Gauntlet Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Hei. Skal ta noen bilder i forbindelse med en offisiell motakelse, som tilsier at det motivene i all hovedsak er av personer og hendelser. Jeg har lenge gått å tenkt på at det er på tide å gå til innkjøp av ny opptikk, og nå kan jeg jo kombinere det med å kjøpe noe opptikk som vil være bra til en slik happening. Har får tiden kun optikken som fulgte med 400D'en min (sånnt crappy 18-55mm) samt et billig Canon objektiv på 75mm-300mm. Altså ikke noe ideelt til en slik sak. Har sett litt på et 28mm Canon-objektiv som skal angivelig funke fint til slike bilder, men har egentlig ganske lite peiling selv, så vet ikke om det er så lurt å låse seg til et objektiv med fast brennvidde? Vil det kanskje være vell så lurt å kjøpe et 18-55mm av bedre kvalitet og mer lysfølsomt? Ønsker ikke at det skal koste mye over enn 4000,- ihvertfall. Og når jeg først har dere her, noen som kan anbefale et 17-85mm all-around objektiv? Og siste spørsmål, finnes det relativt billige fiskeøye/vidvinkel konvertere man kan montere på front av standarde andre objektiver? På forhånd takk. Mvh Eirik Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Er 4k grensen for hva du vil spandere, kan du kikke på Tamron 17-50/2.8. Da får du meget bra optikk. Evt Sigma 18-50/2.8, men jeg ville holdt en knapp på førstnevnte. Ang fisheye spørsmålet ditt....Av kvalitet som ikke er bare crap? Njet. Lenke til kommentar
Gauntlet Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 Er 4k grensen for hva du vil spandere, kan du kikke på Tamron 17-50/2.8. Da får du meget bra optikk. Evt Sigma 18-50/2.8, men jeg ville holdt en knapp på førstnevnte. Takk for veldig kjapt svar. Er Tamron generelt sett å anse som bedre opptikk en Sigma, eller er det helt fra objektiv til objektiv? Ang fisheye spørsmålet ditt....Av kvalitet som ikke er bare crap? Njet. Vell, dette var mer som et artig lite lekeprosjekt, så trenger ikke god/bra kvalitet, strengt tatt. Noen link til en billig fiskeøye-konverter? Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 (endret) Sigma har jo større utvalg, og generellt er nok det mer interessant å finne i deres rekker enn hos Tamron. Tamron 90/2.8 macro er meget bra. Bortsett fra det, er det vel ikke så mye å rope høyt om fra den kanten (meg bekjent) Endret 13. mars 2008 av ragamuffin Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Sigma har jo større utvalg, og generellt er nok det mer interessant å finne i deres rekker enn hos Tamron. Tamron 90/2.8 macro er meget bra. Bortsett fra det, er det vel ikke så mye å rope høyt om fra den kanten (meg bekjent) Tamron 28-75 f/2,8 bør nevnes i samme åndedrag. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Er 4k grensen for hva du vil spandere, kan du kikke på Tamron 17-50/2.8. Da får du meget bra optikk. Evt Sigma 18-50/2.8, men jeg ville holdt en knapp på førstnevnte. Jeg gir deg samme rådet, men i omvendt rekkefølge. Sigma først, deretter Tamron. Smak og behag. Begge er veldig gode! Lenke til kommentar
Itw Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 (endret) Kan ikke noe om objektiver, men fisheye finner du masser av her til en billig penge. Ebay.com - Fisheye Se også Ebay.com - Wide angel dukker opp litt nede på siden, begynner på ca 10$ Er vell ikke noen selig vits og legge penger i slikt etter hva jeg har forstått, er vell mere bare en kul effekt. Endret 15. mars 2008 av Itw Lenke til kommentar
EC Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Legger du 500 spenn ekstra på bordet, kan du få tak i en 17-40 f/4 L USM brukt. Det er et MEGET bra objektiv! Og det burde gjøre en god jobb for shots med mange personer. Og du kan zoome inn litt (bena er også en god zoom). Tro meg, om du får oppleve det objektivet vil du ikke bry deg om at du må gå litt (litt kort brennviddeomfang). Selv bruker jeg en 24-105 f/4 L IS USM som standardobjektiv, men det koster over 7000 brukt... Er for øvrig et rått objektiv, da. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 24-105 får du fint for under 7000 brukt. De fleste blir lagt ut for 6500. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Legger du 500 spenn ekstra på bordet, kan du få tak i en 17-40 f/4 L USM brukt. Det er et MEGET bra objektiv! Og det burde gjøre en god jobb for shots med mange personer. Og du kan zoome inn litt (bena er også en god zoom).Tro meg, om du får oppleve det objektivet vil du ikke bry deg om at du må gå litt (litt kort brennviddeomfang). Men vær klar over at f4 ikke er lyssterkt. Lenke til kommentar
EC Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Kanskje ikke, men det holder som regel. Uansett er ekstern blitz omtrent et krav - i alle fall med så store objektiver. Man kan jo kjøpe 16-35, men den koster over 10 laken. Da er det faktisk billigere å kjøpe en ekstern blitz... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå