Gå til innhold

BK: Nefertiti (jeg øver meg i PS)

si

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å utvide horisonten min litt i PS og lære noen nye teknikker. Prøvde derfor å ta utgangspunkt i et på alle måter dårlig bilde (selv om motivet er verdens fineste statue)for å se om jeg kunne få noe ut av det. Dette er resultatet. Legger ved originalen også (håper virkelig dere ser hva som er hva :ermm:)

post-135133-1205440120_thumb.jpg post-135133-1205440198_thumb.jpg

Tanken var å få til en maleriaktig effekt, og jeg har brukt smart sharpen, noise reduction, gradient map, dodge/burn, og colour balance, clone tool (+ croppet og lagt på vignett).

Prøver å lære mer, så jeg blir veldig glad for all kritikk og alle tips og råd!

-si

Endret av si
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk følelsen av at det var blitt et maleri og ikke et bilde av en statue lenger. Men på malerier så pleier man ikke kutte av armene, om ikke det er et maleri av statuen da, bare syns det var litt rart,hehe. (tenker høyt her).

Ellers var det litt forstyrrende å se på. Som om det var bevegelse i bilde/kamera med litt for lang lukkertid. Mulig fordi bilde er tatt igjennom et glass.

Lenke til kommentar

Tenkte ikke på det med armene, men når du sier det... En sånn cropping da, kanskje?post-135133-1205518988_thumb.jpg

Jeg vet det er uklart, har lyst til å lære litt om ulike måter å skarpe opp bilder på, har aldri fått det helt til å funke. Forsår ikke forskjellen på alle typene blur og sånn heller. Jeg skjønner jo at dette bildet ikke blir sylskarpt uansett hvilket verktøy jeg bruker på det, derfor tenkte jeg å lage et litt dust maleri av det i stedet.

Tar derfor gjerne imot alle råd, triks, tips, hint, og ikke minst vink.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke bildet var så dårlig i utgangspunktet. OK, så er det litt uklart, men det er kun fordi subjektet er bak glass. (Ingen spor av bevegelses-uskarphet, så langt jeg kan se).

Legger ved originalen din (med en ramme og noe oppskarping), slik jeg ville ha hatt bildet.

post-109531-1205529720_thumb.jpg

Bildet forteller en historie. Hun var/er dronning Nefertiti. Hun ble beundret, tilbedt og sett opp til mens hun levde, og bildet viser at det er slik ennå :).

For meg er historien bildet forteller viktigere enn at det er litt uskarpt.

Når det er sagt, synes jeg du gjør en god jobb med PS. Ligner etterhvert ganske mye på et maleri.

Lenke til kommentar
For meg er historien bildet forteller viktigere enn at det er litt uskarpt.

Det er stort sett min holdning også. Holdt en del på med fremkalling på soverommet før jeg gikk digitalt, så det er stort sett uttrykket jeg har vært opptatt av, ikke tekniske regler.

Din versjon ble fin, det ble et helt annet bilde enn det jeg lagde. Jeg er med på tolkningen din. Grunnen til at jeg valgte å croppe og ordne så mye var at jeg ville ha fram ansiktstrekkene hennes ordentlig, det er så mye liv og personlighet i den statuen at det er nesten litt skummelt.

Brukte du bare sharpen? Gjorde du noe med fargene?

Lenke til kommentar
Brukte du bare sharpen? Gjorde du noe med fargene?

Fargene er kun justert med levels i PS. Justerte histogrammet i alle RGB-kanalene.

Jeg har ikke brukt sharpen, men en plug-in fra FocusMagic. (www.focusmagic.com).

Synes dette prosjektet var veldig interessant, så jeg håper ikke du tar det ille opp at jeg "hengte meg på". Mine innspill er ikke ment å være bedre enn ditt forslag på noen som helst måte. Derfor tillater jeg meg å slenge opp enda en versjon...

Her har jeg forsøkt å legge større vekt på at hun fremdeles blir beundret av andre mennesker. I glasset ligger det gjemt (nesten) en refleksjon av en fyr i hvit t-shorte som tar bilde av statuen. Denne fyren har jeg forsøkt å få mere tydelig. I tillegg har jeg gjort lyset mye hardere for å få flere detaljer i ansiktet til Nefertiti, og dermed et mer livaktig utrykk... Jeg vet ikke hva du synes om dette, men jeg har blitt fasinert av denne statuen. (må ta en tur selv, en dag).

Her er bildet:

post-109531-1205704909_thumb.jpg

Edit: Kom til å tenke på et ordtak jeg hørte en gang:

"Hvis du ønsker å bli udødelig, så lev et liv som er verd å huske..."

Endret av Tor Arne Bjørn
Lenke til kommentar

Jeg liker konseptet, og synes det er kommet fram flere gode idèer til redigering her. Det store bildet viser at du har øyne for motiver, og "nærbildet" har en stilig malerisk effekt, selv om det ikke er så mye "ditt verk" lenger da. Dette er et bilde som jeg kunne funnet på å ta, men som nevnt så manglet det litt på etterbehandlingen før det sitter 100%. Godt sett og godt timet er bildet uansett.

Lenke til kommentar

Nei, Tor Arne Bjørn, jeg tar det ikke ille opp i det hele tatt :) Jeg synes bare det er fint og lærerikt å se andre versjoner særlig når du forklarer hva du har gjort. Det ble spennede med de refleksjonene, dessuten ble det tydeligere at det er glass foran, og da får man ikke samme følelsen av at det er noe bevegelesuskarphet der.

Ta turen, ja, museumsøya i Berlin har ganske mye å by på. Resten av Berlin også, for den saks skyld.

Takk for svar, folkens, og god påske!

-si

Lenke til kommentar

Javel. Jeg var selv på Egypt-museet i Berlin i 1988, og de var spekket med objekter da. Berlin er spennende, men jeg kommer til å "savne" Øst-Berlin bittelittgrann. Boletten, knakkwüst, vodka og eplebrennevin på den lokale pålseboden (imbiss) var litt av en opplevelse. For de som kjenner Bergen blir det som å servere sprit med pølsene på Trekroneren i steden for den røde saften.

Edit: Holdt på å glemme de billige Hungarton-utgivelsene med klassisk musikk fikk meg til å gå amokk i platehyllene med mine smuglede østmark. De kom vel på omtrent 3 kroner stykket, hvis jeg ikke husker feil. Det var litt stress å få en liten bunke vinyl helskinnet hjem igjen, men vi tok tog så vi hadde ganske god plass.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...