Gå til innhold

Hvordan montere HD

Anbefalte innlegg

Hadde en samsung 250 gb som takket for seg. Får ikke startet opp eller innstallert på nytt.

Sånn i mellomtiden tenkte jeg å bruke en seagate 80 gb som stod i den forrige PCen fra ca 2002. Men hvordan monterer man den gamle HD? "Inputene" er jo ikke de samme. Kan jeg bruke den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den gamle hardisken du har liggende er vel en IDE disk? (lang flat kabel)

Å den 250gb som har takket for seg er vel en S-Ata harddisk? (tynn kabel, veldig ofte rød)

Isåfall vil du fint kunne bruke den gamle hardisken om hovedkortet ditt har IDE innganger, noe jeg vil tro de fleste hovedkort enda har.

Lenke til kommentar

Å den 250gb som har takket for seg er vel en S-Ata harddisk? (tynn kabel, veldig ofte rød)

Isåfall vil du fint kunne bruke den gamle hardisken om hovedkortet ditt har IDE innganger, noe jeg vil tro de fleste hovedkort enda har.

Ja det stemmer vel, er ikke helt inne på termonologien eller teknologien. :)

Men kabelen til den nye var sort og hadde en kobling til som var like tynn men smalere ved siden av. Jeg lurte på om jeg kunne bare ta koblingene til disk-stasjonen som jeg ikke bruker og sette på gammel disken?

Lenke til kommentar

Ja det stemmer vel, er ikke helt inne på termonologien eller teknologien. :)

Men kabelen til den nye var sort og hadde en kobling til som var like tynn men smalere ved siden av. Jeg lurte på om jeg kunne bare ta koblingene til disk-stasjonen som jeg ikke bruker og sette på gammel disken?

Hvis du snakker om diskett-stasjonen så bruker den ikke samme type kabler som harddisken. Du skal bruke samme type kabler som er koblet til din DVD/CD-rom.

Lenke til kommentar

IDE = gammelt, SATA = nyere... To forskjellige kontaktpunkter dvs. en annen type kabel må brukes..

1. Du tar ut den ødelagte HD og kablene som sitter i den

2. Du tar ut den du skal bytte til inkl. kabelen

3. Du putter den fra 2002 i maskina, skrur til og fester strøm og evt. IDE/Sata kabel... merk kablene passer bare et sted... (i de fleste tilfeller)... nesten idiotsikkert

legger du inn bilder av herlighetene, så blir det nok litt lettere - så slipper vi å gjette på hva det kan være;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...