haavardfp Skrevet 25. februar 2003 Del Skrevet 25. februar 2003 Hei, Jeg er i ferd med å få en Linux-kyndig kamerat av meg til å formatere min nye Maxtor 120 gb harddisk med noen Linux-partisjoner, i tillegg til schvære Windowspartisjoner for mine lydfiler (hobbymusiker). XP booter fra den andre (eldre) disken, som er secondary master. Den nye disken erstatter en 60 gb Maxtor som er tikkende bombe (SMART failure predicted). Jeg har for tiden en XP dual boot med Windows 98 (som ikke er i bruk) på den gamle disken. Det jeg lurer på er: Hvis alt går galt med bootloader etc, kan jeg da bare disconnecte den nye disken og så booter XP som normalt fra den andre disken? Eller skriver GRUB noe til firmware eller BIOS eller noe? Kan jeg risikere en maskin som ikke booter? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 25. februar 2003 Del Skrevet 25. februar 2003 Nei, den skriver aldri til bios eller noe slikt. Det hadde vært ganske tåpelig, og gamle maskiner har ofte ikke flash-bios heller, og da ville det jo vært umulig å gjøre noe sånt. I "verste" fall skriver den til MBR (master boot record) på din primære harddisk, men hvis du heller vil ha en annen bootloader der, kan du velge å installere LILO et annet sted, feks. på din /boot -partisjon Lenke til kommentar
John_Torvald Skrevet 25. februar 2003 Del Skrevet 25. februar 2003 Du må vere forsiktig med Windows og Linux! Vist du har fks Partition magic instalert i Windows så ikkje "fix" dei vistnok problema når du starter Magic! Gjer du det så får du nok ikkje igjang Linux`en på ei stund! Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 25. februar 2003 Del Skrevet 25. februar 2003 Du må vere forsiktig med Windows og Linux! Vist du har fks Partition magic instalert i Windows så ikkje "fix" dei vistnok problema når du starter Magic! Gjer du det så får du nok ikkje igjang Linux`en på ei stund! Partition Magic har hatt endel problemer med sånne ting, den syter og klager over feil i partisjonstabellen selv om alle andre programmer fungerer fint. Moralen er: ikke bruk PM med mindre det er ABSOLUTT nødvendig. Skal man ikke gjøre noe resizing eller slikt er det bedre å bruke fdisk/cfdisk (ikke dos fdisk da for den er jo latterlig dårlig, men f.eks den som følger med linux) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå