Gå til innhold

Rasisme og Likestilling

Anbefalte innlegg

For å begynne vill jeg si at: nei jeg er ikke rasist. Langt ifra. men jeg har noen meninger om lovsystemet angående dette.

Ok jeg må og innrømme at jeg ikke er noe kjent med loven what so ever. Alle punktene under rasisme osv, men dette er mer hvordan jeg opplever det.

Rasisme er en ting som har skjedd lenge. å bedømme ens hudfarge var ganske normalt bare for noen 10år siden. Å det er ikke rart at hudfargede vill ha like rettigheter som hvite. Men jeg vill ikke si at dette har skjedd. For det første, like stilling er at vi skal alle bli behandlet helt likt. Gjør vi det? Oppfører man seg helt likt rundt en hvit person som en hudfarged person? For min del, nei. Hvorfor? Fordi man er redd for å si ting som vill føre til at man blir stemplet som rasist. Jeg kunnet fortalt en vits til mine nermeste venner(og ja, mine nermeste venner er hvite, faktisk helt tilfeldig) om en fra Afrika som bare spiser vannmelon og kylling. Men hadde aldri turt å gjøre dette til en hudfarget person. Dette er egentlig ikke lik behandling. Det er like latterlig som kvinnerettighetene(nei ikke alle men noen) f-eks at 40% av medlemmene i et styre skal være kvinner. Hva er dette? Er det likestilling? Nei. Hadde det vært likestilling skulle ikke skjønn ha noe og si, men i dette tilfelle har det, siden 40% må være kvinner. Men over til temaet. Lover og stempling av personlighet har gjort at det går ikke ann å behandle en svart person likt som en hvit person(Hvis du ikke kjenner han veldig veldig godt). Et eksempel som gjør meg veldig sint er Sykebil episoden.

Og alle vet hva jeg mener, en sykebil nektet ta med Ali Haji Mohamed Farah til sykehuset fordi han virket ruset. Ok, Sykebil personellet burde ha tatt han med, ingen tvil om det. Det burde vært en sikker måte å vite om at en person er ruset, eller bare blitt slått hardt i bakhodet. Men det som er idiotisk er å se dette som en rasistisk sak. Dette er et godt eksempel på at mørkhudede BLIR behandlet anderledes. Hva viss dette hadde vært en hvit person? Faktisk så HAR dette skjedd en hvit person, men har du hørt om det? "En hvit, norsk kvinne på 23 år kan også bli forlatt av ambulanse og politi, sier Øyvind Mørland." samme grunn. Det er faktisk flere situasjoner der det samme har skjedd, og samme forklaring som det som skjedde med Ali Haji: "hun virket ruset" Har faktisk en kompiss selv som fikk en fotball i bakhue og virket som han hadde røkt 5g Hasj med en liten dose LSD. Han trudde han hadde spilt landslags kamp i EM for noen timer siden.

For å konkludere, det er bra vi har lover som er imot rasisme, men vi må ikke tro at bare fordi et offer var fra et annet land at det er rasisme. Behandle heller som likestilte mennesker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å det er ikke rart at hudfargede vill ha like rettigheter som hvite.

Har ikke hørt det utrykket før :p

Uansett, det er vel ikke loven som "bestemmer" at alle utenlandske ofre har vært utsatt for rasisme, men er enig i at rasisme ofte trekkes frem selv om det ikke nødvendigvis er det.

Lenke til kommentar
Å det er ikke rart at hudfargede vill ha like rettigheter som hvite.

Har ikke hørt det utrykket før :p

Uansett, det er vel ikke loven som "bestemmer" at alle utenlandske ofre har vært utsatt for rasisme, men er enig i at rasisme ofte trekkes frem selv om det ikke nødvendigvis er det.

Og greit nokk, jeg sier ikke hudfargede til vanlig. Men i mine år med å si ting uten å tenke har lært meg at folk kan bli sint på deg viss du sir "Neger" og "Svart". Men heldigvis nevner jeg ikke det, så no problem ;)

Kanskje ikke lovene, men aksom vi har kvinneforeninger så har vi Anti-rasisme foreninger/Gruper. Og det er vell ikke en dårlig ting, men folk tar ting for langt. Både i kvinneforeninger og i Anti-raisme foreninger. Som gjør at det ikke blir likestilling, men mer... hm hva skal man kalle det.. "særegenlikestilling"

Lenke til kommentar

Det virker for meg som at enkelte mennesker ikke forstår at rasisme og diskriminering går begge veier. Alt som heter kvotering, og 'god' forskjellsbehandling er for meg en latterlig ting. Når politikere sier 'vi trenger flere kvinner inn i de typiske mannsyrkene', blir jeg oppgitt. Vi har ikke bruk for forskjellige kjønn, vi har bruk for dyktige mennesker. Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor en dame skal kunne bidra til en arbeidsplass bedre enn en mann, og omvendt. Det samme gjelder etnisk opprinnelse. La oss fra nå av fokusere på kvalifikasjoner!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Det virker for meg som at enkelte mennesker ikke forstår at rasisme og diskriminering går begge veier. Alt som heter kvotering, og 'god' forskjellsbehandling er for meg en latterlig ting. Når politikere sier 'vi trenger flere kvinner inn i de typiske mannsyrkene', blir jeg oppgitt. Vi har ikke bruk for forskjellige kjønn, vi har bruk for dyktige mennesker. Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor en dame skal kunne bidra til en arbeidsplass bedre enn en mann, og omvendt. Det samme gjelder etnisk opprinnelse. La oss fra nå av fokusere på kvalifikasjoner!

FORBANNADE MANNSJOVINIST!!!

DISKRIMINERANDE JÆVEL!!!

Det er noko av dei tinga du ville hørt vis du kom ut på TV å s det du sa der.

Lenke til kommentar

Når et samfunn er så opptatt av ikke å støte sine minoriteter at de ikke tør ytre seg... så er det gjerne fordi man langt nede et sted i sjela faktisk sitter med rasistiske fordommer.

De av oss som ikke er rasister eller sjåvinister har ikke behov for likestillingsregimer og politisk korrekthet.

Lenke til kommentar

jeg er helt enig med deg ;)

alle hvite må passe godt på hva de sier for å ikke blir stemplet som rasist, men en svart person kan gå å kalle andre svarte negere uten at noen bryr seg.. er det likestillig..

Lenke til kommentar

Jeg hadde tenkt å lage et nytt emne, men jeg vedder på at moderatorer enten hadde stengt mitt emne eller henvist meg hit. Saken er som følger:

Jeg jobber i en bowlinghall. Der hadde vi en liten incidence idag. Det kom inn en gjeng på rundt 5-6 stykker som trodde dem var noe, stilte seg ved kassen og bare diskuterte dem imellom. Jeg avbryter dem og sier "Kan jeg hjelpe dere?" uten å få noe svar. Jeg gjentar spørsmålet med samme resultat. Til slutt ser jeg andre som stiller seg i kø og jeg forteller dem at hvis dem ikke har bestemt seg må dem sette seg ned fordi dem ikke kan stå rett ved kassen. Da tilter en av dem. Han ble provosert og sier på gebrokkent norsk at de tenker og ikke har bestemt seg. Jeg forteller så at dem er nødt til å sette seg ned frem til dem har bestemt seg. Han gir seg ikke, gjentar at han ikke har bestemt seg og at jeg ikke skal snakke slik til han. Jeg overser han litt, men de står der fortsatt og jeg gjentar det jeg har sagt. Til slutt forteller jeg dem at hvis dem ikke respekterer det jeg sier ender dem opp uten å få bane. Når de da ikke gir seg blir lunten min kort. Når de da begynner å kalle meg rasist (STANDARD!!!) føler jeg meg ganske ferdig med dem, og ber dem komme seg ut. De har jo ikke et snev av respekt for en liten pjokk som meg på 170 centimeter og nekter å høre på en dritt jeg har å si.

Det har bikket fullstendig over for dem, og dem var til sjenanse for absolutt hele bowlinghallen. De hindret meg i å gjøre min jobb og jeg tok en beslutning om å ikke gi dem bane med hensyn til meg selv og andre kunder. De skulle absolutt ha en forklaring som de aldri godtok, men de lot meg heller aldri snakke ferdig. Det ble håpløst. Jeg ekspederte noen kunder mens de fortsatt sto der men alt ble kaos. Jeg ba dem igjen om å komme seg ut, for her var det ingenting å hente for dem. Dem kalte meg igjen rasist, og alt jeg sa bunnet ut i rasisme og noe jeg sa fordi dem var svart. De spurte meg selvsagt også om hvor jeg bodde, når jeg sluttet og hvor jeg var fra (med hint om at dem skulle banke meg opp).

Når dem nektet å forlate bowlinghallen etter utkastelse hadde jeg ikke noe annet valg enn å ringe høyere makter og tilkalte politiet. Det sa dem at jeg gjerne måtte gjøre og jeg gjorde det med glede. Der sto de fortsatt rundt kassen og NEKTET å sette seg ned, dem bare sperret for andre kunder og avbrøt meg mens jeg ekspederte dem. De hørte når jeg snakket med politiet, men idet jeg la på og sa at dem var her om 20 minutter sa de at jeg bare "latet som" jeg snakket med politiet. Dette gjentok de i det uendelige i 20 minutter og strofer som "Hvor er politiet?" "Du bare lata som" og "Ring politiet" ble standard. Til slutt kom Politiet, jeg avga forklaring og politiet bortviste dem.

Jeg har bare en ting å si: Jævla svarte niggere. Hvordan faen i helvete satan kan jeg være rasist når halve bowlinghallen på det tidspunktet besto av minoritetsspråklige?? Jeg hater, HATER svarte innvandrere som kommer til dette landet og tror dem er noe. HVER eneste gang de ikke får det akkurat som dem vil, så er det rasisme. At de viste null respekt for meg som ansatt i en bowlinghall vitner om at dem ser på meg som mindreverd, og kan tolkes som rasisme motsatt vei. Hvorfor i helvete godtok dem ikke det jeg sa? Er det fordi jeg er hvit!?! (Det skal sies at siste setning er skevet med en viss sarkastisk undertone).

HVIS det har seg slik at flertallet på dette forumet synes dette er rasisme, så GJERNE kall meg det, og jeg kan godta det. Isåfall er jeg rasist. Tross alt; Jeg stemmer jo FRP. Da MÅ jeg jo være rasist.

Jeg hater den utrolig teite holdningen på mange innvandrere. Derfor stemmer jeg FRP. Det er synd at det finnes så utrolig mange innvandrere med feil holdning, for landet er proppfull med dødskoselige innvandrere som ikke ville gjort en flue fortredd.

Kommenter meg gjerne.

Hilsen "Rasisten", han som kaster ut folk fra en bowlinghall fordi dem er svart.

Lenke til kommentar

Litt av en historie... men jeg tror ikke saken blir noe stort bedre av det du skriver til slutt.

Problemet er som sagt ikke at de er svarte. Den er at de er uvitende drittsekker. Mange av dem har vært igjennom helvete... og har ingenting i en sivilisasjon å gjøre, men skulle vært låst inne med psykiatere og medisiner.

Lenke til kommentar

Er enig i at lunten skulle vært mye kortere når det gjelder innvandrere som ikke kan oppføre seg. Jeg er veldig for innvandring og synes absolutt vi trenger dem og de trenger oss. Jeg stemmer trossalt Venstre :p Men jeg synes også at de som kommer hit og absolutt ikke klarer å følge norsk lov får se til helvete å pelle seg ut herifra istedet for å ødelgge for alle de andre som er her og gjør en ærlig og god jobb.

Lenke til kommentar
Jeg hadde tenkt å lage et nytt emne, men jeg vedder på at moderatorer enten hadde stengt mitt emne eller henvist meg hit. Saken er som følger:

Jeg jobber i en bowlinghall. Der hadde vi en liten incidence idag. Det kom inn en gjeng på rundt 5-6 stykker som trodde dem var noe, stilte seg ved kassen og bare diskuterte dem imellom. Jeg avbryter dem og sier "Kan jeg hjelpe dere?" uten å få noe svar. Jeg gjentar spørsmålet med samme resultat. Til slutt ser jeg andre som stiller seg i kø og jeg forteller dem at hvis dem ikke har bestemt seg må dem sette seg ned fordi dem ikke kan stå rett ved kassen. Da tilter en av dem. Han ble provosert og sier på gebrokkent norsk at de tenker og ikke har bestemt seg. Jeg forteller så at dem er nødt til å sette seg ned frem til dem har bestemt seg. Han gir seg ikke, gjentar at han ikke har bestemt seg og at jeg ikke skal snakke slik til han. Jeg overser han litt, men de står der fortsatt og jeg gjentar det jeg har sagt. Til slutt forteller jeg dem at hvis dem ikke respekterer det jeg sier ender dem opp uten å få bane. Når de da ikke gir seg blir lunten min kort. Når de da begynner å kalle meg rasist (STANDARD!!!) føler jeg meg ganske ferdig med dem, og ber dem komme seg ut. De har jo ikke et snev av respekt for en liten pjokk som meg på 170 centimeter og nekter å høre på en dritt jeg har å si.

Det har bikket fullstendig over for dem, og dem var til sjenanse for absolutt hele bowlinghallen. De hindret meg i å gjøre min jobb og jeg tok en beslutning om å ikke gi dem bane med hensyn til meg selv og andre kunder. De skulle absolutt ha en forklaring som de aldri godtok, men de lot meg heller aldri snakke ferdig. Det ble håpløst. Jeg ekspederte noen kunder mens de fortsatt sto der men alt ble kaos. Jeg ba dem igjen om å komme seg ut, for her var det ingenting å hente for dem. Dem kalte meg igjen rasist, og alt jeg sa bunnet ut i rasisme og noe jeg sa fordi dem var svart. De spurte meg selvsagt også om hvor jeg bodde, når jeg sluttet og hvor jeg var fra (med hint om at dem skulle banke meg opp).

Når dem nektet å forlate bowlinghallen etter utkastelse hadde jeg ikke noe annet valg enn å ringe høyere makter og tilkalte politiet. Det sa dem at jeg gjerne måtte gjøre og jeg gjorde det med glede. Der sto de fortsatt rundt kassen og NEKTET å sette seg ned, dem bare sperret for andre kunder og avbrøt meg mens jeg ekspederte dem. De hørte når jeg snakket med politiet, men idet jeg la på og sa at dem var her om 20 minutter sa de at jeg bare "latet som" jeg snakket med politiet. Dette gjentok de i det uendelige i 20 minutter og strofer som "Hvor er politiet?" "Du bare lata som" og "Ring politiet" ble standard. Til slutt kom Politiet, jeg avga forklaring og politiet bortviste dem.

Jeg har bare en ting å si: Jævla svarte niggere. Hvordan faen i helvete satan kan jeg være rasist når halve bowlinghallen på det tidspunktet besto av minoritetsspråklige?? Jeg hater, HATER svarte innvandrere som kommer til dette landet og tror dem er noe. HVER eneste gang de ikke får det akkurat som dem vil, så er det rasisme. At de viste null respekt for meg som ansatt i en bowlinghall vitner om at dem ser på meg som mindreverd, og kan tolkes som rasisme motsatt vei. Hvorfor i helvete godtok dem ikke det jeg sa? Er det fordi jeg er hvit!?! (Det skal sies at siste setning er skevet med en viss sarkastisk undertone).

HVIS det har seg slik at flertallet på dette forumet synes dette er rasisme, så GJERNE kall meg det, og jeg kan godta det. Isåfall er jeg rasist. Tross alt; Jeg stemmer jo FRP. Da MÅ jeg jo være rasist.

Jeg hater den utrolig teite holdningen på mange innvandrere. Derfor stemmer jeg FRP. Det er synd at det finnes så utrolig mange innvandrere med feil holdning, for landet er proppfull med dødskoselige innvandrere som ikke ville gjort en flue fortredd.

Kommenter meg gjerne.

Hilsen "Rasisten", han som kaster ut folk fra en bowlinghall fordi dem er svart.

Vanskelig situasjon men dessverre ikke uvanlig.

Muslimer ser ikke på vantro mennesker som likestilte, det bør du ha i bakhodet før du ringer politiet.

Du bør forsøke å løse en slik konflikt selv først, med et par bøtter forståelse og tilgivelser går det meste bra :cool:

Lenke til kommentar

Ikke faen om jeg tilgir dem. De skal ikke komme til meg og tro dem eier bowlinghallen. De var til sjenanse ovenfor andre kunder og gjorde meg -som bowlingvert- mindreverd ved å ikke adlyde noe av det jeg sa. Ikke engang "Sitt ned" godtok de. Skal de være så vrange er det bare en løsning: Få dem til helvete ut av landet. Jeg hater folk med minoritetsbakgrunn som har slike holdninger.

I-K-K-E F-A-E-N. De får AKKURATT som fortjent. Men så er jeg visst rasist da, selvfølgelig.

Klarer de ikke oppføre seg, har de i alle fall ikke noe i "MIN" bowlinghall å gjøre. Et snev av gjensidig respekt hadde faktisk hjulpet på!

Lenke til kommentar

Å kaste personer ut av en bowlinghall har ikke mye med rasisme å gjøre. Men ordbruk som "Jævla svarte niggere" og kvalifisering av hat med henvisning til hudfarge sier vel sitt om visse holdninger. At svaret på innlegget var stempling av en hel religiøs gruppe som intolerante samt antydninger om at det er særs ille å ha pakistanske foreldre er da kanskje ikke så overraskende, og faller vel ganske åpenbart innenfor rasismekategorien. Jeg vet det i dette forumet er politisk ukorrekt å påpeke rasisme, jeg vet også at det i dette forumet er politisk korrekt å være i mot antirasistisk arbeid, men av og til må man ta bladet fra munnen. Det er litt interessant at de som tror de er politisk ukorrekte på dette forumet er de som opptrer mest konformt og politisk korrekt innenfor denne konteksten. Man tar ikke akkurat kjempeskritt mot å bli tatt seriøs som ikke-rasist når man velger å bruke et ord som symboliserer et par hundre år med institusjonalisert rasisme.

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar

En brøkdel ødelegger for resten er alt jeg har å si. Og den brøkdelen begynner dessverre å bli ganske stor, og da er veien til å dømme dem før dem har sagt et ord ganske stor. "Because I'm black!?"-kommentaren er jo verdenskjent, og det blir sett på som "typisk" å trekke den inn når de ikke får alt som alle andre, uten at de tenker på sine egne holdninger og oppførsel. Det har ingenting med hudfarge og religion å gjøre, ei heller rase. Det finnes sikkert et utall mørkhudet raser, så det går ikke på rasehat. Men med én gang en breial mørkhudet kommer til meg og spør meg om når jeg slutter på jobb (fordi de skal banke meg), hvor jeg kommer fra, sier jeg er rasist og sier det er fordi de er svart, da tilter det for meg. Da kommer de verste glosene ut, fordi det er langt fra sannheten at jeg prøver å forskjellsbehandle.

Det er holdningene jeg er imot. De er så utrolig griske. De kan gå overalt og få alt akkuratt som de vil, og hvis ikke så er det fordi de er svart. Uansett hvordan de oppfører seg. Jeg nektet dem ikke fordi dem var svart, jeg nektet dem pga deres oppførsel. Ut av landet med dem, vi er ikke tjent med å ha dem her.

Lenke til kommentar

Jeg gjentar hva jeg tidligere nevnt: ordet 'nigger' symboliserer institusjonalisert rasisme, og de som insisterer på bruken av det speiler nødvendigvis grumsete holdninger. Her er det ikke en gang åpning for nyanser, som ver ordet 'neger'.

At laffe da også kommer med et utsagn som antakeligvis er i strid med norsk lov (det er såpass konkret, samt kommet med i full offentlighet) gjør ikke det hele noe bedre. Tråder som denne starter gjerne ut nokså legitime og uskyldige, og utvikler seg til en orgie av rasistiske utsagn.

Lenke til kommentar

Javel? Hva er så rasistisk med ordet nigger eller neger(som noen påstår) Det ordet ble brukt for mange tusen år siden. Hvorfor skal det ordet skadet idag? VI LEVER I 2008!

Dessuten så kan jeg ikke være rasistisk så det er sagt! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...