Gå til innhold

Trenger 5 volt, men ikke fra PCen

Anbefalte innlegg

Hei!

Håper jeg poster dette i riktig forum.

Jeg har kjøpt et controllerkort ( http://www.simkits.com/product.php?prodid=306 ) til flightsimmen min og det skal ha strøm fra en vanlig 5 volts strømforsyning. Har forsåvidt en ledig plass i kabinettet, men poenget er at dette kortet ikke kan ligge i nærheten av PCen, og derfor lurer jeg på om det er noen annen måte å få power til det på.

Kan man rett og slett bare kjøpe en billig strømforsyning som egentlig er ment til å sitte inne i kabinettet?

Sånn som f.eks denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=308620

Eller finnes det andre mer egnede metoder?

Endret av tomarild
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor kan det ikke ligge i nærheten av PC-en? Du kan vel koble til en lang kabel fra PC-en din i det minste?

Til nøds kan du bruke en helt vanlig strømforsyning ment til PC. Clas Ohlson selger batterieliminatorer, denne kan sikkert passe ditt bruk.

Endring: Clas Ohlson fjernet produktsiden jeg hadde linket til, så jeg endret den siste linken til en annen eliminator.

Endret av atrax
Lenke til kommentar
Hvorfor kan det ikke ligge i nærheten av PC-en? Du kan vel koble til en lang kabel fra PC-en din i det minste?

Til nøds kan du bruke en helt vanlig strømforsyning ment til PC. Clas Ohlson selger batterieliminatorer, denne kan sikkert passe ditt bruk.

Hei!

Takk for svar!

Kortet må ligge i nærheten av noen instrumenter som det skal styre, og der hvor de er, kan jeg ikke ha PCen stående. Hva slags kabel er det du tenker på å skjøte med? Finnes det skjøtekabler for 5-voltsuttakene i PCen?

Regner med at jeg da kjøper en vanlig strømforsyning, dersom du mener det er greit at den bare er plassert på bordet. Kan jo sjekke ut de batterieliminatorene også. Takk for link!

Endret av tomarild
Lenke til kommentar

Den tingen du fant skal forsynes med 12V likespenning! Du kan altså ikke bruke den i den vanlige stikkontakten din.

Du kan jo alltids mekke deg din egen skjøtekabel fra PC til kontrollerkort. Det selges kortere skjøteledninger i databutikker (og sikkert Clas også); ta kontaktene fra en av disse og bruk dem på din egen ledning som er lang nok. Da får du til og med plass til en bryter om du skulle ha lyst til det.

Lenke til kommentar
Den tingen du fant skal forsynes med 12V likespenning! Du kan altså ikke bruke den i den vanlige stikkontakten din.

Du kan jo alltids mekke deg din egen skjøtekabel fra PC til kontrollerkort. Det selges kortere skjøteledninger i databutikker (og sikkert Clas også); ta kontaktene fra en av disse og bruk dem på din egen ledning som er lang nok. Da får du til og med plass til en bryter om du skulle ha lyst til det.

Takk for svar!

OK.... så da kan jeg kanskje kjøpe et tre-fire sånne kabler, og klippe opp og lodde sammen da? Slik at det blir en slags skjøteledning?

Lenke til kommentar
OK.... så da kan jeg kanskje kjøpe et tre-fire sånne kabler, og klippe opp og lodde sammen da? Slik at det blir en slags skjøteledning?

Foreslår at du skaffer deg en vanlig spenningsforsyning som du kobler på en vanlig 4 pins PC-connector. Du må først finne ut hvor mye strøm kortet trekker og kjøpe deg en forsyning som minst klarer den strømmen (gjerne med en margin på 50% i tillegg).

Lenke til kommentar

Foreslår at du skaffer deg en vanlig spenningsforsyning som du kobler på en vanlig 4 pins PC-connector. Du må først finne ut hvor mye strøm kortet trekker og kjøpe deg en forsyning som minst klarer den strømmen (gjerne med en margin på 50% i tillegg).

Hmmmm..... ble vanskelig for meg dette her. Er så jæv*** grønn på disse tingene her. Ah...

Lenke til kommentar

Oooookei! Nå har jeg kjøpt et stykk strømforsyning fra Komplett ( Denne)

Jeg har også koblet den til det kontrollerkortet som den skal gi power til, men.... det er ingen reaksjon når jeg slår på strømforsyningen. Vifta går ikke rundt, og da regner jeg med at den ikke leverer strøm heller.

Er det noen som vet hva som kan være galt, eller må den rett og slett være tilkoblet et hovedkort eller noe for å funke? Nå er den kun tilsluttet strømnettet via vanlig strømkabel.

Lenke til kommentar
Oooookei! Nå har jeg kjøpt et stykk strømforsyning fra Komplett ( Denne)

Jeg har også koblet den til det kontrollerkortet som den skal gi power til, men.... det er ingen reaksjon når jeg slår på strømforsyningen. Vifta går ikke rundt, og da regner jeg med at den ikke leverer strøm heller.

Er det noen som vet hva som kan være galt, eller må den rett og slett være tilkoblet et hovedkort eller noe for å funke? Nå er den kun tilsluttet strømnettet via vanlig strømkabel.

På den store 20(24) pins kontakten finner du grønn ledning. Kortslutt denne mot en svart ledning med f.eks en binders da starter forsyningen.

Lenke til kommentar

Takk for utrolig raskt svar!!!

Og herlig å høre at det sannsynligvis er en løsning på problemet.

Men kortslutte med en binders... oh! Jeg er elendig med strøm. Hvordan gjør jeg det i detalj? Finnes det noen fare for å få seg en karamell? Beklager min uvitenhet :whistle:

Kan jeg for eksempel lodde den grønne på en av de svarte?

Endret av tomarild
Lenke til kommentar

Noe slikt som dette duger i alle fall for å teste, stapp hver ende av en utbøyd binders inn i de markerte hullene.

atx_kontakt.jpg

Senere kan du jo sette en bryter på mellom grønn og svart ledning så har du en fin av/på knapp.

Så lenge du bare kobler mellom grønn og svart (hvilken som helst svart) kan du gjøre det med en uisolert binders/ståltråd uten fare for at du får støt.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...