Gå til innhold

Ateister m.m: Hvorfor er du ikke medlem av HEF?

Anbefalte innlegg

Human-etisk forbund publiserte nylig med en medlemsundersøkelse om hvorfor folk ble medlem osv. Har brukt noen timer på den i dag, men siden jeg vet at mange ateister som ikke er medlemmer gjerne har sterke meninger om dette tenkte jeg at det kunne være interessant å høre hvorfor folk ikke er medlemmer.

http://www.fritanke.no/NYHETER/Stort_HEF-f...ktiv_dodshjelp/

http://www.human.no/upload/Aktuelt/HEF_web060308.ppt (Powerpoint, men kan brukes i Open Office)

EDIT: si gjerne hvordan du vil at HEF burde være.

Endret av Strappado
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har tro på meg selv og mine egne meninger og har derfor ikke behov for å være med i noen forening av folk med liknede meninger for å få bekreftet mine egne meninger.

Det oppsummerte det jeg også tenker meget bra. Ateister er som katter, håpløse å samle i flokk.... Vi trenger jo faktisk ikke å lage "kirker" for å la være å tro på gud, det kommer liksom av seg selv... :)

Ellers er jeg faktisk enig med Jalla også, for de jobber faktisk for en sekularisering av landet med borgelige konfirmasjoner og opplysnings arbeid som er av det gode, så kanskje jeg også skulle melde meg inn som støtte medlem?

Den eldste guttungen min skal konfirmere seg til neste år og han ville konfe borgelig så jeg får se da.... Det er jo i regi HEF så vidt jeg vet...

Endret av strayder
Lenke til kommentar
Den eldste guttungen min skal konfirmere seg til neste år og han ville konfe borgelig så jeg får se da.... Det er jo i regi HEF så vidt jeg vet...

Det er i regi av HEF, men det er ingen krav til trostilhørighet. Hvem som helst, kristne, muslimer, whatever, kan gjennomføre borgerlig konfirmasjon. Det er det som er hele poenget.

Lenke til kommentar
Jeg har tro på meg selv og mine egne meninger og har derfor ikke behov for å være med i noen forening av folk med liknede meninger for å få bekreftet mine egne meninger.

Når andre sier det så bra, er det ikke annet å gjøre enn å sitere :)

Lenke til kommentar

Jeg er medlem av praktiske årsaker mer enn fordi jeg er en svoren human-etiker. Jeg er ikke alltid enig i den linjen de velger i enkelte saker, derfor kommer jeg nok heller aldri til å sitte i noe styreorgan. Likevel er det prisverdig at de tilbyr sekulære alternativ til seremonier som f.eks. begravelse og konfirmasjon, arbeider mot KRL-faget og forkynnende virksomhet i grunnskolen, og for adskillelse av stat og kirke. Jo flere medlemmer de har, jo mer støtte får de til alt dette.

... For ikke å nevne at dersom jeg melder meg ut, skriver vel statskirken meg inn igjen i bøkene sine ved neste korsvei. De har alt gjort det to-tre ganger til nå. :)

Lenke til kommentar

Jo, men hvorfor er det et godt argument for å holde seg unna Human-Etisk Forbund? Lars Gule fratrådte sin stilling som generalsekretær i HEF i slutten av 2005, stillingen er nå besatt av Kristin Mile.

Endret av BlueBench
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...