Gå til innhold

Ønsker å lære forskjell på em og px - noen som kan hjelpe?


Anbefalte innlegg

Hei sveis!

Jeg er veldig nysgjerrig på em og skjønner det ikke helt, har prøvd å så vidt lese om det på engelsk etc. men likevel skjønner jeg ikke. Er mye gladere i å få det forklart på norsk, på en enkel forståelig måte og gjerne slik at jeg kan teste meg selv praktisk. Noen som kan hjelpe med dette? ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig, så lenge det ikke er snakk om HELT eksakt størrelse, bruker jeg eksempelvis: small, smaller xsmall xxlarge osv. Det synes jeg er gode greier, da disse blir like store uansett browser, og oppløsning. Em har jeg selv hatt litt problemer med, da dette av og til blir litt forandret avhengig av nettleser. En størrelse som er pen i Opera, er eksempelvis for liten i Firefox. Med px er det "helt" greit, men jeg foretrekker som nevnt å bruke foreksempel, small, large eller lignende. Når det er sagt så er semafor så vidt jeg vet meget god på dette her, ja alt som passer inn her ser det ut til, og lassejl har sikkert god peiling han også, men jeg har ikke hørt så mye fra han før nå. Men n00b til n00b, foretrekker jeg å kalle dem small, large istedet for 12px, og 32px foreksempel (stemmer ikke disse, tok bare en spansk en)

Lenke til kommentar
1 em er lik skriftstørrelsen.

2 em er lik to ganger skriftstørrelsen.

 

p {

font-size: 12px;

padding: 2em; /* betyr padding: 24px; */

}

 

Kanskje verdt å legge til at default skriftstorleik er 16px i vanlig brødtekst om ikkje anna er oppgitt i stilarket eller nettlesarinnstillingane er endra.

Takk for forklaringen begge to! Skjønte nemlig ikke helt forklaringen på starten siden jeg fant en css-kode hvor ikke alle stedene med em-størrelser hadde font-størrelser under samme klasse eller id. Nå forsto jeg bedre!

 

Ville dere forresten anbefale å bruke em fremfor px eller er pixler best?

Endret av TSP
Lenke til kommentar

Til skriftstorleikar likar eg å bruke EM, med mindre det er kritisk at tekstek er eit gitt antall pixlar høg. Det gir litt meir dynamikk og mulighet til å la brukar bestemme ting sjølv (ein som ser dårlig kan for eksempel ha skrudd opp skriftstorleiken i nettlesaren sin for å lese lettare, då vil EM følge etter. PX vil ikkje).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...