Gå til innhold

Skal oppgradere, hvabør jeg ta først?

Anbefalte innlegg

Heisann,

jeg har tenkt å oppgradere PCen for å få bedre ytelse i spill osv, men er usikker på hva jeg må oppgradere først, ettersom jeg ikke har god peiling på hardware.

Dette er det jeg allerede har:

GeForce 7600 GT

Intel Core 2 CPU 6400 @ 2.13Ghz (2 CPUs)

2GB RAM

Legger ved DXDiag fila så dere kan se mer der hvis det er ønskelig.

DxDiag.txt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fant ikke hovedkortet ditt :( Litt fyllesjuk i dag da, så.... ;)

Hvis du bare skal ta en og en del, så er jo skjermkortet det beste stedet å begynne. 8800GT/GTS f.eks. Ca 2000,-.

RAM er jo også billig, så trenger du mer av det så koster det ikke mange hundrelappene for 2GB.

Kan du klokke prosessoren så skal den være helt grei. Jeg har den samme og den kjører fint på 2.8GHz.

Spørs jo hvor mye du vil bruke og hva slags spillopplevelse du er ute etter. Men de skjermkortene jeg nevnte og litt ekstra guffe på prosessoren, så skal du klare deg veldig bra på de fleste spill.

Lenke til kommentar

Det beste du kan gjøre er å oppgradere skjermkortet. Skjermkortet er den viktigste enkeltstående komponenten når det kommer til spill. 8800 GT & GTS i 512MB-modellene er veldig gode kort, og er antakelig de kortene som gir deg desidert mest ytelse for pengene. GTS er noe kraftigere enn GT, men mange tester viser at det er veldig liten forskjell. Kan kanskje være noe å hente for de som spiller i høyere oppløsninger slik som 1680x1050 og høyere, og de som liker å ha på litt AA og AF i disse oppløsningene.

Forslag til kort:

Club3D GeForce 8800 GT 512 MB

Club3D GeForce 8800 GTS 512 MB

Syntes du har en mer enn god nok prosessor, og vil anbefale deg å beholde denne en stund til. Det å kjøpe en annen prosessor nå vil ikke stå i stil hva du får i økt ytelse. I alle fall i spill og normal PC-bruk. Det er lite å hente inn i økt ytelse, og skal du ha noe som gir deg noen sekunder raskere videokomprimering eller FPS i CoD4 så må du opp i et par tusen kroner.

Du kan sette inn mer minne i maskinen, men husk at dersom du ønsker 4 GB minne må du også ha et 64 bits operativsystem. Vil da anbefale deg å lese litt mer om fordeler og ulemper med et slikt system før du går til innkjøp av det. Maks minne du kan bruke på et 32 bits system er 3 GB (du kan sette inn 4 GB men du vil bare ha rundt 3 GB tilgjengelig). Setter du inn minnebrikker med ulik størrelse vil du ikke kunne benytte deg av dobbel minnehastighet som de fleste hovedkort tilbyr ved bruk av to like brikker. Du får altså mer minne, men det blir noe tregere. De færreste vil ha mye å hente på å oppgradere fra 2 til 3 GB minne, men på en annen side så er minne i dag så billig at det er nesten gratis. Sikkert noen andre her inne så har mer peiling på mye minne kontra hurtig minne.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Takker for svar så langt! Koster det mye å oppgradere til 64-bits system? Og angående skjermkort, er det ikke slik at de må passe til maskina?

Har som sagt ikke noe god peil på hardware, så om dere hadde kunnet hjelpe meg å finne ut om kortene som er blitt nevnt til nå passer til maskina hadde det også vært fint :)

Kommer minne til å hjelpe noe særlig? Grunnen til at jeg vil oppgradere er at jeg vil kunne spille kommende spill som Fallout 3, Far Cry 2 osv med høyere instillinger enn det jeg kan på min nåværende maskin. Call of Duty 4 går glatt på PCen, og krever utrolig lite, men Crysis kan jeg ikke ha så alt for høye instillinger på igjen.

Lenke til kommentar
Ligger ju ett xfx 8800gt kort på bruktmarked..klokke cpun ger definintivt mere kräm..

Kan definitivt være noe å spare på å kjøpe brukt. Bare sørg for at det er 512MB-versjonen du kjøper. Den er en god del kraftigere enn den med bare 256MB. Om prisen er rett selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Takker for svar så langt! Koster det mye å oppgradere til 64-bits system? Og angående skjermkort, er det ikke slik at de må passe til maskina?

Har som sagt ikke noe god peil på hardware, så om dere hadde kunnet hjelpe meg å finne ut om kortene som er blitt nevnt til nå passer til maskina hadde det også vært fint :)

Kommer minne til å hjelpe noe særlig? Grunnen til at jeg vil oppgradere er at jeg vil kunne spille kommende spill som Fallout 3, Far Cry 2 osv med høyere instillinger enn det jeg kan på min nåværende maskin. Call of Duty 4 går glatt på PCen, og krever utrolig lite, men Crysis kan jeg ikke ha så alt for høye instillinger på igjen.

Hei, ikke kjør 64bit OS om du har 4gb ram, da tar du heller å koser deg i 32bit og 3.2gb ram (ca.). Du skjønner, 64bit applikasjoner har større "footprint", dvs. de spiser 20-40% mer ram! ergo. selv om du da har 4gb ram og får utnyttet hele 4gb av ram i 64bit, så vil jo alle applikasjonene dine spise 20-40% mer ram. Vinningen går sådan opp i spinningen.

Videre, vil 32bit applikasjoner da kjøre i en slags emulator, som videre vil spise mer ram og kan gå tregere enn de gjør i 32bit OS.

Just my 50 øre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...