Gå til innhold

Skattelistene, er offentliggjøring lovlig?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har sett at de har lagt ut skattelister på e24.no, der man kan se hvor mye skatt og inntekt personer har. Jeg har selv sjekket noen folk innpå der, (Blant annet mine lærere) noe som jeg i etterkant angret av, begynte å tenke om dette egentlig burde ha vært lovlig.

Selv har min venn sjekket ut siden. (Han sjekket dog bare sin egen familie)

De har jo selvsagt ikke noe å frykte fra meg, jeg var bare nysgjerrig og dum da jeg sjekket det ut, ettersom jeg ikke skjønte at dette var snoking.

Burde dette vært lovlig? Jeg for min del har ihvertfall lært min lekse, men er ikke dette en trussel mot personvernet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Føles fortsatt ut som jeg har det, det var jo snoking. Men hvorfor i all verden er dette lovlig?

Det fungerte godt når det ble innrettet og da var det en bok på fogenskontor hvor folk måtte møte opp å sjekke den. Hensikten var at man ikke skulle greie å skjule at man hadde penger om man skylte o.l., men disse listen forlengst utspilt sin rolle.

Lenke til kommentar

Det er en kraftig innskrenkning i personvernet. Hvor mye du tjener, betaler i skatt osv. er strengt tatt en privatsak. Jeg skjønner ikke argumentasjonen for at disse listene skal være så tilgjengelige. Har man utestående gjeld fra en person som man kan bevise, er jo en ting, men flesteparten bruker jo bare disse til å snoke. I tillegg har det jo vært flere saker hvor disse listene har blitt brukt til kriminelle forhold.

Endret av Timur
Lenke til kommentar

Er det egentlig noen reelle argumenter for å offentliggjøre disse listene? Å tilfredsstille folks smålige trang til å snoke er ingen legitim grunn i mine øyne. Eller er det for at man skal gjøre det lettere å finne folk som jukser på skatten? Isåfall er det en jobb for politiet og ikke lekmenn.

Lenke til kommentar

Det er også ganske merkelige begrensninger til listene så selv om informasjonen er tilgjengelig skal den ikke være for tilgjengelig av en eller annen grunn. Hvorfor store aviser skal gis ansvaret for å holde disse begrensningene er for meg helt ukjent.

Tror du de hadde lagt dem ut i alle de største avisene og nettstedene i åresvis hvis det var ulovlig å lese dem da?

Mener du 2001 og 2006 med årevis? :)

Årene mellom ( og muligens før ) ble ikke disse listene utgitt.

Selv syntes jeg dette er ganske unødvendig, og det at antall søk i skattelistene gikk over flere titalls millioner på få timer i fjor sommer er også.. interessant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...