Gå til innhold

Kan jeg anmelde for å få tilsendt virus?

Rudde

Anbefalte innlegg

Hey, en fyr jeg har på MSN prøvde å sende meg virus Avast tok det heldigvis... Jeg advarte han mot å sende meg virus igjen... Men han bare sendte på nytt.

NB! Dette er ikke msn virus eller msnbot han gjorde det SELV!

Jeg har mailen hans men ikke IP'en hans, og samtalen ble logget, kan jeg gå til purken med dette??

Takk for svar x]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

alike vel så har du godtatt det han har send siden du har et valg. enten trykke du på linken eller så trykker du ikke på linken.

Går du til politiet så lage de ein sag. Og om 3 uker er den henlagt pågrunn av for lite bevismateriale. Eller så sier de at de ikke har nokk resurser til og ta seg av det der og da.

Lenke til kommentar
Hey, en fyr jeg har på MSN prøvde å sende meg virus Avast tok det heldigvis... Jeg advarte han mot å sende meg virus igjen... Men han bare sendte på nytt.

NB! Dette er ikke msn virus eller msnbot han gjorde det SELV!

Jeg har mailen hans men ikke IP'en hans, og samtalen ble logget, kan jeg gå til purken med dette??

Takk for svar x]

Dette spørsmålet tror jeg passer bedre i jus-forumet.

Men har iallfall lest om noen som ble dømt for å sende andre personer et virus som tok kontroll over PC-en deres og brukte web-kameraet deres til å spionere på dem med.

Jeg vet heller ikke om dette er noe politiet prioriterer, du kan jo sende dem en epost og høre om det er vits i å anmelde vedkommende? Kanskje denne personen har sendt virus til mange flere? Men som tidligere nevnt i denne tråden, jeg har en mistanke om at en sak som denne vil bli henlagt, da en etterforskning er ganske ressurskrevende, med mindre du kan skaffe tilstrekkelig beviser, det vil kanskje blant annet si å dokumentere at han sendte deg virus med overlegg, og ikke i uvitenhet.

Lenke til kommentar

Nei TVILER sterkt på at han har sendt det til flere... Jeg vet hva han var ute etter...

Major: Hvis du faktisk hadde lest innlegget så hadde du kansje skjønt litt mer! Les før du svarer a pliz! herregud...

Endret av Rudde93
Lenke til kommentar

Sjekk opp mail-domenet hans her og send en e-post til riktig "abuse" instans. Dette har jeg gjort flere ganger for både norske og utenlandske ISP'er og det fungerer faktisk hos seriøse aktører.

Har han en grtais mail adresse kan han selvsagt bare lage seg en ny om han blir blokkert én gang, men det er verdt et forsøk.

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Virus er egentlig ikke ulovlig i seg selv, det spørs helt hva du bruker det til.

Du kan anmelde denne personen dersom du mister data, eller han bryter seg inn i PC-en din uten tillatelse på grunn av det.

Men fortsatt: vær bevisst på hva du tar imot

som regel: ikke start programmer(eller ta imot) du får tilsendt på MSN

Vær obs på filendelsene .bat .cmd .vbs .com eller .exe. Har ofte sett at virus blir sendt som f.eks. et_bilde_av_deg.jpg.exe

Og når "Skjul filetternavn for kjente filer" er skrudd på, så forsvinner .exe, som faktisk er å anse som en sikkerhetstrussel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...