musmatte Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Hei. Har sett at de har lagt ut skattelister på e24.no, der man kan se hvor mye skatt og inntekt personer har. Jeg har selv sjekket noen folk innpå der, (Blant annet mine lærere) noe som jeg i etterkant angret av, begynte å tenke om dette egentlig burde ha vært lovlig. Selv har min venn sjekket ut siden. (Han sjekket dog bare sin egen familie) De har jo selvsagt ikke noe å frykte fra meg, jeg var bare nysgjerrig og dum da jeg sjekket det ut, ettersom jeg ikke skjønte at dette var snoking. Burde dette vært lovlig? Jeg for min del har ihvertfall lært min lekse, men er ikke dette en trussel mot personvernet? Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Selvfølgelig er de lovlig, ellers hadde de ikke ligget ute, men det burde ikke være lovlig. Lenke til kommentar
musmatte Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 Syns heller ikke det burde vært lovlig, men syns at det er sjokkerende med tanke på personvernet, men sånn sett har jeg vel ikke gjort noe galt? (Med tanke på loven) Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Nei du har ikke gjort noe ulovlig Lenke til kommentar
musmatte Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 Føles fortsatt ut som jeg har det, det var jo snoking. Men hvorfor i all verden er dette lovlig? Vanlige folk som meg går jo og sjekker inntektene til lærerne sine. Kanskje det blir spredd rykter til og med. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Tror du de hadde lagt dem ut i alle de største avisene og nettstedene i åresvis hvis det var ulovlig å lese dem da? Artig å finne ut hva sjefen sin tjener syns nå jeg. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Føles fortsatt ut som jeg har det, det var jo snoking. Men hvorfor i all verden er dette lovlig? Det fungerte godt når det ble innrettet og da var det en bok på fogenskontor hvor folk måtte møte opp å sjekke den. Hensikten var at man ikke skulle greie å skjule at man hadde penger om man skylte o.l., men disse listen forlengst utspilt sin rolle. Lenke til kommentar
Timur Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 (endret) Det er en kraftig innskrenkning i personvernet. Hvor mye du tjener, betaler i skatt osv. er strengt tatt en privatsak. Jeg skjønner ikke argumentasjonen for at disse listene skal være så tilgjengelige. Har man utestående gjeld fra en person som man kan bevise, er jo en ting, men flesteparten bruker jo bare disse til å snoke. I tillegg har det jo vært flere saker hvor disse listene har blitt brukt til kriminelle forhold. Endret 13. mars 2008 av Timur Lenke til kommentar
..:Harald:.. Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Syns det er bra at skattelistene ligger tilgjenglig for alle. Da skattelistene for 2006 kom ut, satt jeg flere timer og søkte og søkte Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Dere kan mene hva dere vil, men faktum er at folk ELSKER å snoke i andres business. Jeg sitter selv og søker på venner og slikt. Det bare er sånn. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Er det egentlig noen reelle argumenter for å offentliggjøre disse listene? Å tilfredsstille folks smålige trang til å snoke er ingen legitim grunn i mine øyne. Eller er det for at man skal gjøre det lettere å finne folk som jukser på skatten? Isåfall er det en jobb for politiet og ikke lekmenn. Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Jeg tjente 14 kroner i 2006, 0 ifjor Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 virker som det gjerne er de samme som vil at listene skal være offentlige som vil forhindre at politiet får fmer innsikt i bla. folks internettvaner osv. Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Ulovelig? Absolutt ikke. Unødvendig? Ja, ser ingen grunn til at de skal ligge ute, hvilke positive sider fører det med seg? Det plager meg ikke at de er der, men er det ikke ganske unødvendig? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Det er også ganske merkelige begrensninger til listene så selv om informasjonen er tilgjengelig skal den ikke være for tilgjengelig av en eller annen grunn. Hvorfor store aviser skal gis ansvaret for å holde disse begrensningene er for meg helt ukjent. Tror du de hadde lagt dem ut i alle de største avisene og nettstedene i åresvis hvis det var ulovlig å lese dem da? Mener du 2001 og 2006 med årevis? Årene mellom ( og muligens før ) ble ikke disse listene utgitt. Selv syntes jeg dette er ganske unødvendig, og det at antall søk i skattelistene gikk over flere titalls millioner på få timer i fjor sommer er også.. interessant. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Mener du 2001 og 2006 med årevis? Årene mellom ( og muligens før ) ble ikke disse listene utgitt. Jeg har da lest skattelister fra både 2005 og 2004 (hvis ikke fler) ? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Hvorfor er det ikke en egen nettside, men sånn at man må sjekke skatten gjennom en avis? Er det pga. at avisene har serverkapasitet? Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 De ligger vel hos skatteetaten, så lager avisene en søkemotor som søker opp mot skatteetatens side. Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Mener du 2001 og 2006 med årevis? Årene mellom ( og muligens før ) ble ikke disse listene utgitt. Det er da bare tull? Det ble lagt ut i alle disse årene, men det er ikke alle disse årene som er tilgjengelig for søk i dag. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Ser ikke problemet. Jeg går ikke rundt og ljuger på meg masse penger, og om noen jeg kjenner føler for å se hva jeg har i formue (0), så får det være dem om det.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå