Gjest Slettet+1374861 Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 (endret) Har en periode lurt på dette. Folk har jo sine meninger, men vil gjerne ha det avklart. Hva sier de norske lover angående videresalg av for eksempel en billett til en begivenhet? Da spesielt med vekt på salg til en høyere pris enn man selv gav. Siden det foregår via enkelte nettauksjoner så antar jeg det er lovlig, og egentlig bare "upopulært"? Takker. Fins muligens noe i form av at å organisere det? Gjerne linker! Endret 13. mars 2008 av Slettet+1374861 Lenke til kommentar
Panter Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Videresalg av billetter til kultur og sportarrangementer i Norge er nå blitt ulovlig når salgsprisen er høyere enn pålydende. En omstridt, tåpelig og unødvendig lov som ikke innebærer noen straff for selger ved overtredelse. Omgås ved å selge billetten i en pakke. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Leste et sted at en restaurant drev på sånn. Kjøp en veldig dyr pølse, få billett på kjøpet. Jammen billetten er gratis. Det er pølsa som koster 600,-. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 (endret) svartebørs salg er ikke bra. det bør man ungå hva skjer med bilettene disse selgerne får til overs ( hvis det da blir noen igjen da ) ? og så sitter det noen som ikke har råd til dette arangementet fordi noen andre har kjøp mange biletter som de SKAL selge dyrerere eller kaste ( ?) . edit: nå er det bare et tenkt eksempel, men lekevel så viser det at det ikke er bra. Endret 13. mars 2008 av elg-elg123 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861 Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 (endret) Okay, trodde faktisk jeg kom til å få motsatt svar når jeg spurte. Hmm. Ser jo definitivt problemet hvis det skjer organisert, men synes det blir litt uskyldig hvis man kun gjør det med en man selv hadde tenkt å bruke. Uansett, takk for godt svar. Er dette noe som har skjedd i nyere tid? Endret 13. mars 2008 av Slettet+1374861 Lenke til kommentar
Nagel Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Okay, trodde faktisk jeg kom til å få motsatt svar når jeg spurte. Hmm.Ser jo definitivt problemet hvis det skjer organisert, men synes det blir litt uskyldig hvis man kun gjør det med en man selv hadde tenkt å bruke. Uansett, takk for godt svar. Er dette noe som har skjedd i nyere tid? Forbudet kom vel i fjor(?) hvis jeg ikke husker feil. Regelen er helt latterlig og i praksis umulig å håndheve. Dette er et typisk eksempel på populisme-lovgivning fordi mange synes det er kjipt å betale 3000 for en konsertbillett som opprinnelig ble solgt for 400. Problemet er at angrepsvinkelen er helt gal. Årsaken til at det er et svartebørsmarked for en rekke billetter, er at de legges ut for billig i utgangspunktet. En konsert med plass til 40 000 mennesker som selges ut på tyve minutter i Norge, selges til voldsom underpris. Når etterspørselen er så ekstremt mye høyere enn tilbudet, er det noe galt med prisen. Bare Trond Giske fatter ikke det. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 er det meg du sikter til ? - det var det bare et eksempel. det er ingenting i veien for å selge en billett videre uten fortjeneste. derimot så frykter jeg litt at noen kjøper opp en masse billetter for å selge dem dyrt. og de som ikke blir solgt blir kastet- de har jo tjent inn det de betalte for billettene. hva med dem som ikke får tak i billetter ? Lenke til kommentar
Panter Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Problemet er at angrepsvinkelen er helt gal. Årsaken til at det er et svartebørsmarked for en rekke billetter, er at de legges ut for billig i utgangspunktet. Konserter skal være noe alle har råd til, men svært mange baserer sine innkjøp på å kjøpe av andre og de skal på en konsert koste hva det koste vil. De har ikke tid til å stresse med å følge med på salgsstart og sitte 4 timer i telefonkø og vil heller jobbe de timene. Om de et par ganger i året må betale +kr 500 for billetten spiller liten rolle. Da er det vel greit at de kan gjøre det, mens en som har dårligere råd eller mye ledig tid kan stå på for å få billetten til pålydende. derimot så frykter jeg litt at noen kjøper opp en masse billetter for å selge dem dyrt. og de som ikke blir solgt blir kastet- de har jo tjent inn det de betalte for billettene. hva med dem som ikke får tak i billetter ? Eh, tror du folk er dumme? Kaste billetter, verdipapirer? Det er ingen som kjøper billetter for så å selge de igjen inntil de har tjent inn kostprisen og så kaster resten. Hva er poenget med innkjøpet da? Hva med dem som ikke får billetter spør du. De av alle må da være superglad for at de nettopp pga andrehåndsmarkedet likevel kan komme på drømmekonserten. Det synes Giske er fyfy.. Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 (endret) Antallet billetter til en konsert er fast. Når det er utsolgt, så er det utsolgt. Svartebørssalg skaper ikke flere billetter. Svartebørshaiene kjøper derimot opp et stort antall billetter, så det blir færre billetter igjen til blodfansen som har tatt seg bryet og tida til å stå i kø eller ringe for å skaffe seg billetter. Svartebørsbillettene blir så solgt til overpris når konserten nærmer seg. Blodfansen som ikke fikk billetter i første runde kan selvfølgelig kjøpe billetter nå, men til en vesentlig høyere pris enn om de fikk kjøpt de av arrangøren. Spørsmålet blir egentlig: Når etterspørselen er større enn tilbudet, hvem skal da gå foran? Skal man bruke først til mølla-prinsippet eller fetest lommebok-prinsippet? Sett at ingen svartebørshaier kjøpte billetter - da ville alle billettene bli solgt til blodfans - til pålydende. Jeg mener at dette er mye bedre enn at noen skal få lov til å kjøpe seg fri fra kø-ståingen. Når det gjelder prising av billetter, regner jeg med at arrangøren ønsker å ta så høy pris som mulig. Men dersom de priser billettene for høyt brenner de inne med billetter, noe som også er kostbart. Selger de for billig går de glipp av en potensiell inntekt. Vanskelig balansegang, men dette vil selvfølgelig være med på å regulere etterspørselen. Uansett er det nok vanskelig å prise et arrangement slik at det _akkurat_ blir utsolgt.. Til trådstarter: Det er ingenting i veien for at du selger billetten din til pålydende. Slik jeg forstår deg er dette en billett du hadde tenkt å bruke selv i utgangspunktet. Det er vel ikke rimelig at du skal tjene penger på at du dessverre ikke får gått på konserten allikevel? Edit: Skrivefeil Endret 14. mars 2008 av RVF Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Problemet er at angrepsvinkelen er helt gal. Årsaken til at det er et svartebørsmarked for en rekke billetter, er at de legges ut for billig i utgangspunktet. Konserter skal være noe alle har råd til, men svært mange baserer sine innkjøp på å kjøpe av andre og de skal på en konsert koste hva det koste vil. De har ikke tid til å stresse med å følge med på salgsstart og sitte 4 timer i telefonkø og vil heller jobbe de timene. Om de et par ganger i året må betale +kr 500 for billetten spiller liten rolle. Da er det vel greit at de kan gjøre det, mens en som har dårligere råd eller mye ledig tid kan stå på for å få billetten til pålydende. derimot så frykter jeg litt at noen kjøper opp en masse billetter for å selge dem dyrt. og de som ikke blir solgt blir kastet- de har jo tjent inn det de betalte for billettene. hva med dem som ikke får tak i billetter ? Eh, tror du folk er dumme? Kaste billetter, verdipapirer? Det er ingen som kjøper billetter for så å selge de igjen inntil de har tjent inn kostprisen og så kaster resten. Hva er poenget med innkjøpet da? Hva med dem som ikke får billetter spør du. De av alle må da være superglad for at de nettopp pga andrehåndsmarkedet likevel kan komme på drømmekonserten. Det synes Giske er fyfy.. du forstod tydelig ikke helt hvor jeg vil hen . det jeg ment var at svartebørshaiene ikke har klar å selge riktig alle biletten de hadde inne før konserten begynte , men likevell tjent in det han /hun har betalt for bilettene . da det ikke er flere som har råd til det han forlanger for biletten kaster han dem siden han absolutt vil ha en pris over den egentlige prisen selv om han har tjent mere en det som han betalte for bilettene . selv om det ikke skjer på riktig den måten så er det en viss fare for det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå