SPiLL Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 (endret) Lei å bli eid i COD4 fordi du mener Hosten har større fordeler? Lei av at kulene i UT3 kommer lenge etter du har trykt? Her kommer svarene du kanskje ikke viste. La meg først forklare litt hvordan ting fungerer i et muliplayer spill. -Host- Han som lager en server og lar andre tilkoble til sitt spill -Ping- Det er responsen mellom deg og Host. Høyere ping du har til en Host, dårligere er responsen til serveren. Altså spill alltid på server med lavest ping. -Sanntid delay- Spill som UT3 (PS3) har sanntid delay. Det vil si at har du dårlig respons til serveren (høy ping) så vil kulene komme en stund etter du har trykket på knappen. -Fake delay- Spill som COD4 bruker denne metoden. Det vil si at har du dårlig respons til serveren (høy ping), så vil kulene alikevel komme med engang du har trykket, men det er noe du ser på skjermen. Du merker ikke delayen, men den er der. Litt bedre forklaring: UT3 bruker "sanntid". Altså når du skyter en rakett i UT3 og raketten kommer en stund etter du har trykt er det fordi UT3 virker på den måte her Skyte en rakett- Send beskjed til Host du har fyrt av en rakett - Host svarer tilbake rakett skal fyres av - Rakett skytes og du ser det på skjermen Den prosessen tar tid, spesielt hvis du har høy ping og responsen til Host er treg. Da vil du merke at den raketten du skulle fyre av kommer en stund etter du har trykket på knappen. Men når raketten kommer så vises den i "ekte tid" COD4 er annerledes. Fungerer samme som UT3 men du ser det ikke på skjermen. Du kan joine en server med bra respons til Host eller du kan joine den dårligste responsen og du merker ikke noe forskjell med delay når du fyrer av skudd. (Prøv join en server med høy ping (1 strek) og skyt i veggen. Du merker ikke noe delay i det heletatt, selv om den egentlig er der. Det er en stor fordel da du ikke merker delayen på skuddene dine, bakdelen er at delayen er der akkurat som i UT3 men du ser det ikke. Altså kulene treffer ikke på det tidspunktet du ser på skjermen. Derfor er det mange som klager på at Hosten i COD4 har overtaket fordi han treffer bedre. Altså du som joiner en server i COD4 med litt dårlig respons til Host så kan dette skje: Du møter en motstander. Du fyrer av masse skudd mot motstander på kloss hold og er 100% sikker at du vil ta han. Plutselig er det du som ligger nede for telling og motstanderen vandrer videre. Det som egentlig skedde er at motstanderen skøyt før deg, men du så det aldri fordi du har høy ping til serveren og fake delay. Det som skjer i COD4 er at skuddene kommer like tregt akkurat som i UT3, men du ser det ikke. Derfor på en server med høy ping, vil du ikke se at kulene kommer etter, men du vil bomme selv om du sikter på motstander. Endret 14. mars 2008 av SPiLL Lenke til kommentar
E-wok Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Det systemet COD4 bruker heter vel Client Side Hit Detection. Personlig vet jeg ikke helt hva jeg liker best av de og Sanntid delay/bullet lag som Gears/UT3 har. Er mange positive og negative sider ved begge. Det positive med bullet lag er at du kan lett venne deg til det og lede skuddene dine. Med CSHD går jo selfølgelig det også ann, men det er vanskeligere siden du ikke ser når kulene egentlig kommer. Det positive er vel at det ikke føles som det lagger like mye som med bullet lag, synes nå jeg. Lenke til kommentar
TheScorp Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Ser ikke helt poenget med å lage en tråd om dette... Lenke til kommentar
SPiLL Skrevet 14. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2008 Ser ikke helt poenget med å lage en tråd om dette... Fordi det er mange som sier "COD 4 er best, det lagger aldri der" osv. Ville bare forklare for de som ikke er klar over hvordan ting fungerer Lenke til kommentar
Tor Rasmussen Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Takk for en informativ tråd SPiLL. Nå lærte jeg faktisk en ting og to om online og lagg. Du fyrer av masse skudd mot motstander på kloss hold og er 100% sikker at du vil ta han. Plutselig er det du som ligger nede for telling og motstanderen vandrer videre. Kjenner meg så SINNSYKT igjen i denne beskrivelsen. Runder hjørnet mot en fyr. Hever våpenet. Trekker av avtrekkeren. Skudd på skudd hagler i brystet hans. Pang, jeg er død. Når jeg så ser kill-cam, så har jeg knapt nok hevet våpenet innen han trykker av sin salve i meg. SYKT FRUSTRERENDE. Så ping er faktisk mye viktigere enn linje kapasitet. Mange spør om: Jeg har en 2 mbit/0,5 mbit linje. Er det bra nok? Jeg har en 20 mbit/1 mbit linje. Er det bra nok? Vel, i onlinespill er ping rimelig avgjørende. Selv har jeg en 15 mbit/1 mbit linje, men med så ræva ping at VG.no tar opp mot et halvt minutt å vises på siden min. Linjen min er som en traktor som kan gå i 300 km/t. Bruker en evighet på å komme opp, men så kan den laste ned stæsj i hissige hastigheter. Likevel alt for liten akselerasjon til å spille online da jeg aldri får mer enn 75% ping, og aller helst ned mot 50%. (2 og kanskje 3 streker i CoD4). Etter å ha lest UT3 varianten ble jeg litt nysgjerrig på å prøve den. På en eller annen måte føler jeg at jeg kanskje ville oppleve den som mer rettferdig, slik at når skuddet endelig går mot hodet, så treffer det hodet. Sikker bare sykt frustrerende å trykke trykke trykke, og så endelig går skuddet av, men da er det alle rede en rakett i skjortelomma mi. Lenke til kommentar
SPiLL Skrevet 15. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2008 Har lest en del poster om folk som beskriver noe av det samme som deg i COD 4 ja. Ping er viktig. Du kan sitte på en 100 mbit linje, men har du høy ping så vil det ikke hjelpe noe som helst. Lenke til kommentar
Triplejack Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Takk for denne sannheten Spill, brikkene faller på plass for å si det sånn. Hvordan er det med andre spill, feks BF2? Lenke til kommentar
ATI vs GeForce Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Akkurat samme vel. Det største problemet i BF2 er infing og headshots. Får du et headshot, får du mel, altså en røyksky ut av hue til fienden selv om han ikke dør. Menmen, det er bare å sikte litt bak Lenke til kommentar
bjeil Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Det systemet COD4 bruker heter vel Client Side Hit Detection. Personlig vet jeg ikke helt hva jeg liker best av de og Sanntid delay/bullet lag som Gears/UT3 har. Er mange positive og negative sider ved begge. Det positive med bullet lag er at du kan lett venne deg til det og lede skuddene dine. Med CSHD går jo selfølgelig det også ann, men det er vanskeligere siden du ikke ser når kulene egentlig kommer. Det positive er vel at det ikke føles som det lagger like mye som med bullet lag, synes nå jeg. Som E-wok sier er vel client side hit detection i CoD4. Har flere ganger opplevd at jeg hopper i dekning og dør etter at jeg har kommet i dekning. På killcam ser det da ut som om jeg ikke rakk å gå i dekning likevel. Lenke til kommentar
ATI vs GeForce Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Har vel med at hitboxen henger etter animasjonen til spilleren din. Lenke til kommentar
Laland Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Det er noe av det jeg liker med matchmaking på konsoll.. Jeg har såpass fet linje og lite ping, så jeg blir nesten alltid host! Konge i CoD4 og Halo 3 ! Lenke til kommentar
Tor Rasmussen Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Jeg har rake motsetningen. 15mbit og ELENDIG ping. Er så dårlig ping at det er tragisk. Har bestilt ny nettleverandør pga dette. Går fra kobber og telelinje, til fiber i veggen. HÅper det hjelper på ping. Jeg har rake motsetningen. 15mbit og ELENDIG ping. Er så dårlig ping at det er tragisk. Har bestilt ny nettleverandør pga dette. Går fra kobber og telelinje, til fiber i veggen. HÅper det hjelper på ping. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå