Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre for å forbedre nærgrensen på et objektiv?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan bruke mellomring, snu objektivet bak fram eller sette på en ekstra nærlinse som gjør at du kommer nærmere.

Siden du ikke gir noen detaljer så er det ikke så mye mer å si om den saken uten å ramse opp alle mulighetene for alle bruksområdene.

Lenke til kommentar
Du kan bruke mellomring, snu objektivet bak fram eller sette på en ekstra nærlinse som gjør at du kommer nærmere.

Siden du ikke gir noen detaljer så er det ikke så mye mer å si om den saken uten å ramse opp alle mulighetene for alle bruksområdene.

Og av disse alternativene, er mellomring som regel det beste alternativet, og kan gi deg automatikk/lysmåling med objektiver som støtter dette. Det finnes også "enkle" mellomringer, som ikke viderefører denne informasjonen. De er svært billige, men krever på de fleste kameraer at du må ha blenderring på objektivene som brukes.
Lenke til kommentar

kjøpte nettop et skikkelig drittobjektiv, tamron Di-II 55-200mm f/4-5,6, ø52mm med nærgrense på 0,95m. Lurer på om det fins en billig og grei måte å øke nærgrensen på. (Skikkelig hobbyfotograf med dårlig råd.)

Lenke til kommentar
Kan ikke en telekonverter hjelper også? Istedenfor mellomringer? Nægrensen blir ikke mindre, men forstørrelsesgraden blir jo større - og det er jo det man vil?
Det kan hjelpe ja, men billige mellomringer er en mye mer budsjettvennlig løsning... Du får mellomringer for $7 på eBay, telekonverter med optikk til den prisen vil jeg helst ikke se i mitt hus...
Lenke til kommentar
Kan ikke en telekonverter hjelper også? Istedenfor mellomringer? Nægrensen blir ikke mindre, men forstørrelsesgraden blir jo større - og det er jo det man vil?
Det kan hjelpe ja, men billige mellomringer er en mye mer budsjettvennlig løsning... Du får mellomringer for $7 på eBay, telekonverter med optikk til den prisen vil jeg helst ikke se i mitt hus...

Hehe, fair enough, men telekonverter kan jo også hjelpe til hvor det trengs lenger brennvidde. To fluer i én smekk, med andre ord.

Lenke til kommentar

På en billig 55-200mm med lysstyrke 4-5.6; I think not.

På et mer lyssterkt objektiv, så kan det muligens gi en effekt. Hvis ikke konverteren øker nærgrensen da. Det har jeg ikke undersøkt.

Tom

Lenke til kommentar

En annen løsning er å bruke minst mulig blender. Du øker ikke nærgrensen, men du vil få mer i fokus. Det er noe som er både tidkrevende og slitsomt å få rett (det krever bl.a. nesten alltid stativ).

Å snu objektivet er også en mulighet, men husk at du da skyter vidåpent med en helt vill nærgrense, med andre ord får du minimal dybdeskarphet. Jeg gjør det selv fra tid til annen med OM-2 og 50/1.8, men det er ikke ideelt. Hvorfor jeg gjør det når jeg har en flåte med greie mellomringer hjemme vet jeg ikke helt, dog.. :tease:

Lenke til kommentar
Takk for gode og raske tilbakemeldinger! Men hvordan fungerer en mellomring?
Det er ganske enkelt noe du setter mellom objektivet og kamerahuset, slik at objektivet blir stående lenger unna. Det gjør at du får bedre nærgrense, men mister fokus til uendelig. De litt dyrere mellomringene overfører også informasjon mellom kamera og objektiv, på samme måte som når de er direkte koplet til, mens de billigste ganske enkelt er metallringer uten noen elektroniske forbindelser.
Lenke til kommentar
Å snu objektivet er også en mulighet, men husk at du da skyter vidåpent med en helt vill nærgrense, med andre ord får du minimal dybdeskarphet. Jeg gjør det selv fra tid til annen med OM-2 og 50/1.8, men det er ikke ideelt. Hvorfor jeg gjør det når jeg har en flåte med greie mellomringer hjemme vet jeg ikke helt, dog..

Dersom objektivet ditt har blenderring, kan du jo bruke den.

.....og da blir det i alle fall litt bedre dybdeskarphet.

En annen sak er at dataene på bildefila ikke blir korrekte med hensyn til blender.

Får finne frem notisblokka igjen!

Lenke til kommentar
Hei

hvor mye nærmere kan man komme med en mellomring?

Du kan komme mye nærmere, det kommer an på hvor mange mellomringer du bruker og hvor store de er, men de fleste bruker vel belg i stedet, som kan justeres når det blir litt dimensjon på det. Husker ikke helt hva "regelen" er, men lurer på om det er noe som at hvis du legger til brennvidden med mellomringer, fordobler du forstørrelsen, så fra 1:1 får du 2:1 dersom du bruker et ekte makroobjektiv, forutsatt at du ikke krasjer med motivet da...
Lenke til kommentar

k-ryeng har rett, det er "lengde av mellomringer over brennvidde på objektiv".... så med min 150mm belg og en 100mm får jeg 1.5 forstørring. Med en 28mm får jeg 5x... Ulempen er latterlig smalt fokusområde siden jeg ikke har blender-ring, og at nærgrensen er "på" frontelementet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...