Gå til innhold

Skattelistene, er offentliggjøring lovlig?

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det ikke en egen nettside, men sånn at man må sjekke skatten gjennom en avis?

Er det pga. at avisene har serverkapasitet?

Dette er jo uansett en økonomisk gavepakke til nettavisene. Merkelig at staten legge opp til at kommersielle aktører skal tjene gode penger på 'gratis' innhold som dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For min del er offentliggjøringen av skattelistene noe som går utover mitt privatliv. Jeg er oppdratt til at inntekt og formue er en privatsak. Foreldrene mine sa aldri til meg hvor mye penger vi som familie hadde.

Jeg kan forstå at det er et effektivt valgflesk for SV når de kommer med uttalelsene; 'vi skal ta de rike' o.l under valgkamper. Det fører kun med seg misunnelse, og det gjør meg evig irritert.

Lenke til kommentar
For min del er offentliggjøringen av skattelistene noe som går utover mitt privatliv. Jeg er oppdratt til at inntekt og formue er en privatsak. Foreldrene mine sa aldri til meg hvor mye penger vi som familie hadde.

Jeg kan forstå at det er et effektivt valgflesk for SV når de kommer med uttalelsene; 'vi skal ta de rike' o.l under valgkamper. Det fører kun med seg misunnelse, og det gjør meg evig irritert.

Helt enig at en offentliggjøring av skattelistene er et inngrep i privatlivet, men hva har SV med dette å gjøre? Det er ikke den sittende regjeringen som har innført dette. Er så lei av SV- og FRP-motstandere som skal beskylde disse partiene for ting i hytt og vær, saker de ikke har noen spesiell tilknytning til. Kritiser partiene for saker hvor de faktisk har begått feilgrep eller du er sterkt uenig o.l., men hold de utenfor når det ikke er noen grunn til å trekke dem inn. Hørt om gutten som ropte ulv?

Lenke til kommentar

Grunnen til at disse listene er så uhyggelig populære er jo ganske enkelt at de gir mange en mulighet til å tilfredstille nysgjerrigheten og nære oppunder misunnelsen, i mine øyne.

Jeg for min del synes det er forkastelig at slik informasjon skal offentligjøres. Hva jeg tjener eller ikke tjener er mellom meg, arbeidsgiver og stat, ingen andre.

Endret av Tan28
Lenke til kommentar
De ligger vel hos skatteetaten, så lager avisene en søkemotor som søker opp mot skatteetatens side.

Skattelistene blir levert i kryptert form til avisene som så får nøkkelen den dagen listene går offentlig, og avisene står selv for servere og serverlogikk.

Mener du 2001 og 2006 med årevis? :)

Årene mellom ( og muligens før ) ble ikke disse listene utgitt.

Det er da bare tull? Det ble lagt ut i alle disse årene, men det er ikke alle disse årene som er tilgjengelig for søk i dag.

Jeg ser her at jeg tok feil. Situasjonen er at i årene mellom var bare listene offentlige i tre uker mot permanent i 2001 og 2006.

http://www.regjeringen.no/nb/dokumentarkiv....html?id=250332

Lenke til kommentar

Første gang jeg snoket i de listenne føltes det som om jeg leste posten til folk, eller og snike seg inn og rote i undertøys skuffen dems (noe jeg også ville gjort om det var lovlig). Nå er den følelsen borte, så nå snokes det kun på noen få. Hater forøvrig at andre kan snoke på meg, har litt dobelt moral, men hvem har vel ikke det.

Lenke til kommentar
Forby det så fort som råd.

Hva med de som tjener lite? Alle kan regne ut hvem som mottar uføretrygd, feks.

Og problemet med det er?

Enkelte liker vel ikke at alle og en vær skal vite at de er uføre, går vel litt utover selvfølelsen. Blir nesten som om folk fritt kunne sett inn i helseloggen(?) din på hvilken sykdommer du hadde, eller i det misnte sett en oversikt som sa om du hadde en sykdom eller ikke.

Andre negative ting med denne ordninga er jo att folk kan se om du sitter godt i det eller ikke. En av utallige grunner til at det er kipt er at man aldri kan være sikker på om dama er ute etter pengenne eller dei om man har litt valutta. Enkelte har slekninger som konstant spør om å låne så fort man har litt ekstra penger til overs. Noen har kanskje lyst til og skjul att de sitter litt godt i det, mens andre vil kjøpe en hel mangde ting enda di egentlig ikke har råd for og se rikere ut en de er, noe som er umulig når en kan sjekke hva folk tjener.

Svært få liker og åpne seg helt for fremede, de fleste av oss deler kunn seg selv med sine nærmeste. Mange har store deler de ikke deler med noen en gang, tørr så vidt dele det med seg selv. Penger er jo en ganske stor del av ett menneske, og ganske viktig, så det er ganske tåplig at alle kan snoke i slike detaljer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...