Gå til innhold

Trenger eksperthjelp. Får ikke internett!

Anbefalte innlegg

Her trenger jeg virkelig hjelp, jeg føler meg helt handlingslammet. Jeg prøver å fikse nettet til en kunde, men det fungerer jo bare ikke. Kunden har et enkelt oppsett, en trendnet TEW-432BRP trådløs router, en modem og to pcer, internett leverandøren er canal digital. Jeg har gått igjennom veiviseren til routeren, prøvd å ikke gå igjennom veiviseren :p, jeg har resatt router og modem et utall ganger, restart pc, prøvd med flere pcer, trådløst og LAN, reparert tilkobling, deaktivert/aktivert, skiftet fra statisk til dynamisk ip, men det er bare ikke nett! Alt lyser som det skal, jeg har ringt canal digital og de sa at alt var i orden hos dem, de sa at routeren bare skulle stå på DHCP og at det egentlig bare skulle fungere uten noen konfigurasjon i det hele tatt. Hvis noen har noen tips så hadde det vært flott, jeg hater å gå hjem fra en kunde og si at "nei, det bare funker ikke" :@

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Regner med at du prøvde å koble en PC rett i modemet? Da Canal Digital kjører DHCP skal PC`en få en IP og komme rett på nett. Om det funker er det no tull med ruteren.

Ruteren må forøvrig settes opp til å motta IP automatisk, og på LAN`er må den settes til DHCP.

Endret av nerland
Lenke til kommentar

Ja, jeg har faktisk ikke testa det enda, men skal få gjort det. Routeren er satt opp på dhcp og til å motta IP automatisk. Men hvis det fungerer å koble rett i modemet, hva slags problemer er det da med routeren? Har testa med to routere skjønner du :S Den nyeste er helt ferskt fra butikken.

Lenke til kommentar
Trenger mer hjelp her. Hva kan dette være? Jeg skulle ringe kunden når jeg kom på noe mer jeg kunne prøve, og det er dårlig service å ikke ringe i det hele tatt eller å si at han rett og slett ikke kan ha nett!

Å si at han ikke kan ha nett bare fordi du ikke klarer å ordne oppkoblingen er vel å trekke det litt vel langt. Hva med å prøve en annen router?

Lenke til kommentar

Ja, kan få tak i en fra en annen produsent, men det er så merkelig at to routere ikke funker :S Og når canal digital sier at det ikke skal være noe konfigurering i routeren og når det da igjen må være routeren det er noe feil med :confused:

Lenke til kommentar
Ja, kan få tak i en fra en annen produsent, men det er så merkelig at to routere ikke funker :S Og når canal digital sier at det ikke skal være noe konfigurering i routeren og når det da igjen må være routeren det er noe feil med :confused:

Skal ikke være noe å konfigurere i routeren fra CD... MEN, jeg har hatt problemer med routere som skal inn i modem fra CD (hvorfor aner jeg ikke, men sjelden det er problemer med routeren) CD gir 5 fastip'er til modemet, dette er "offesielle" ip'er, så du må route videre fra disse for å få flere PC-er på nett.

Det er ELENDIG at du som skulle sette opp nett IKKE har tenkt på å koble en pc rett i modemet med en patchesnor som du VET virker.(Hvordan skal du ellers vite om det er feil med modemet eller ikke) Dette regner jeg som rimelig standard prosedyre...

Lenke til kommentar
Restarter modemet før jeg kobler i routeren? Så det nytter ikke å koble ut strømmen til både router og modem samtidig, vente 5 min og så koble begge inn samtidig igjen? For det har jeg gjort minst 4 ganger :p

Jo det burde trolig fungere. På mitt motorolamodem så resetter jeg boksen hvis det ikke hjelper å slå av og på igjen. Var borti et tilfelle i går hvor jeg skulle hjelpe en nabo på nett og det var helt umulig å få annet enn begrenset forbindelse (fikk ipadresse men ingen data). Det viste seg å være signalproblemer for det funket fint når jeg flyttet utstyret bort til meg selv. Det jeg merket som feilsymtom bortsett fra manglende nett var at modemet brukte endel lengre tid på å synce seg opp for å få ip.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...