Gå til innhold

Rasisme og Likestilling

Anbefalte innlegg

Ja, selfølgelig. Hvorfor gå amok bare pga et jævla ord, det skjønner jeg ikke helt! Drepe eller banke opp ei menneske bare pga et ord? hah, patetisk. Det er sånne mennesker som er mentalt skadet.

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En brøkdel ødelegger for resten er alt jeg har å si. Og den brøkdelen begynner dessverre å bli ganske stor

Er vel snarere snakk om en prosentvis ganske stor majoritet... og det til tross for at de som bosetter seg i vesten kun er omtrent halvparten så radikale som de er i hjemlandet sitt.

Lenke til kommentar

Å si "Jævla svarte niggere" som jeg sa kan bli og blir (selvfølgelig) tolket rasistisk. Men det er fordi ordlyden blir særdeles negativ. "Nigger" er noe jeg er blitt 'lært opp' til å si (på en måte) og det faller meg naturlig å si det, selv om det kan bli sett på som en u-ting. Dog hintet jeg mot akkuratt den gruppen på 5-6 personer som kalte meg rasist, og ikke majoriteten av mørkhudet rase da jeg kom med utsagnet. Det var kun dem 5-6 jeg mente å referere til.

Jeg vet samtidig at det blir feil å trekke sammenligninger med å si at mørkhudede kan si "Jævla hvite bleikinger", da dette aldri har blitt sett på som rasisme motsatt vei og fått en rasistisk klang over seg, men likevel trekker jeg det inn i denne saken bare for å påpeke akkuratt hva jeg mente. Jeg sa "Jævla svarte niggere" fordi jeg refererte til DEM FEM "niggerene", på samme måte som en av en annen rase ville forbannet seg over en gjeng på fem bleikinger og sagt "Jævla bleikinger altså", uten at han dermed trakk alle under en kam og forbant hele folkeslaget.

Så den rodde jeg meg fint ut av, gitt..

Lenke til kommentar

Ordet 'rasisme' har mistet sin opprinnelige betydning, det brukes (missbrukes) ved enhver anledning. Jeg lurer på hvordan en mørkhudet hadde reagert dersom en hvit person kalte han rasist med berettiget grunnlag :hmm:

Lenke til kommentar

Ordet "nigger" har alltid vært brukt i en nedsettende og rasistisk kontekst. Det eneste unntaket er i nyere tid i enkelte sort amerikanske miljøer, i et forsøk på å avvæpne dets betydning. Men også der har bruken vært kontroversiell. Det er heller overhodet ikke konteksten det er brukt på i denne tråden.

Derfor er det ikke bare en "tolkning" når jeg sier ordet og bruken er rasistisk. Det er ordets direkte betydning, og det har det vært i århundrer. Det var rasistisk i 1708, i 1808, i 1908 og er det i 2008. At noen er 'lært opp' til å bruke det ordet gjør det overhodet ikke mindre rasistisk, akkurat som barn i store deler av den arabiske verdenen er lært opp til antisemittisme.

For øvrig er det ikke noe mindre rasistisk å bruke et rasistisk ord mot noen man er provosert av. Hvorfor i all verden skulle det være det?

Lenke til kommentar

Ok, la oss si at "nigger" i utgangspunktet er et uskyldig ord. Så tar vi et tankeeksperiment: Vi drar tilbake til det herrens år 1903 og sier til en fyr: "Faen, du er harry!" Han ler, rister på hodet og sier: "Nei, nå tuller du, jeg er jo Nils!" Hvorfor ble han ikke fornærmet? Selvfølgelig fordi "harry" ikke betød det samme da som det gjør i dag. På den tiden var det bare et navn. Ord og begreper skifter betydning ettersom bruken forandres, og i dag er "nigger" et stygt ord.

Lenke til kommentar

Okai, så da driver jeg med rasehets fordi jeg benytter meg av ordet "nigger"? Selve ordet er det ikke noe rasistisk ved i min omgangskrets i alle fall. Slikt er forskjellig fra sted til sted. Blandt mine venner kan jeg fortelle om en mørkhudet jeg så på byen og slenge ut en kommentar: "Det er faen den kuleste niggeren jeg har sett". Er det fortsatt rasehets?

Lenke til kommentar

Nigger er ett ord som historisk sett har en svært negativ betydning. Jeg ville aldri tatt ordet nigger i min munn. Jeg ville heller sagt neger, da det er ett ord med nøytral verdi som lades av de adjektivene det brukes sammen med.

Kontektsten vi bruker slike ord i er for meg det viktigste. Det er ikke noe problem å få ett hvert ord til å lyde negativt. Vi kan jo kjøre ett lite tankespill her.

Jævla trailersjåfør!

Det er den kuleste trailersjåføren jeg har sett.

Er det noe negativt med ordet trailersjåfør? Kanskje for pannebåndgutta på beste vestkant, men for meg har ikke ordet trailersjåfør noen negativ betydning - likeså har ikke ordet neger noen negativ betydning for meg.

Jeg oppfatter ordet nigger som meget negativt da det henspeiler direkte på slavehandel. Nigger er ordet som ble brukt om svarte slaver i gråtida. Neger har ikke den samme historiske betydningen. Det er mulig at det i noen miljøer også er akseptert å si nigger, det er vanskelig å innrømme det, men jeg tror kanskje jeg begynner å bli gammel. Språket er i konstant utvikling, men min oppfattning er ikke at det begynner å bli akseptert å si nigger, snarere tvert om - det er ikke lenger akseptert å si neger.

Lenke til kommentar

Ja! Det VAR svært negativ betydning rundt 1700-tallet, men det var den gangen. Nå lever vi i 2008! Svartingene burde TÅLE å bli kalt nigger, sotrør, kafer og alt som de karakteriserer som negativt idag..

personer som virkelig blir truffet og såret av sånne ord, er ofte de som skaper rasismen. De tar det så ille opp og dermed går bananas på personen

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Ordet "nigger" har alltid vært brukt i en nedsettende og rasistisk kontekst. Det eneste unntaket er i nyere tid i enkelte sort amerikanske miljøer, i et forsøk på å avvæpne dets betydning. Men også der har bruken vært kontroversiell. Det er heller overhodet ikke konteksten det er brukt på i denne tråden.

Derfor er det ikke bare en "tolkning" når jeg sier ordet og bruken er rasistisk. Det er ordets direkte betydning, og det har det vært i århundrer. Det var rasistisk i 1708, i 1808, i 1908 og er det i 2008. At noen er 'lært opp' til å bruke det ordet gjør det overhodet ikke mindre rasistisk, akkurat som barn i store deler av den arabiske verdenen er lært opp til antisemittisme.

For øvrig er det ikke noe mindre rasistisk å bruke et rasistisk ord mot noen man er provosert av. Hvorfor i all verden skulle det være det?

Litt unyansert dette. At du i tillegg legger vekt på ordet alltid befester dette. Begynn gjerne med The Nigger of the 'Narcissus' (1897) for eksempel, ikke ment hverken nedsettende eller rasistisk. På latin, hvor ordet opprinnelig stammer fra, er det vel aldri vært et negativt ladet ord. De siste par tiår har ordet "nigga", som er en ny versjon av ordet "nigger" (tidligere niger), tilført en mer utstrakt bruk av ordet. Men i historisk kontekst så er ordet for det meste knyttet til nedlatende og ofte rasistiske betydninger, men ikke alltid. I dag er ikke ordets betydning like ensrettet.

Språket er alltid i endring. Når det gjelder "nigger", som historisk sett i mesteparten av tiden (i hvert fall i engelsk språk, dette gjelder ikke alle språk) så har ordet mistet mye av sin negative "makt". I verden anno 2008 må enhver rasjonell følgelig forholde seg til hvordan ordet oppfattes i 2008 og ikke 1998 eller 1898. Hvilken betydning ordet vil ha om 100 år vil kun tiden vise. Historisk sett må man vel tilbake noen hundre år for å finne en større hyppighet av at ordet ikke blir benyttet negativt (da mest "nigga"-varianten og ikke "nigger"). I dag kan man si nigga/nigger uten at det er ment rasistisk. Det skal ikke legges så mye godvilje til for å forstå at noen kan si ordet i dag uten at det er ment rasistisk, men det må være like forståelig at det fort kan oppfattes slik. Slike misforståelser løses fort ved at vedkommende som benyttet ordet utdyper dette og evt. avklarer om det var ment nedsettende eller ikke. Når det kommer til denne tråden så er det ikke akkurat bruken av ordet jeg personlig reagerer på, det er andre formuleringer som er skremmende fordomsfull og mulig rasistisk.

For anledning:

Se filmen hos Youtube

Jeg ser for ordens skyld ingen grunn til at noen bør tolerere å bli kalt slike ord. I 2008 er det ignorant og historieløst å mene noe slikt. Det kan tolereres når ordet (eller varianter av ordet) åpenbart ikke er ment negativt, men ellers så håper jeg virkelig folk gir klar beskjed om en eller annen begynner å ty til slik ordbruk i negativt ladet kontekst. Kanskje bruke anledningen til å spre litt visdom. Begynner man å bruke slike ord nedsettende så er det en underbar måte å avsløre sine egne mangler på, slik jeg ser det.

Ok, la oss si at "nigger" i utgangspunktet er et uskyldig ord. Så tar vi et tankeeksperiment: Vi drar tilbake til det herrens år 1903 og sier til en fyr: "Faen, du er harry!" Han ler, rister på hodet og sier: "Nei, nå tuller du, jeg er jo Nils!" Hvorfor ble han ikke fornærmet? Selvfølgelig fordi "harry" ikke betød det samme da som det gjør i dag. På den tiden var det bare et navn. Ord og begreper skifter betydning ettersom bruken forandres, og i dag er "nigger" et stygt ord.

Han hadde nok ikke reagert på ordet "Harry", men han hadde nok reagert på at du påkalte djevelen, ved å bruke ordet "Faen". Et godt eksempel på ord som drastisk har endret betydning, selv om det også i dag veldig ofte er negativt ladet. Men det benyttes også til å forsterke positiv retorikk i dagens språk.

En annen merkelig retorikk som benyttes i dag er "omvendt rasisme". Rasisme er rasisme, man behøver da vitterlig ikke legge til selvmotsigelser for å forklare rasisme rettet mot en hvit person.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...