Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ok med såpe+frostvæske istedenfor spylervæske ?

Anbefalte innlegg

Gikk tom for spylervæske, og det var ikke aktuelt å betale 45 kroner på bensinstasjonen for 4 liter.

Derfor blandet jeg fire liter vann med litt såpe og litt frostvæske.

Resultatet bruksmessig blir like bra, men har det noen negativ effekt for bilen ?

Tenker da på lakk, dyser og lignende.

Er aldri mindre enn noen få minusgrader der jeg bor.

Endret av toretang5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er ikke like bra.

For det første er frostvæske svært helseskadelig, tenk hvis noen skulle få det på kroppen.

For det andre så angriper frostvæsken lakken.

Er jeg gått tom for spylervæske, og må ha det, så betaler jeg gladelig 45 kr. for 4 liter ferdig blandet spylervæske. Ingenting er som rene vinduer som man kan se ut av. Men ellers pleier jeg å kjøpe inn spylervæske på Europris m.m. slik at jeg sjelden går tom.

En annen ting du kan gjøre er å kjøpe konsentrert spylervæske å blande selv, men dette rnoe jeg aldri har orket å stresse med.

Lenke til kommentar
Står vel på frostveske donken at den ikke skal komme i kontakt med lakk. Tviler på det er noe godt for gummilistene på bilen din heller...

Flaks at du sparte 20kr på og ikke kjøpe spylerveske på bensinstasjonen. Snakk om "gnetehål"... :thumbs:

Det er ikke absoluttprisen som er så høy, d.v.s. den konkrete krone-verdi som betales for produktet.

Det som imidlertid er relevant å sammenlikne, er hvor stort kronetillegget er prosentvis. Det er det som vil være relevant for å si om det er et godt eller dårlig kjøp.

I og med at man kan få kjøpt spylervæske til rett over 20 kroner, og må betale over 40 på bensinstasjon, så snakker vi om en prosentvis økning på ca 100 %.

Jeg antar at du ikke ville kalt meg "gnetehål" hvis jeg hadde ikke hadde villet betale 1 million for en bil som koster 500 000 i utgangspunktet, selv om det prosentvise forholdet er AKKURAT det samme :hmm:

Endret av toretang5
Lenke til kommentar

Ja jo... Sikker penger og spare viss du kjøper den billigeste hver gang, men viss det er umulig og få tak i den billiigeste så syns jeg det er bedre og kjøpe den dyre enn og drive og blande forstveske på og håpe det går bra uten og vite hva frostveksa gjør me lakken og gummien på bilen din... :grin:

Mener ikke du er gneten for det at du kjøper den billigeste for det gjør jo nesten alle, men at du syns at det er uakutelt og kjøpe den dyreste en gang i blandt når du ikke får taki noe annet, syns jeg er litt "gnete"...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...