Big_JT Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Har en case med en kunde som ønsker GSM dekning i et kontrollrom inne i en fjellhall. Sier seg selv at dekningen fra Telenor og Netcom er heller laber der inne. Så driver å sjekker rundt om det finnes noen måte å skaffe GSMsignaler der inne. Snakket med Telenor, og de regnet ca 1mil for å sette opp sender der inne med tilførsel, sender og antenner. Sier seg selv at det er en smule dyrt når det sjeldent er folk der inne og det finnes fastelefon. Lurer derfor om det finnes en slags enhet jeg kan sette ute i friluft hvor det er dekning, for så å trekke en kabel inn i fjellet hvor jeg kan sette opp en sender. Evt. om det er noen som har noen gode forslag til andre løsninger. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Lurer derfor om det finnes en slags enhet jeg kan sette ute i friluft hvor det er dekning, for så å trekke en kabel inn i fjellet hvor jeg kan sette opp en sender. Evt. om det er noen som har noen gode forslag til andre løsninger. Den gode nyheten er at det finnes (repeater), hvis du har akseptabel utendørsdekning, da. Den dårlige nyheten er at det bare er operatørene som har lov til å sette dem opp, siden det er de som har eneretten til å bruke frekvensene som det sendes på. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 Er god dekning på utsiden, men straks man kommer lit inn i tunellen inn i fjellet mister man dekningen fort. Nede ved kontrolrommet er det ikke signal i det hele tatt. Skulle ikke være noe problem med interferance mot operatørenes nett, da senderen inne i fjellet ikke vil "lekke" ut. Problemet er vel som du sier at operatørene "eier" frekvensene, og det ikke er utstyr som er godkjent for bruk som reapeater i norge. Kan sikkert montere en amerikansk reapeater, og kunden blir fornøyd, men som seriøs installatør blir det vel lit drøyt. Post og Tele blir vel heller ikke så glad vist de får snusen i anlegget.... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Er god dekning på utsiden, men straks man kommer lit inn i tunellen inn i fjellet mister man dekningen fort. Nede ved kontrolrommet er det ikke signal i det hele tatt. Skulle ikke være noe problem med interferance mot operatørenes nett, da senderen inne i fjellet ikke vil "lekke" ut. Problemet er vel som du sier at operatørene "eier" frekvensene, og det ikke er utstyr som er godkjent for bruk som reapeater i norge. Kan sikkert montere en amerikansk reapeater, og kunden blir fornøyd, men som seriøs installatør blir det vel lit drøyt. Post og Tele blir vel heller ikke så glad vist de får snusen i anlegget.... Du bør være forsiktig så de ikke tar autorisasjonen din... Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 Nettopp. Derfor jeg sjekker lit runt i diverse fora for å sjekke om det finnes lovlige løsninger som ikke koster skjorta. Lenke til kommentar
TheScirocco Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Lovlige løsninger til en overkommelig pris finnes. Se PM! Lenke til kommentar
nerland Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Siden det sjeldent er folk der inne, og siden det er fasttelefon. Hvorfor ikke bare viderekoble mobilen til fasttelefon. Det må jo være den enkleste og billigste løsningen. Lenke til kommentar
mateogold Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Den eneste lovlige løsningen jeg kan tenke meg er å koble kabel rett inn i telefonen. M.A.O. montere en yagi antenne med lang kabel ute, strekke kabelen hele veien inn og stikke rett inn i telefonen. Har ikke telefonen antennetilkobling for ekstern antenne så finnes det overganger som festes bak den innebygde antennen. Ulempen med dette er at man bare kan koble til en tlf om gangen. Denne løsningen er også meget rimelig - 500,- til 1000,- for antennen... f.eks. fra clasohlson.no Lykke til, Mateo Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 Vidrekobling av telefonen er en løsning, men ikke særlig praktisk. Kabel til ekstern antenne fra mobilen er heller ikke en god løsning, da man fort vil få så mye tap i kabelen, at signalet ikke når frem. Bare vært der inne en gang i et annet ærend, men kan estimere at det er en 100-200m fra åpningen og inn til kontrollrommet. Muligens kortere vist man tar veien ned gjennom heissjakten, men uansett vil det være et langt stykke. Lenke til kommentar
mateogold Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Ok, hvis det er så langt man må strekke kabelen - så er en ekstern antenneløsning uten forsterker ikke mulig vil jeg tro - for hver skjøte så vil man tape mye signal. Den eneste konstnadsmessig forsvalige måten er å kjøpe en repeater - men det er jo som nevnt ikke lovlig... Er det tilgang til internett/bredbånd der inne? Da kan man innstallere en fem-to celle når disse kommer på markedet om ikke så alt for lenge... Mateo Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 Er mulighet for å skaffe internett ja, så tenkte faktisk på fem-to celle selv. Men kunden er utolmodig. 1år venting på telenor før de kom med en løsning til 1mil kan fort gjøre slikt. Driver å sjekker opp lit om repeatere som er lovlige i norge, ser ut som om det er håp. Fare for mye kabeltrekking for meg, men så lenge kunden betaler legger jeg gjerne kabel. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 (endret) Jeg håper virkelig at kunden din kan akseptere å ha en GSM-sender i anlegget sitt. Når du sier at siten er 200 m inne i en fjellhall er det neppe Hassans video og solstudio som holder til der, for å si det sånn, men snarere en rimelig samfunnskritisk installasjon av typen forsvar, kraftforsyning eller sikker datalagring. Er kunden din faktisk innforstått med konsekvensene av å ha radiosendere der, både med tanke på driftssikkerhet, radiointerferens og folk som tar mms-bilder av seg selv oppå det nye torpedobatteriet? Selv om det finnes såkalt lovlig utstyr, kall det repeater eller femtocelle eller whatever, så er det faktisk kun fem GSM-operatører i Norge som har lov til å drive nedlink på de aktuelle frekvensene, og dersom de oppdager at det er installert repeater kan du regne med at de tar affære... Du skal ikke se bort fra at repeateren koder det opplinkede signalet for å vise at det har vært gjennom en repeater (men dette er en ren spekulasjon fra min side). Med forbehold om at jeg har forstått riktig: en femtocelle er en liten GSM-basestasjon som dekker et svært begrenset område. Den er likefult en basestasjon som må koples til controlleren til GSM-operatøren, og da er opp til operatøren om han godtar private femtoceller på nettet sitt. Endret 14. mars 2008 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Eg ville ha drøfta dette med nokon som har godt greie på temaet, f.eks. dekningsdirektør i Telenor, Bjørn Amundsen. Han burde vite kva for lovlege og ulovlege løysingar som finst. Dersom han meiner at noko ikkje er lov er det sikkert berre å gløyme det. Dersom det finst lovlege løysingar burde du kunne få hint om korleis ting kan gjerast. Lenke til kommentar
mdek Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Både Telenor Mobil, NetCom og Network Norway ser gjennom fingrane på slike repeatere. Det er vel ingen som blir overraska over at slike er montert på eige initiativ enkelte stadar, enten det no er kraftstasjonar eller andre bygg...Så lenge det ikke forstyrrer nokon andre, vil det i praksis ikkje blir gjort noko med det. Det er også eigentleg ikkje operatørane som har noko med dette å gjera, frekvensressursane styres av NPT og eventuelle tiltak må blir gjort derfrå. Operatørane har bare fått tildelt frekvensspekter. I andre land, slik som Sverige og Storbritania, er private repeatere godkjent så lenger operatøren har akseptert det, noko eg veit bransjen har tatt opp med NPT ved fleire høve. Grunnen til at det vil koste 1 mill med Telenor, er at dei vil sette inn ein basestasjon og dette er ei dyr løysning. Slik eg har forstått det, så vil dei ikkje ha ansvar for denne typen repeaterannlegg i private fjellhallar (det er jo drøssevis med tunellrepeatere rundt om, så forstår ikkje det heilt, men kanskje det er "frykten" for å måtte montere dette i alle norges kraftverk som er bakgrunnen). Om dei ville kunne det heilt sikkert har løyst seg for ca 100.000. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå