Gå til innhold

Problemer med å mappe opp en katalog på windows server

Anbefalte innlegg

Hei,

Sitter med et aldri så lite problem, på skolen så har vi en server, hvor det er et par delte kataloger på, bl. en felles katalog. hjemme området, samt en katalog med div software som vi trenger. når jeg sitter i windows så tar jeg stort sett bare å taster inn fra run \\<servernavn> så kommer det opp en boks med brukernavn og passord som jeg må taste inn også har jeg tilgang.

Booter jeg opp i linux så klarer jeg ikke å få mappet meg til denne. Har prøvd de fleste valgene under Places -> Connect to server uten at dette har lykkes. Den finner tydligvis serveren, men får da beskjed om at den ikke kan vise alt i katalogen.. dvs ingen ting av det som er der.

Noen som har noen forslag til hvordan dette skal gjøres? eller går det rett og slett ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

eller

mount -t cifs //server/path /home/user/dir -o rw,username=smbusername,password=smbpasswd,uid=username

Ok, kjapp forklaring. uid er da id'en til brukeren du vil skal ha skriv/les tilgang. Denne fungerer fint med typisk Windows 2003 Server. Hvis denne ikke fungerer, bytt ut cifs med smbfs.

Lenke til kommentar

i gnome skriv følgende som adresse (i nautilus):

smb:/// (gir liste over hele nettverket)

smb://servernavn (kobler til serveren med navn servernavn)

legg merke til 3 streker på nr 1, og 2 på nr 2. ellers kan du bare klikke "steder" -> "nettverk".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...