, så sant så sant. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Du må vel levere vognkort del 2, dersom du har det? Er ikke alternativet salgsmelding da? Da jeg kjøpte bilen min undertegna jeg bare kontrakt og salgsmelding. Del 2 av vognkortet fikk jeg med, og bilen ble da omregistrert for det. Angående forsikring er det nok Gjesidige og Sparebank 1 som er billigst. Sparebank 1 var billigst for meg, noen hundre kroner uten rabatter. Jeg fikk dessuten andre rabatter i Sparebank 1 som gjorde at det ble vesentlig billigere. Det er slike ting du bør se på også. Er jeg bankkunde i forsikringsselskapet så det gir meg rabatter? Er jeg medlem i en organisasjon som gjør at jeg får rabatter? Kan jeg få familie/totalkunderabatt gjennom mor og far? En annen ting er at hos begge de nevnte selskapene får man tilbake ungdomstillegget dersom man kjører skadefritt før man er 24 år. Hos Gjensidige er dette 6000 kroner, mens hos Sparebank 1 er det 7200+BSU rente av beløpet. Dette gjelder som sagt kun hvis man kjører skadefritt frem til fylte 24 år, og er kunde hos det samme selskapet sammenhengende disse årene. Dersom man tegner forsikring etter man er 18, er også ungdomstillegget mindre og man får mindre igjen. Normalt starter tillegget på omkring 2000, og går ned 200 for hvert år. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Du må vel levere vognkort del 2, dersom du har det? Er ikke alternativet salgsmelding da? Da jeg kjøpte bilen min undertegna jeg bare kontrakt og salgsmelding. Del 2 av vognkortet fikk jeg med, og bilen ble da omregistrert for det. Del 2 ansees som et verdipapir og må leveres ved salg. Har du mistet dette må du faktisk skrive en tapsmelding. Jeg hadde et jævla styr med å få omregistrert en bil en gang siden selger hadde mistet del 2. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå