Gå til innhold

Hvorfor er min venns cpu kaldere enn min?

lobfredd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

28 grader på idle var ikke uvanlig avlesing av temperatur på P4 Northwood og enkelte hovedkort. Hadde det selv med Asus P4P800 DeLuxe hovedkort. Det artige var at tempen ble 8 grader høyere da jeg skiftet hovedkort til Asus P4P800 SE. Det forteller vel det meste om hvor nøyaktig temperaturmålingene på hovedkort er (som flere har pekt på). Hadde faktisk samme kjøleren i ren Cu versjon.

Pentium CPU-ene laget til 775 sokkel var vel jevnt over varmere også, det samme gjelder Prescott-versjonen av P4 for 478 sokkel. Så 10 graders temperaturforskjell er klart innenfor feilavlesning på hovedkort. Når det i tillegg ikke er samme CPU-en, samme hovedkort, garantert ikke samme mengde "goop", ja da er det intet å hisse seg opp i.

De som har avlesning på 17 grader på Core 2, de har i alle fall feil avlesning av temperatur. Bruk TAT, det gir langt riktigere resultat.

Lenke til kommentar

Med mindre man kler seg veldig godt så vil det å sitte i ro foran en PC og skulle bruke denne (tastur og mus uten å bruke votter) være særdeles lite behagelig. Det finnes selvfølgelig mennesker som merker kulde i mindre grad, men det er nok en helt annen diskusjon ;)

Nok OT.

Som flere andre bemerker så vil nok en måling under 30 grader på luft i beste fall være en målefeil når det gjelder en desktopCPU.

Når det gjelder de to CPUene i det opprinnelige innlegget så kan dette skyldes mange ting. Noen av dem er allerede nevnt i denne tråden, men også mange andre ting som luftsirkulasjon i kabinettet, varmeutvikling fra skjermkort, PSU etc. og f.eks. støvansamlinger.

Uansett så er dette såpass normale målinger at det ikke er noe å bry seg om. Det eneste som er viktig er maks temp under load, og den ser veldig fin ut på din CPU.

-KJ

Lenke til kommentar
jaha, da har du det i alle fall ektremt kaldt i rommet. Har du mulighet til å finne romtempen din? For å oppnå en cpu temp på 17 grader bør du minst ha under 7 grader i rommet, lav vcore og ingen overklokk.

På god luftkjøling i normal romtemperatur (22-25 grader) så vil cpu tempen ligge i alle fall rundt 10 grader over denne tempen. Så egentlig er det meste under 30 grader bare tull, med mindre du har det veeldig kaldt på rommet selvfølgelig.

Jeg har en dårlig intel celeron 420 som jeg har overklokket litt opp til 1,8ghz opprinlig 1,6ghh, Og den er på minimum 19 grader maximum 27 grader og jeg har antec nine hundred. Det er ikke tull at den er så kall!! Hvorfor tror du at det er tull på alle cpuer som er under 30 grader?? Jeg kjenner mange som har en cpu under 30 grader og det er ikke tull. Og det er en helt normal rom-temperatur hos meg. Og jeg bruker ikke kjølepasta engang. Og Lobfredd har en bedre cpu kjøler enn meg.

Endret av manidress
Lenke til kommentar

Så du mener altså at under 19 grader er normal romtemp? For å i det hele tatt oppnå 19 grader må det være kjøligere enn denne tempen i rommet. Det er ikke mulig å oppnå en lavere temp på cpu enn det er i lufta på rommet, ved luftkjøling. Derfor tenker jeg at også ditt hk har en målefeil.

Lenke til kommentar

Det er totalt meningsløst å sammneligne temperaturer mellom forskjellige systemer, spesiellt om det er snakk om forskjellige hovedkort, og enda mer når det er snakk om ikke-identiske CPUer slik som i dette tilfellet.

Hovedgrunnen er at absoluttverdien som hovedkortsensorene spytter ut er notorisk kjennt for å være særdeles dårlig kalibrert, og kan fint variere med plus/minus 5 grader eller mer i værste tilfellene. Coretemp som måler rett fra CPUen er NOE mer nøyaktig, men har fremdeles samme problemer. Derfor er disse målingene ikke egner seg til noe annet enn å sammenlignes mot seg selv (forskjeller mellom idle/load, mellom gammel og ny kjøler, osv.)

I forhold til om 30celcius er realistisk under normal romtemp (20'ish grader), så er det i det minste meget optimitisk. Umulig er det ikke å ha noe rundt 28celcius eller så med god kjøler, lav ambient og mens kjøleren står i idle, men de som krever å ha idle temps på eks. 22celcius eller load temps på 30 er nok rett og slett offer for unøyaktigheten i måleutstyret de bruker.

19celcius på idle som manidress nevner er eksempelvis bare ikke aktuellt, ved mindre kanskje den står utendørs eller i en veldig kald kjeller, eksempelvis ved ca +10celcius. Det er tross alt en begrensning på hvor fort varme kan ledes unna i vanlig kobber eller ALU som brukes, så selv ved max idle så må nødvendigvis CPU temp ligge en god del grader over romtemp.

Men hvem bryr seg egentlig? Det virker som om folk blir fornærmet fordi det blir kommentert at avlesningen sansynligvis er lavere enn den faktiske verdien. Er folk redd for å miste noe slags skryte-faktor eller? CPUen din går jo ikke noe raskere om den ligger på 20c eller 60c. Det eneste det gir deg er litt mer mulighet for potensiell overklokking.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Så du mener altså at under 19 grader er normal romtemp? For å i det hele tatt oppnå 19 grader må det være kjøligere enn denne tempen i rommet. Det er ikke mulig å oppnå en lavere temp på cpu enn det er i lufta på rommet, ved luftkjøling. Derfor tenker jeg at også ditt hk har en målefeil.

Jeg har prøvd med 2 hk med denne cpu og det er samme grade, så det er ikke målefeil!! Og nei jeg mener ikke at under 19 grader normal romtemp. Men det at du sier at det er at de fleste cpuer under 30 grader bare er tull det er feil med viftekjøling!! Hvordan kan du vite at det bare er tull?? Har du prøvd et antec nine hundred kabinett, Det er et av verdens kalleste viftekjørenede kabinettet på verden, og det har jeg. Og romptempen min er selfølgelig ikke 19 grader, hvor har du det fra?? Og jeg har ikke oppgit noe temperatur på rommet.

Lenke til kommentar

Vel, hva er romtemperaturen da manidress? Alt er jo relativt til det. Selv +19celcius er jo dårlig om maskinen står på et kjølelager liksom, men man kan vel ikke klandre Brian i å annta at det var snakk om normal romtemperatur (altså noe i området 18-22celcius), da det tross alt er normalen. Under slike forhold må jeg gi støtte i at 19celcius eksempelvis ikke er mulig å oppnå på luft, uansett hvor aggressiv.

At du har prøvd CPuen på flere hovedkort betyr ingenting. Det er ikke en påstand, men et rent faktum at dersom du tar 10 merker av hovedkort og samme CPU/kjøler og tester temperaturen på idle/load på alle hovedkortene så vil du få villt forskjellige målinger i både positiv og negativ retning (dog 2 eksemplarer av samme modell er ofte som regel ganske like). Poenget er at hovedkortsensorene tydeligvis ikke er å stole på, så da lurer jeg litt på hvorfor du mener at akkurat din sensor på ditt hovedkort er ufeilbarlig når det er kjenntsak at de generellt sett ikke kan stoles på.

Hvordan kan man vite at sensormålingene er feil? jo eksempelvis så kan man sammenligne med coretemp for Intel C2D prosessorer. Tallene der vil nesten aldri stemme med hovedkortsensorene (de vil som regel være en god del høyere), og dette r da sensoren som sitter inni selve prosessoren, som betyr at den nødvendigvis må være mer nøyatig pga. at den er fysisk betydelig nærmere. Det er også et generellt konsensus mellom hardware-entusiaster/eksperter at coretemp gir mye mer realistiske måletall, selv om disse tallene også ikke 100% nøyaktige.

Hvis det ikke er nok så kan man også måle med eksterne profesjonelle sensorer. Med min profesjonellt kalibrerte HVAC sensor så har jeg (og andre om du leter på nettet) målt til og med overflate-temperaturer på CPUer som er høyere enn det som hovedkortsensoren tilsier at kjernen er. grunleggende termodynamikk tilsier at kjernen er enda varmere enn overflaten, og når overflaten allerede er feil i forhold til sensoren, så må kjernetemperaturen være enda mer feil. Akkurat hvor mye er dog umulig å finne ut nøyaktig intill det blir laget mye bedre kalibrerte interne CPU sensorer - noe jeg ser frem til.

Jeg ser ikke helt problemet i grunn. Om du måler 19c fra hovedkortsensor, så selv i værste tilfelle så er det neppe mer enn maks 10celcius feil = 29 celcius, hvilket fremdeles er veldig bra, så ved mindre det er noe slags skrytefaktor på gang så ser jeg ikke helt grunnen til å gå i forsvarsposisjon over det Brian sier.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Vel, hva er romtemperaturen da manidress? Alt er jo relativt til det. Selv +19celcius er jo dårlig om maskinen står på et kjølelager liksom, men man kan vel ikke klandre Brian i å annta at det var snakk om normal romtemperatur (altså noe i området 18-22celcius), da det tross alt er normalen. Under slike forhold må jeg gi støtte i at 19celcius eksempelvis ikke er mulig å oppnå på luft, uansett hvor aggressiv.

-Stigma

Neida stigma, er enig i at det er vanskelig å åpnå 19 grader, men har hatt det en gang da jeg hadde vinduet oppe i en dag og da satt jeg med jakke på rommet og da var det 19 grader på cpuen. Jeg vet ikke hvor mye romtempen min er på, men den er normal, Men Antec Nine Hundred er en kjøle master.

Endret av manidress
Lenke til kommentar
Og det er en helt normal rom-temperatur hos meg. Og jeg bruker ikke kjølepasta engang. Og Lobfredd har en bedre cpu kjøler enn meg.

Neida stigma, er enig i at det er vanskelig å åpnå 19 grader, men har hatt det en gang da jeg hadde vinduet oppe i en dag og da satt jeg med jakke på rommet og da var det 19 grader på cpuen. Jeg vet ikke hvor mye romtempen min er på, men den er normal, Men Antec Nine Hundred er en kjøle master.

Bare meg det skurrer litt for her? :p

Virker som om manidress prøver å ro seg inn igjen. ;)

On topic:

Kan vel konkludere med at med mindre du setter pcen ute eller har det usedvanlig kaldt er det vanskelig å få tempraturer under 25-30 grader på luft.

At det er forskjell på 2 cpuer som ikke er like, ikke har samme socket, ikke står i samme kabinett, ikke har samme hardware rundt seg, ikke står i samme rom, ikke har samme kjøler osv. osv. er vel ikke så veldig rart heller...

Bountyhunter

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Og det er en helt normal rom-temperatur hos meg. Og jeg bruker ikke kjølepasta engang. Og Lobfredd har en bedre cpu kjøler enn meg.

Bare meg det skurrer litt for her? :p

Virker som om manidress prøver å ro seg inn igjen. ;)

On topic:

Kan vel konkludere med at med mindre du setter pcen ute eller har det usedvanlig kaldt er det vanskelig å få tempraturer under 25-30 grader på luft.

At det er forskjell på 2 cpuer som ikke er like, ikke har samme socket, ikke står i samme kabinett, ikke har samme hardware rundt seg, ikke står i samme rom, ikke har samme kjøler osv. osv. er vel ikke så veldig rart heller...

Bountyhunter

Hehe :p:D

Endret av manidress
Lenke til kommentar
Jeg har prøvd med 2 hk med denne cpu og det er samme grade, så det er ikke målefeil!! Og nei jeg mener ikke at under 19 grader normal romtemp. Men det at du sier at det er at de fleste cpuer under 30 grader bare er tull det er feil med viftekjøling!! Hvordan kan du vite at det bare er tull?? Har du prøvd et antec nine hundred kabinett, Det er et av verdens kalleste viftekjørenede kabinettet på verden, og det har jeg. Og romptempen min er selfølgelig ikke 19 grader, hvor har du det fra?? Og jeg har ikke oppgit noe temperatur på rommet.

Ja, hvis du hadde lest mine poster nøyere, så hadde du sett at jeg påstod dette ved vanlig romteperatur. Og ja, jeg er fult klar over at antec kabinettet er veldig kjøling, det er generelt en ganske god lyftflyt i det kabinettet. Men selv ikke verdens beste kabinett kan få cpuen din til å bli 19 grader hvis romtempen er 22-24grader. Isåfall er jeg i alle fall veldig imponert over kjøleren, siden den trosser fysiske lover. Tempen på rommet ditt tok jeg utifra cpu tempen du påstod, det er nemlig ikke mulig å få cpu kjøligere enn det er i rommet, derfor vil dette logisk nok tilsi at tempen i rommet ditt må ha vært under 19 grader.

jeg sier derfor ikke at alt under 30 grader er tull, uansett hva omgivelsestemperaturene er. Kjøler du med flytende nitrogen, tørris osv, så sier det seg selv at påstanden min ikke stemmer under slike forhold.

Lenke til kommentar

Ja, hvis du hadde lest mine poster nøyere, så hadde du sett at jeg påstod dette ved vanlig romteperatur. Og ja, jeg er fult klar over at antec kabinettet er veldig kjøling, det er generelt en ganske god lyftflyt i det kabinettet. Men selv ikke verdens beste kabinett kan få cpuen din til å bli 19 grader hvis romtempen er 22-24grader. Isåfall er jeg i alle fall veldig imponert over kjøleren, siden den trosser fysiske lover. Tempen på rommet ditt tok jeg utifra cpu tempen du påstod, det er nemlig ikke mulig å få cpu kjøligere enn det er i rommet, derfor vil dette logisk nok tilsi at tempen i rommet ditt må ha vært under 19 grader.

jeg sier derfor ikke at alt under 30 grader er tull, uansett hva omgivelsestemperaturene er. Kjøler du med flytende nitrogen, tørris osv, så sier det seg selv at påstanden min ikke stemmer under slike forhold.

som sagt jeg har hatt cpuen helt nede i 19 grader en gang men da hadde jeg kjølt ned rommet hele dagen, og da var det sikkert laaaangt i fra vanlig romtemp. Men cpuen går ikke over 27 grader, det er sikkert.

Lenke til kommentar

som sagt jeg har hatt cpuen helt nede i 19 grader en gang men da hadde jeg kjølt ned rommet hele dagen, og da var det sikkert laaaangt i fra vanlig romtemp. Men cpuen går ikke over 27 grader, det er sikkert.

OES NOES!!

LOL, ikke over 27 grader??

Jeg har noen punkter å komme med, de fleste er nevnt fra før:

1) BIOS versjon til BIOS versjon kan gi forskjellige temperaturmålinger

2) Hovedkort til hovedkort kan gi forskjellige temperaturmålinger

3) Antall vifter i kabineett kan gi forskjellig rèell temperatur

4) Utforming av kabinett kan gi forskjellig temperatur

5) Plassering av kabinett kan gi forskjellig temperatur (feks. v/ panelovn? under bord?)

6) Støv i PC-en kan gi dårligere kjøling

7) Gode vifter gir bedre kjøling enn dårlige

8) BIOS innstillinger (EQ-Fan, m.m., dutycycle, target temp) kan gi lavere/høyere temperaturer

9) Mengde goop, gammel goop, dårlig goop, god goop, etc. gir forskjellig temperatur

10) On DIE temp er 10 grader høyere enn en "ekstern" måling.

Ja, det er to måter å angi temperatur på CPU.

De eldre har ikke en integrert tempsensor, feks s478.

Jeg vet ikke om P4 S775 har en "on die".

Ellers, forskjellige programmer viser også forskjellige temperaturer.

Nå kom jeg med TI faktorer her, pluss to.. dvs. applikasjon og fysisk lokasjon av tempsensor. Det er TOLV faktorer, minst! Det er gjerne flere som jeg ikke tenkte på i farten nå.

Når det kommer til de som sier de har 19 grader CPU, så er dette høyst tvilsomt.

Jada, greit nok, kan godt være applikasjonen din viser 19 grader, men dette må du ta med en klype salt!

Årsak til misvisning kan dere plukke ut fra listen jeg skrev der oppe, det kan være en eller flere faktorer.

Til de med Core 2 CPU, vil visst core2temp gi bedre avlesning (kan lastes ned hos intel).

Så, ja.. Slutt å ro folkens, alle har lov å ta feil :-) Om dere stoler blindt på tempen, når den åpenbart er feil, kan dere clocke i stykker hardwaren, om dere clocker da :p

Men ja.. Om CPU idler rundt 40 grader, så vil den få peak minst på 60 grader (en 65nm p4 dualcore). Det er med god airflow i kabinett og med god cpukjøler.

Jeg snakker da av erfaring!! Og av skikkelig belastning på cpu, over en time.

Differansen er mest sannsynlig korrekt, men det er ikke sikkert referansen deres er riktig.

Videre, er jo spørsmålet om det er ON DIE avlesning. Kanskje skal den lave temp'en plusses på med ca 10 grader? Samt i tillegg ta høyde for feilmargin som kan oppstå fra bios til bios, dvs. gjerne 10 grader her også. etc. etc.

"Hvorfor smaker gule m&m bedre enn rosa?"

Lenke til kommentar

OES NOES!!

LOL, ikke over 27 grader??

Jeg har noen punkter å komme med, de fleste er nevnt fra før:

1) BIOS versjon til BIOS versjon kan gi forskjellige temperaturmålinger

2) Hovedkort til hovedkort kan gi forskjellige temperaturmålinger

3) Antall vifter i kabineett kan gi forskjellig rèell temperatur

4) Utforming av kabinett kan gi forskjellig temperatur

5) Plassering av kabinett kan gi forskjellig temperatur (feks. v/ panelovn? under bord?)

6) Støv i PC-en kan gi dårligere kjøling

7) Gode vifter gir bedre kjøling enn dårlige

8) BIOS innstillinger (EQ-Fan, m.m., dutycycle, target temp) kan gi lavere/høyere temperaturer

9) Mengde goop, gammel goop, dårlig goop, god goop, etc. gir forskjellig temperatur

10) On DIE temp er 10 grader høyere enn en "ekstern" måling.

Ja, det er to måter å angi temperatur på CPU.

De eldre har ikke en integrert tempsensor, feks s478.

Jeg vet ikke om P4 S775 har en "on die".

Ellers, forskjellige programmer viser også forskjellige temperaturer.

Nå kom jeg med TI faktorer her, pluss to.. dvs. applikasjon og fysisk lokasjon av tempsensor. Det er TOLV faktorer, minst! Det er gjerne flere som jeg ikke tenkte på i farten nå.

Når det kommer til de som sier de har 19 grader CPU, så er dette høyst tvilsomt.

Jada, greit nok, kan godt være applikasjonen din viser 19 grader, men dette må du ta med en klype salt!

Årsak til misvisning kan dere plukke ut fra listen jeg skrev der oppe, det kan være en eller flere faktorer.

Til de med Core 2 CPU, vil visst core2temp gi bedre avlesning (kan lastes ned hos intel).

Så, ja.. Slutt å ro folkens, alle har lov å ta feil :-) Om dere stoler blindt på tempen, når den åpenbart er feil, kan dere clocke i stykker hardwaren, om dere clocker da :p

Men ja.. Om CPU idler rundt 40 grader, så vil den få peak minst på 60 grader (en 65nm p4 dualcore). Det er med god airflow i kabinett og med god cpukjøler.

Jeg snakker da av erfaring!! Og av skikkelig belastning på cpu, over en time.

Differansen er mest sannsynlig korrekt, men det er ikke sikkert referansen deres er riktig.

Videre, er jo spørsmålet om det er ON DIE avlesning. Kanskje skal den lave temp'en plusses på med ca 10 grader? Samt i tillegg ta høyde for feilmargin som kan oppstå fra bios til bios, dvs. gjerne 10 grader her også. etc. etc.

"Hvorfor smaker gule m&m bedre enn rosa?"

Jeg tror nok nummer "7" er mest logisk hos meg fordi jeg har 9 vifter som kjøler bra og som nevnt tidligere at Antec Nine Hundred er en "kjøle Master", Men det kan jo hende at måle programmet mit viser feil. Og jeg bruker everest. Og ja jeg clocker litt, men ikke så mye, jeg har bare klokka en celeron 420 opp til 1,8ghz, den var på 1,6ghz. Og ja Gule M&M er best :p

Lenke til kommentar

at dere i det hele tatt gidder og svare... disse 2 har nokk ikke denn fatte evnen man trenger til basis termofysikk. og jeg for min del trur de lyger eller bare ikke har kompetanse til og koble til en temp sensor på cpu for og se den relle tempen.

Endret av Otern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...