Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er fordelen med flere ventiler i motoren?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132
Hei!

 

Ser at bilen vår har 16 ventiler i motoren, jeg vet at det betyr at der er 4 ventiler pr. sylinder, men hva er egentlig fordelen med det? Sprekere motor?

 

Luft kommer lettere inn i motoren, eksos går lettere ut.

Lenke til kommentar
Sprekere motor?

Kort sagt: Ja.

 

Mindre motstand for inntak => Mer luft => Mer luft å forbrenne => Mer effekt.

 

Mindre motstand for utblåsing => Mindre energi tapt i form av motstand for motoren å blåse ekosen ut => Mer effekt.

 

.. men samtidig kan det bety vesentlig dyrere reprasjon ved f.eks registerreimhavari.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

I forhold til 8V vil en 16V kunne gi bedre fordeling av bensindampen som suges inn i sylindrene, og med riktig (gjerne variabel) timing av kammene vil det gi bedre drag både på lave og høye turtall. Min gamle bil hadde 8V, og den nye med 16V har god trekkevne fra 1400-6500, mens den gamle var sløv under 2500 og mistet pusten over 5000.

Lenke til kommentar
I forhold til 8V vil en 16V kunne gi bedre fordeling av bensindampen som suges inn i sylindrene, og med riktig (gjerne variabel) timing av kammene vil det gi bedre drag både på lave og høye turtall. Min gamle bil hadde 8V, og den nye med 16V har god trekkevne fra 1400-6500, mens den gamle var sløv under 2500 og mistet pusten over 5000.

 

Og man kan faktisk oppleve omvendt: Vi hadde en 626 91-modell m 2,0 90HK, 8V, enkel overliggende med vippetøy og en ganske simpel type innsprøytning. Fabelaktig drakraft fra helt lavt (husker ikke nøyaktig, men iallfall funksjonabel fra 1.500 o/m), lett å løse fra 2.gir, kjørte i 2.gir opp en svært bratt bakke der vi bodde før.

Så kjøpte vi en 2001 modell Xsara med en temmelig moderne 1,6 110HK 16V, dobbel overliggende og en relativt avansert styring av ventiler, samt et multipunkts Bosch innsprøytning. Totalt sett er Xsara-en langt kvikkere, men det er først på høyere turtall. På lave turtall er den (som de fleste nyere bensinbiler jeg har kjørt) temmelig slapp på lave turtall, og om du ikke har som mål å slite ut kløtsjen på noen få timer, så glem for all del å løse den i noe annet gir enn 1. Og opp bakken til huset kan vi glemme 2.gir, og har ikke tjangs til å løse den midt i bakken.

Forbruket er blitt veldig mye bedre da; Xsara-en ligger på 0.6-0.7, mens 626-en på tilsvarende kjøring brukte 0.9-1.0 :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...