Gå til innhold

nok er nok, eg porterer.

Anbefalte innlegg

Det har tatt meg lang tid til å starte tanken frem til å skrive dette.

Jeg er ingen fan-boi av noe slag og jeg trivdes med XP proff Sp-II inntil!...... Jeg mener min 2006-PC fram til Conroe i juni s.å.

Jeg må bruke alltfor lang tid på å stenge program ved TaskManager etter jeg byttet fra A64(singel-core) til Xeon 3120, 4 kjerner.

Mitt bruksmønster er ganske pragmatisk, jeg fordeler ressurne på 4 hvis jeg kjører 4 aplikasjoner, tenker på progr. systemanvendelse. Og bruker å sette affinity hvis det er lønnsomt, det må i alle fall ikke stoppe lyd-kodingen for å se etter updates hver mandag kl.12.00 eller stoppe lydencodingen for å sjekke om hele encoderen er lastet ut allikvel.

Jeg er tapt for dere. Jeg går over til Linux/BSD når jeg treffer valget ved nok info til å ta valget.

Men hver dag henter jeg fram den j@la Tskmngr for å be, særlig exploer, for å nuke program med håndbrekket trekt langt forbi hard top-nivået. Og sjelden er CPU load over 90%, sjeldnere under 25%. Opptil 10-15 ganger daglig.

Ja, så fikk jeg ut litt agg også i samme slengen, dere Linux-people tar vel ikke skade av litt MS-bashing. Og det hadde vært litt trøytsamt å bashe MS her på Linux-forumet, så dere kan ikke bashe(uten det er helt nytt og sensajsonelt.

Jeg derimot kan bashe! Jeg er ikke herfra, men håper å flytte inn, dere kan jo bashe meg, men det ville vært uklokt. Jeg har ikke lagt inn distro utenom Desktop-BSD, jeg ville bare ha råd om hvilke(t) distro jeg velger.

Det er nettverkstrafikk 24/7. Også det jeg ville kalt: Video & audio + sudtitle.

Ripp fra DVD til H264, authering for DVD, some 2Xvid- Ekspiment for gjøre dette enklere enn å bruke enten CLI eller GUI som kan forvirre mer enn guide, MeGUI, val av xViD og x264 og bra resultat etter gått gjennom .d2v - avs og testen av loade noe å starte på neste tool.

Så, nå kan dere være hjelpsomme. Hvis dere ikke hjelper meg, lover jeg å kjøpe Vista-lisenser en masse. Og to kompiserer av meg som skal over til dere skal jeg fortelle eventyr fra min MS-logg. ja, men som fra hendt i deres land. :thumbup:

Prog i XP jeg bruker som kan være greit å vite kusine/fetter i Linux:

DVD/CD-ripping ala DVDdecrypter

converting og editing suptitle, 4 H264, xViD MPGE-4 - DVD-authering

audio: har 24-bit PCI-kort M-Audio revolutin. ogg.vorbis mp3 nero MP4. FLAC.

Foobar2000

Avspiller av lyd og video ala powerdvd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Måtte trekke litt på smilebåndet av den posten der.

Jeg vil først og fremst anbefale deg for å gå for Linux, og ikke *BSD om du skal ha et brukbart desktop-OS. Sier ikke at det er umulig å få til med *BSD, men det krever en god del mer innsats, kunnskap og tålmodighet.

Lenke til kommentar

Det å installere en alpha utgave av ett os er vel ikke akkurat noe godt råd til en som aldri har prøvd GNU/Linux før. Gå heller for Ubuntu 7.10. Mye brukt distro, enkel å sette opp og konfigurere da det er pek og klikk for alt der, samtidig har den ett veldig stort community og støtte deg på.

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler alpha'en (eller den tidligere stabile), jeg har hatt en del bærbare innom i det siste, ikke en av dem har fungert med Ubuntu 7.10. De med nVIDIA låser seg rett før X, de med Intel gir feil oppløsning.

Høres veldig merkelig ut.. Hatt Ubuntu på 3 laptopper, alle med nVidia riktignok men aldri hatt problemer med å få det til å fungere skikkelig.

Lenke til kommentar
Måtte trekke litt på smilebåndet av den posten der.

Jeg vil først og fremst anbefale deg for å gå for Linux, og ikke *BSD om du skal ha et brukbart desktop-OS. Sier ikke at det er umulig å få til med *BSD, men det krever en god del mer innsats, kunnskap og tålmodighet.

Hva er det du baserer dette utsagnet på?

For eksempel FreeBSD: greit nok, du må installere Xorg og Xfce (eller Gnome eller KDE hvis du foretrekker en av dem) fra ports etter at du har installert selve os'et, men så mye vanskeligere er det ikke. Og dersom man ønsker seg en mer "Ubuntu-opplevelse" (dvs. grafisk installasjon) så har man jo DesktopBSD og PC-BSD.

Lenke til kommentar

Jeg baserer det utsagnet på egne erfaringer med flere av *BSDene. Jeg har drevet med *nix i 10 år, men likevel har jeg hatt helt merkelige problemer med halvveis støttet hardware, nærmere bestemt at USB-mus ikke fungerte på et bestemt hovedkort jeg hadde, Realtek-nettverkskort fungerte ikke mer enn et par timer om gangen før jeg måtte restarte for å få det opp igjen, osv, osv. Har man godt støttet hardware, så funker nok alt fint, men det er lettere å ha godt støttet hardware i linux enn i *BSD, selv om FreeBSD henger ganske greit med.

Det er én side av saken. Selv om jeg skal være enig i at ports ikke akkurat er rocket science, så er det et godt stykke bak "Legg til/Fjern programmer" i Ubuntu. PC-BSD og Desktop-BSD har egne pakkesystemer, førstnevnte fikk store problemer med dependenices allerede rett etter installasjon hos meg, så jeg testet det ikke noe mer.. dette var ca. 1 år siden, så det er mulig ting har bedret seg. Uansett får du flere og bedre testede pakker i de fleste store linux distribusjoner.

Det meste er mulig i BSD også, men som sagt, det krever mer innsats. Jeg anbefaler ikke *BSD til en nybegynner i *nix, ganske enkelt fordi alt lar seg løse enklere i linux, samt at linux har et større community hvor det er lettere å få hjelp.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

La tråden nå inneholde saklig info, og la brukeren selv bestemme ut fra råd og vink her hvilken distro som passer.

Det finnes litt for mange "denne er best" utsagn.

Her har man jo heldigvis mulighet til å finne det som passer, slipper dyre lisenser.

Kan jo ta sikte på å bli en "Distro Whore" og teste alle som dukker opp på Distrowatch.

Verden er stor når den er åpen og fri.

atlef.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Sorry, det tok sin tid, men endelig har jeg installert en Linux-distro.

Det ble en for meg ukjent, men jeg liker den.

Foresight :thumbup:

Det er visse oppgaver jeg liker å kjøre fra terminal, f.eks bruker jeg Foobar's GUI til å rippe og encode til FLAC ved eksterne CLI-encodere, ogg og Nero AAC til å konvertere audio-filen og H264 til video fra DVD med XP. Og vil forsette slik.

.

Kan noen fortelle hvilke program som kan: ripping av DVD og audio-CD til HD. Konvertering til H264/AAC i MKV, til nøds xVID med .ogg i AVI.

Musikk: Kjøper musikk-CD'er ripper den og konverter til FLAC eller .ogg alt etter behov. Bruker ikke MP3. Ogg synes jeg er bedre, < 128 kb/s. FLAC til min samling av klassisk og melodiøs musikk til gode vokalister som Nora Jones, Michael Stipe m.fl.

Linux og Blåtann?? Fungerer det?? 2 monitorer? Den beste torrent-klienten?? Hvilket prog er best til DVD-playback?

Jeg kommer til å henge i dette forum fremover og håper på en hjelpende hånd når jeg trenger det.

Jeg har en Vista ultimate DVD, som jeg ga 4600 kr, Tror jeg holdt ut i 10 dager med Vista, mislikte alt ved det OS'et.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Eg likar Ktorrent veldig godt, og Ubuntu Hairy Hardon(:p) sin musikkavspelar, Rythmbox, støttar ripping til FLAC og OGG Vorbis utan problem. Testa han faktisk ved å rippe ei Kraftwerk-plate igår :cool: .

Lenke til kommentar

CD rippes direkte i Dolphin/Konqueror, DVD med K9copy.

Blåtann funker ut-av-boksen her, kbluetooth håndterer stadig mer funksjonalitet.

KTorrent, ingen over, ingen ved siden.

VLC, Kaffeine, Xine, Mplayer, alle spiller DVD greit, bruk den du liker best.

Du setter enkelt opp to monitorer med nvidia-settings. Kcontrol begynner etterhvert å støtte det greit også. Catalyst fra AMD/ATI burde også funke.

Sjekk ut Amarok, musikkavspillingsprogram som har alt og litt til.

Lenke til kommentar
gode råd :yes:

Jeg har problemer med 2 ting: Jeg har et SuperMicro med xeon quad og kontrolleren for 2 pata-porter produsert av ITE 8212,(ikke noe shit 3-parts på SM)XP oppdager ikke HD/DVD koplet til disse portene, men heller ikke Foresigth oppdager verken en 320 GB pata eller en DVD-brenner på den andre.

Får lete etter driver.

Det andre er problem med nettverket, fra Intel pro-1000 kabel til Jensen router via modemet og ut.

Jeg var på nett, men etter en re-boot vil den ikke mer. Mistenker innstillinger i Firefox. Jeg har ingen andre browsere.

Takk for gode råd som jeg tar med meg, takk også til Torswin. :yes:

Lenke til kommentar

For å sjekke om du er på nett uten bruk av firefox, så benytter du bare ping kommandoen. Åpne et teminalvindu, og skriv

# ping vg.no

Får du svar, så er du på nett. Du kan også teste med

# ping 193.69.165.21

dersom du ikke får svar. Dette for å teste om kanskje DNS serveren er nede. Du må trykke «ctrl + c» for å stoppe ping.

# ifconfig -a

vil kunne gi deg svar på om du har et fungerende nettverkskort.

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...