Gå til innhold

Hvorfor er min venns cpu kaldere enn min?

lobfredd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
@xerg: De er begge fra Intel.

@lobfredd: Jeg vil tro det er målerfeil i din kamerats CPU (Hvis den i det hele tatt har temp-måler "on-die". 28°C på luft høres usannsynlig ut. Hvilken CPU-er er det snakk om?

Det er snakk om Intel pentium4 520 3.2Ghz

Syntes det bare er så merkelig! Begge temp er målt fra Everest ultimate edition

Antec er så kalt! Har en annen venn som har en 45Nm og den er mellom 15-20 garder bare!

Lenke til kommentar

Off-Topic: nå er det spørsmålet du har på posten het på jordet prøv litt spesifikt.

men on topic, det er mye som kan skyldes temp forskjellen slik som at vennen din har socket 478 som er en rimelig gammel socket og eldre cpuer pleier å vere kaldere, etter som vennen din ikke har en Intel pentium4 520 men noe eldre denne fines vistnok ikke til 478. eldre betyr lavere klokk elller annen struktur ect.

du kan også ha smørt for mye/lite "tann pasta" mellom kjøler og cpu

eventuelt så har vennen din en av disse

Pentium 4 HT 3.2 3.2Ghz "Northwood" socket 478 TDP 82W

Pentium 4 HT 3.2E 3.2Ghz "Prescott" socket 478 TDP 89/103W

og du har

Pentium 4 HT 520 2.8Ghz "Prescott" socket LGA775 TDP 84W

høyere watt = mer varme

Endret av Lucifer89
Lenke til kommentar
Off-Topic: nå er det spørsmålet du har på posten het på jordet prøv litt spesifikt.

men on topic, det er mye som kan skyldes temp forskjellen slik som at vennen din har socket 478 som er en rimelig gammel socket og eldre cpuer pleier å vere kaldere, etter som vennen din ikke har en Intel pentium4 520 men noe eldre denne fines vistnok ikke til 478. eldre betyr lavere klokk elller annen struktur ect.

og du har

høyere watt = mer varme

Min er 3.2Ghz den også.

Lenke til kommentar

Leste du hva han skrev?

Det finnes forskjellige typer cpu-er med samme navn, som du ser helt bakerst så bruker den ene cpuen mer watt en de andre. Og som Lucifer skriver, høyere watt - mer warme.

Det kan være så mange ting..

Feks :

Kjølepasta som nevnt tidligere.

Støv inni pc-en

Plassering av kabinett.

Hardware inni pcen

Lenke til kommentar

og du har

høyere watt = mer varme

Min er 3.2Ghz den også.

da har du klokket? og da er dte selvnevt klokking gir mye varme

Lenke til kommentar

og du har

høyere watt = mer varme

Min er 3.2Ghz den også.

da har du klokket? og da er dte selvnevt klokking gir mye varme

Nei jeg har ikke klokket!

Lenke til kommentar

jaha, da har du det i alle fall ektremt kaldt i rommet. Har du mulighet til å finne romtempen din? For å oppnå en cpu temp på 17 grader bør du minst ha under 7 grader i rommet, lav vcore og ingen overklokk.

På god luftkjøling i normal romtemperatur (22-25 grader) så vil cpu tempen ligge i alle fall rundt 10 grader over denne tempen. Så egentlig er det meste under 30 grader bare tull, med mindre du har det veeldig kaldt på rommet selvfølgelig.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Kan være hovedkortene som måler forskjellig, har vært bort hovekort der temperaturmålet har gått opp med 10 grader etter en bios oppgradering. Uansett er tempen på din cpu helt ok, det er ikke noe poeng å prøve å gjøre noe med det hvis ikke pc er ustabil eller at du prøver å klokke.

Lenke til kommentar
Kjører alt stock, ingen endringer altså..

Ligger nok på rundt 5-10 Grader, ifølge europris klokke.

meste under 30 grader bare tull, lol? Jaja hør på han som vet det.

Har du kansje teste dette veldig mye før eller? jeg har under flere anledninger målt og brukt forskjellige cpu kjølere, og i normal romtemperatur er det ikke ofte man bekker under 30 grader. Selv ikke TT BigTyphoon jeg hadde før klarte dette, og den lå i teten når det gjalt kjøleeffekt da den kom.

Så med en romtemp på rundt 23-25grader, er det vanskelig å få det under 30 grader på luft. Du vil aldri klare å få cpuen kjøligere enn tempen i rommet er uansett, logisk nok.

Den uttalelsen om at det meste under 30 grader er tull er helt generelt. Med en normal temp i rommet, og en god luftkjøler vil du slite med å komme spesielt under 30 grader etter min erfaring.

Lenke til kommentar

Når du besvarer min uttalelse i forrige post med en hånlig tone, føler jeg at jeg har full rett til å argumentere videre på min uttalelse. Du derimot, kommer med ingen motargumenter, og lager kun unødvendige poster uten mål og mening, og uten noen relevant informasjon ang trådens utgangspunkt.

I tillegg er din siste kommentar også høyst unødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...