kevinedomm Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Hei! Ser at bilen vår har 16 ventiler i motoren, jeg vet at det betyr at der er 4 ventiler pr. sylinder, men hva er egentlig fordelen med det? Sprekere motor? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Hei! Ser at bilen vår har 16 ventiler i motoren, jeg vet at det betyr at der er 4 ventiler pr. sylinder, men hva er egentlig fordelen med det? Sprekere motor? Luft kommer lettere inn i motoren, eksos går lettere ut. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 Og poenget med det er ? Lenke til kommentar
eab Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Enkelt sagt så vil motoren blir mer effektiv. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 (endret) Sprekere motor? Kort sagt: Ja. Mindre motstand for inntak => Mer luft => Mer luft å forbrenne => Mer effekt. Mindre motstand for utblåsing => Mindre energi tapt i form av motstand for motoren å blåse ekosen ut => Mer effekt. .. men samtidig kan det bety vesentlig dyrere reprasjon ved f.eks registerreimhavari. Endret 13. mars 2008 av jonepet Lenke til kommentar
Frank Stokke Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Flere ventiler dekker et større areal av forbrenningskammeret Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Ser for meg registerreimhavari på en av de sportsbilene med 48 ventiler. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 I forhold til 8V vil en 16V kunne gi bedre fordeling av bensindampen som suges inn i sylindrene, og med riktig (gjerne variabel) timing av kammene vil det gi bedre drag både på lave og høye turtall. Min gamle bil hadde 8V, og den nye med 16V har god trekkevne fra 1400-6500, mens den gamle var sløv under 2500 og mistet pusten over 5000. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 14. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2008 Hva slags bil er det du har som drar fra 1400? Er det dieselmotor eller? Astraen drar jo overraskende godt fra 14-1500 til å være bensinmotor syns jeg. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 I forhold til 8V vil en 16V kunne gi bedre fordeling av bensindampen som suges inn i sylindrene, og med riktig (gjerne variabel) timing av kammene vil det gi bedre drag både på lave og høye turtall. Min gamle bil hadde 8V, og den nye med 16V har god trekkevne fra 1400-6500, mens den gamle var sløv under 2500 og mistet pusten over 5000. Og man kan faktisk oppleve omvendt: Vi hadde en 626 91-modell m 2,0 90HK, 8V, enkel overliggende med vippetøy og en ganske simpel type innsprøytning. Fabelaktig drakraft fra helt lavt (husker ikke nøyaktig, men iallfall funksjonabel fra 1.500 o/m), lett å løse fra 2.gir, kjørte i 2.gir opp en svært bratt bakke der vi bodde før. Så kjøpte vi en 2001 modell Xsara med en temmelig moderne 1,6 110HK 16V, dobbel overliggende og en relativt avansert styring av ventiler, samt et multipunkts Bosch innsprøytning. Totalt sett er Xsara-en langt kvikkere, men det er først på høyere turtall. På lave turtall er den (som de fleste nyere bensinbiler jeg har kjørt) temmelig slapp på lave turtall, og om du ikke har som mål å slite ut kløtsjen på noen få timer, så glem for all del å løse den i noe annet gir enn 1. Og opp bakken til huset kan vi glemme 2.gir, og har ikke tjangs til å løse den midt i bakken. Forbruket er blitt veldig mye bedre da; Xsara-en ligger på 0.6-0.7, mens 626-en på tilsvarende kjøring brukte 0.9-1.0 :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå