Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Remote Desktop oppsett

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har 1 stk maskin med win server 2003 og flere med win xp

Jeg ønsker at win xp kan koble seg til maskinen med win server 2003 og brukes som

remote desktop. Både på LAN, Wlan og også over internett.

Kan noen hjelpe meg med dette oppsettet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du forklare litt nærmere hva du tenker på? Skal XP maskinene kunne styres fra avstand eller er det serveren du ønsker å styre? Windows Serveren har en Terminal Server funksjon slik at andre maskiner kan koble seg opp remote mot den. Windows XP kan kun styres av en person av gangen med innebygd programvare, (lokal bruker blir logget ut), men det går også fint å sette opp disse.

Når ting skal styres over internett, er det svært viktig med gode passord, om du ikke endrer på standart port kommer du garantert til å bli angrepet av tilfeldige forbipasserende.

Lenke til kommentar
Kan du forklare litt nærmere hva du tenker på? Skal XP maskinene kunne styres fra avstand eller er det serveren du ønsker å styre? Windows Serveren har en Terminal Server funksjon slik at andre maskiner kan koble seg opp remote mot den. Windows XP kan kun styres av en person av gangen med innebygd programvare, (lokal bruker blir logget ut), men det går også fint å sette opp disse.

Når ting skal styres over internett, er det svært viktig med gode passord, om du ikke endrer på standart port kommer du garantert til å bli angrepet av tilfeldige forbipasserende.

Takk for svar.

Jeg tenker på at andre maskiner kobler seg opp mot serveren helst med forskjellige brukerkontor.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Jeg tenker på at andre maskiner kobler seg opp mot serveren helst med forskjellige brukerkontor.

Høres ut som du trenger en terminalserver hvis det er slik at du skal publisere en desktop til forskjellige brukere.

Nå tenker jeg på bruk av RDP, men hvis det du mener er å koble seg på for å få tilgang til delte mapper/skrivere etc. med forskjellige brukere så kan du se bort ifra det jeg nevnte.

Mulig du kunne utdype litt mer?

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Høres ut som du trenger en terminalserver hvis det er slik at du skal publisere en desktop til forskjellige brukere.

Nå tenker jeg på bruk av RDP, men hvis det du mener er å koble seg på for å få tilgang til delte mapper/skrivere etc. med forskjellige brukere så kan du se bort ifra det jeg nevnte.

Mulig du kunne utdype litt mer?

Ja det er RDP jeg mener.

Hvordan setter jeg det opp slik at det går over internett. ikke bara lokalt

Endret av ZIEVEN
Lenke til kommentar

For å få de andre pcene i det lokale nettverket til å koble seg til serveren via RDP

så må jeg enten slå på VPN men da får jeg ikke tilgang på internett

og hvis jeg slår på DMZ så får kun serveren tilgang på internett.

EDIT.

Jeg har foresten GIGABYTE GN-BR02G Trådløsrouter

og en THOMSON ST546 Speed touch rutermodem fra telenor

Hjelp hvordan får jeg dette til?

Endret av ZIEVEN
Lenke til kommentar

Jeg fikk det til ved å velge at dns skal være ip til modemet og gateway er den trådløse routeren :!:

Men hvordan får jeg koblet meg til fra en annen maskin som ikke er tilknyttet lokal "workgroup" (via internett)

Lenke til kommentar
Jeg fikk det til ved å velge at dns skal være ip til modemet og gateway er den trådløse routeren :!:

Men hvordan får jeg koblet meg til fra en annen maskin som ikke er tilknyttet lokal "workgroup" (via internett)

Du må forwarde porten (standard for remote desktop er vel 3389 om jeg husker rett..) fra ruterens ip-adresse til den maskinen du ønsker å fjernstyre. Dette gjøres i web-interfacet til ruteren. Når du så skal koble deg til via internett, så skriver du inn den eksterne ip-adressen din i påloggingsbildet.

Lenke til kommentar

Jeg får det ennå ikke til via internett.

Jeg har 1 stk THOMSON ST546 speedtouch "router modem"

den er koblet mot en Gigabyte ruther i et annet hus.

Gateway er satt som 10.0.0.138 (THOMSON ST546)som er mot nettet

Jeg vet ikke om serveren er "synelig" på nettet og at jeg har rett ip og port.

Kan noen hjelpe meg her

har prøvd å følge denne veiledningen http://www.microsoft.com/windowsxp/using/n...up_03may16.mspx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...