Thlom Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Han liker å legge seg flat for islamofascister, for eksempel. Rakker ned på kristendommen, men er kjapp til å forsvare islam i ett og alt. Det er ikke mitt inntrykk. Mitt inntrykk er at Gule kan "forsvare" muslimer når document.no og andre mer eller mindre islamofobe organer og personer går bananas i sitt hat mot islam, og samtidig kritisere islam på lik linje med alle andre religioner i andre sammenhenger. Uansett hvordan man oppfatter Lars Gule så er det ikke slik at Lars Gule er HEF, i HEF finner man folk som Arnfinn Pettersen, Sara Azmeh Rasmussen og Kristin Mile. Folk med forskjellige syn på verden, ateisme, religion og HEFs rolle. Jeg vil forsåvidt anbefale Pettersens blogg, Den tvilsomme humanist. Lenke til kommentar
Licht Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Han liker å legge seg flat for islamofascister, for eksempel. Rakker ned på kristendommen, men er kjapp til å forsvare islam i ett og alt. Dette er jo det reneste vissvass. Humanist Forlag publiserte så sent som i 2003 den islamkritiske boken Hvorfor jeg ikke er muslim, av en anonym forfatter med bakgrunn fra en islamsk "demokratisk" stat. Norsk forord ved Lars Gule - og han geskjeftiger seg her ikke med å unnskylde eller forsvare muslimer i et og alt. Ellers er jo det olsen sier om at Lars Gule ≠ HEF noe å tenke på. Det er også noen år siden han satt på toppen. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Jeg er medlem fordi HEFs kamp for religionsfrihet i Norge (som forøvrig også har vist seg å ha internasjonale ringvirkninger) får større politisk slagkraft med høye medlemstall. Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 (endret) Fordi jeg ikke har meldt meg inn. Ba-dum-dush. Alt jeg vet om HEF er at de har et livssyn, så jeg er er overbevist om at jeg ikke deler dette livssynet og ser på det som en grunn til å ikke melde meg inn. (Hadde nok ikke meldt meg inn uansett, men der har du grunn nr en.) Endret 18. mars 2008 av Gamlemor Lenke til kommentar
Dark Archon Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Fordi HEF nesten er en religon i seg selv og dermed går litt av meningen bort. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Fordi jeg ikke trenger å være med i en klubb/religion for å ikke tro på noen Gud. Spørsmålet er heller: "Hvorfor i alle dager skulle jeg ønske å melde meg inn i Humanetisk Forbund?". Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Jeg er medlem fordi HEFs kamp for religionsfrihet i Norge (som forøvrig også har vist seg å ha internasjonale ringvirkninger) får større politisk slagkraft med høye medlemstall. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Fordi HEF nesten er en religon i seg selv og dermed går litt av meningen bort. Forklar hva du mener er du snill. Lenke til kommentar
Dark Archon Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Forklar hva du mener er du snill. Som vanlig er vi uenige. Vel jeg mener at jeg ikke trenger å være medlem av en gruppe som tilbyr humanistisk konfirmasjon, dete gjør det jo nesten til en tro i seg selv etter min mening. Konfirmasjon er unødvendig hvis man ikke tror. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 "Konfirmasjon" er et kristent navn på en mye eldre tradisjon som feirer forvandlingen fra barn til voksen. Kristendommen lånte/stjal (Som den har gjort med alt) tradisjonen og innførte troen inn i sin versjon. Men den egentlige feiringen har ingenting med tro å gjøre. Og humanistisk tradisjon har ingenting med tro å gjøre. Selv kunne jeg ikke gitt mer faen i tradisjonen, men er medlem av HEF nesten bare pga dens kamp mot statskirken, generelle religiøse absurdheter og som Kjetil02 sier, kamp for religionsfrihet. Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 23. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2008 Jo, men hvorfor er det et godt argument for å holde seg unna Human-Etisk Forbund? Lars Gule fratrådte sin stilling som generalsekretær i HEF i slutten av 2005, stillingen er nå besatt av Kristin Mile. Av dem to er vel uansett Gule mest Islam-kritisk vil jeg tro. Kan også si meg enig med Olsen lenger oppe. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Jeg har tro på meg selv og mine egne meninger og har derfor ikke behov for å være med i noen forening av folk med liknede meninger for å få bekreftet mine egne meninger. Det, og at jeg ikke er enig i alle HEF sine verdier/publiseringer. På noen punkter er jeg så totalt uenig. Forsåvidt samme grunn til at jeg ikke er politisk aktiv. Ingen partier matcher mitt syn, og jeg vil ikke kjempe for saker jeg ikke mener selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå