Strappado Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 (endret) Human-etisk forbund publiserte nylig med en medlemsundersøkelse om hvorfor folk ble medlem osv. Har brukt noen timer på den i dag, men siden jeg vet at mange ateister som ikke er medlemmer gjerne har sterke meninger om dette tenkte jeg at det kunne være interessant å høre hvorfor folk ikke er medlemmer. http://www.fritanke.no/NYHETER/Stort_HEF-f...ktiv_dodshjelp/ http://www.human.no/upload/Aktuelt/HEF_web060308.ppt (Powerpoint, men kan brukes i Open Office) EDIT: si gjerne hvordan du vil at HEF burde være. Endret 13. mars 2008 av Strappado Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Jeg er ikke interessert at min mangel på tro skal inngå noe livssyn, ettersom jeg vet at det før eller siden vil skje noe som krasjer med mine meninger. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Jeg har tro på meg selv og mine egne meninger og har derfor ikke behov for å være med i noen forening av folk med liknede meninger for å få bekreftet mine egne meninger. Lenke til kommentar
Erasus Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Jeg har tro på meg selv og mine egne meninger og har derfor ikke behov for å være med i noen forening av folk med liknede meninger for å få bekreftet mine egne meninger. Kunne ikke sagt det bedre. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Meldte meg inn i HEF fordi det fører til at de får mer støtte til å fremme sekaulariseringen av samfunnet. Er mer å regne som en støttemedlem, men jeg kan si meg enig i mye de har for seg, det er helt sikkert. Lenke til kommentar
MadsFN Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Jeg har tro på meg selv og mine egne meninger og har derfor ikke behov for å være med i noen forening av folk med liknede meninger for å få bekreftet mine egne meninger. Bedre enn jeg kunne sagt det selv. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Fordi deres human-etikk ikke er lik min. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Fordi jeg dikterer mitt eget liv og ønsker ikke å gå inn i et ferdiglaget samfunn. Mulig jeg er forutinntatt angående hva de driver med eller ikke, men for min del spiller det ingen rolle. Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Bare fordi jeg ikke tror på noe, betyr ikke at jeg skal bli med i en gruppe. Klarer meg helt fint uten. Lenke til kommentar
strayder Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 (endret) Jeg har tro på meg selv og mine egne meninger og har derfor ikke behov for å være med i noen forening av folk med liknede meninger for å få bekreftet mine egne meninger. Det oppsummerte det jeg også tenker meget bra. Ateister er som katter, håpløse å samle i flokk.... Vi trenger jo faktisk ikke å lage "kirker" for å la være å tro på gud, det kommer liksom av seg selv... Ellers er jeg faktisk enig med Jalla også, for de jobber faktisk for en sekularisering av landet med borgelige konfirmasjoner og opplysnings arbeid som er av det gode, så kanskje jeg også skulle melde meg inn som støtte medlem? Den eldste guttungen min skal konfirmere seg til neste år og han ville konfe borgelig så jeg får se da.... Det er jo i regi HEF så vidt jeg vet... Endret 14. mars 2008 av strayder Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 HEF står for mye bra, de gir et alternativ til relgiøse sermonier, kan godt hende jeg blir med en gang i fremtiden, men nå er jeg egentlig fornøyd bare å være en Bright Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Den eldste guttungen min skal konfirmere seg til neste år og han ville konfe borgelig så jeg får se da.... Det er jo i regi HEF så vidt jeg vet... Det er i regi av HEF, men det er ingen krav til trostilhørighet. Hvem som helst, kristne, muslimer, whatever, kan gjennomføre borgerlig konfirmasjon. Det er det som er hele poenget. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Jeg er medlem for å støtte deres kamp mot statskirken. Og deres aktivitet i mot religiøse absurdheter. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Jeg er ikke interessert at min mangel på tro skal inngå noe livssyn, ettersom jeg vet at det før eller siden vil skje noe som krasjer med mine meninger. QFT. Det er akkurat det samme for meg. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Jeg har tro på meg selv og mine egne meninger og har derfor ikke behov for å være med i noen forening av folk med liknede meninger for å få bekreftet mine egne meninger. Når andre sier det så bra, er det ikke annet å gjøre enn å sitere Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Tja... Lars Gule er vel et svært godt argument for å holde seg unna Lenke til kommentar
Licht Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Jeg er medlem av praktiske årsaker mer enn fordi jeg er en svoren human-etiker. Jeg er ikke alltid enig i den linjen de velger i enkelte saker, derfor kommer jeg nok heller aldri til å sitte i noe styreorgan. Likevel er det prisverdig at de tilbyr sekulære alternativ til seremonier som f.eks. begravelse og konfirmasjon, arbeider mot KRL-faget og forkynnende virksomhet i grunnskolen, og for adskillelse av stat og kirke. Jo flere medlemmer de har, jo mer støtte får de til alt dette. ... For ikke å nevne at dersom jeg melder meg ut, skriver vel statskirken meg inn igjen i bøkene sine ved neste korsvei. De har alt gjort det to-tre ganger til nå. Lenke til kommentar
BlueBench Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Tja... Lars Gule er vel et svært godt argument for å holde seg unna Hvordan da? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Han liker å legge seg flat for islamofascister, for eksempel. Rakker ned på kristendommen, men er kjapp til å forsvare islam i ett og alt. Lenke til kommentar
BlueBench Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 (endret) Jo, men hvorfor er det et godt argument for å holde seg unna Human-Etisk Forbund? Lars Gule fratrådte sin stilling som generalsekretær i HEF i slutten av 2005, stillingen er nå besatt av Kristin Mile. Endret 15. mars 2008 av BlueBench Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå