Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC-en fryser i "Velkommen"-skjermen

Gjest Slettet+891234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+891234

Hei.

PC-en min har en lei tendens til å fryse i Windows' "velkommen"-skjerm. Dette skjer ~75% av gangene jeg starter opp PC-en, jeg må gjerne restarte den tre-fire ganger før jeg kommer inn i Windows. Musepekeren kan flyttes rundt, men for øvrig er det ingen respons - ei heller fra CTRL+ALT+DEL.

PC: Asus A8Js

Trengs ytterligere informasjon, si ifra.

ALLE løsningstips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

PC-en min har en lei tendens til å fryse i Windows' "velkommen"-skjerm. Dette skjer ~75% av gangene jeg starter opp PC-en, jeg må gjerne restarte den tre-fire ganger før jeg kommer inn i Windows. Musepekeren kan flyttes rundt, men for øvrig er det ingen respons - ei heller fra CTRL+ALT+DEL.

Tror kanskje det kan være en fordel og formatere maskinen totalt! ta en destruktiv gjenoppretting...men bare vær sikker på at du har sikkerhetskopiert alt du vil ta vare på først ;)

Om det ikke skulle hjelpe, ville jeg tatt med pcen til der du eventuelt kjøpte den og få den sendt inn på service dersrom du fortsatt er innenfor garanti/reklamasjonsperioden..

Benjamin.

Lenke til kommentar
Hei.

Tror kanskje det kan være en fordel og formatere maskinen totalt! ta en destruktiv gjenoppretting...men bare vær sikker på at du har sikkerhetskopiert alt du vil ta vare på først ;)

Om det ikke skulle hjelpe, ville jeg tatt med pcen til der du eventuelt kjøpte den og få den sendt inn på service dersrom du fortsatt er innenfor garanti/reklamasjonsperioden..

Benjamin.

Start opp i safemode og prøv å fjerne brukerkonto om mulig.

Ellers ville eg reformatert pcen

Lenke til kommentar

Dette har jeg opplevd flere ganger - ofte når jeg har tuklet med installasjon av flere operativsystemer samtidig. Har du prøvd på det? Eller har du på annen måte tuklet partisjonene? Jeg vil uansett anbefale at du prøver andre løsninger før du gjør noe så drastisk som å reformatere. Du har tydeligvis tilgang til nettet på en annen maskin. Prøv å google litt på forskjellige spørsmål, f.eks.: XP freeze welcom screen. Prøv litt av det du får opp der.

Jeg har alltid kommet ut av dette problemet, men med forskjellige løsninger. Ofte har problemet vært at Master Boot Record (MBR) er ødelagt. Da fins det en grei fiks som heter MBR-fix. Du får bare jobbe litt med saken. Årsakene kan være flere.

EDIT: Jeg leste startinnlegget en gang til, og så at du faktisk får startet opp 25% av gangene. Da er det ikke MBR. Kan heller ikke være partisjonstabellen. Men prøv de andre løsningene du får på google-søket. Men jeg ser ikke bort fra at det kan være en hardware-feil, siden du kommer gjennom noen ganger.

Endret av perjohan
Lenke til kommentar

Start pcen med XP cden som du har. La den laste og gå til recovery console.

Tror du kommer dit ved å klikke R når du har kommet inn på setup, men dette står en eller annen plass.

Når du har fått opp denne kommandolinjen, skriver du chkdsk /r og trykker Enter. Dette vil prøve å reparere det problemet du har, og gjør det klart for oppstart. Kan hende at det er chkdsk \r , men det finner du ut av.

Merk : du sletter ingenting ved å gjøre dette hvis du er redd for det.

Dette kan være en mulig løsning på ditt problem, eller det kan komme av en harddisk feil. Men prøv det jeg har skrevet, og fortell hvordan det gikk.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Klikket meg inn på "brukere", da kom det opp et vindu om tilgang til frakoblede filer elns. Jeg fjernet dette, og siden har ikke PC-en hengt seg. Blir spennende å se om det vedvarer. Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...