NancyRude Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Heisann! Tenkte jeg skulle gå til anskaffelse av en ny bærbar pc siden jeg nå har solgt den jeg hadde, men jeg trenger litt hjelp til dette, siden jeg ikke har helt peiling på forskjellige merker og modeller, og hva som passer best for meg. Det jeg skal bruke maskinen til er surfing på internett, skole (ingen spesielt krevende programmer), filmtitting, msn osv.. Jeg trenger ikke et kraftverk av en maskin, men det er kjekt at ting går fort når det trengs. Jeg skal ikke bruke maskinen til noen spill, kanskje et par gamle dataspill jeg har liggende, men disse krever ikke noe særlig, så jeg vil helst ha et integrert skjermkort. Finnes det noe bedre ute nå enn X3100? Maskinen skal være 14.1" (muligens 13.3", men macbook holder jeg meg langt unna). Ellers vil jeg ha en solid og god maskin som er godt bygget uten knirking og knaking i kabinettet med god batteritid (3 timer med medfølgende batteri, helst mer). En harddisk på rundt 120-160 GB er å foretrekke, og gjerne et par gig med ram og (RAM er ikke så farlig, siden dette er rimelig lett å oppgradere selv). Støynivå på maskinen er også veldig viktig, siden den skal bli brukt under forelesninger. Med dette mener jeg at vifta ikke skal stå på konstant når jeg bare gjør lette ting som word og litt surfing.. På maskinen jeg hadde før stod vita på hele tiden, noe som var sykt irriterende.. Jeg har planer om å dual boote med windows og linux (Ubuntu eller linux mint), så det hadde vært kjekt om maskinen fungerer relativt smertefritt med linux. Har tenkt litt på en Lenovo Thinkpad R61, og den ser ut som noe i nærheten av det jeg er på jakt etter (utseende på maskinen er ikke så viktig for min del), men hvordan er disse med tanke på støynivå, varme og diverse? Har også sett på disse maskinene: Asus A8E: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340714 HP Compaq 6510b: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343852 Noen som har noen andre maskiner jeg burde ta en titt på, evt erfaringer med de maskinene jeg har sett på? På forhånd takk for alle svar! Mvh: Einar. Lenke til kommentar
serrghi Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 (endret) Tror jeg ville gått for denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=346530 Da ATI skjermkort ikke er så supert og leke med i linux (har det selv). Også vil jeg og anbefale og kjøre KUN linux siden du ikke skal spille noe særlig som du sier. Denne pcn her burde kjøre utmerket i linux. Samt spille i linux og. Har ikke så mye erfaringer med "GM" skjermkort, men har hørt det er helt ok. dog den jeg linket til kan bli i "største" laget mtp 17". Av de to du linket ville jeg tatt første, utelukkende fordi compaqen er stygg. Endret 13. mars 2008 av xerg Lenke til kommentar
otis Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 (endret) Jeg uttaler meg bare om 6510b, da det er den eneste jeg kan; Støymessig, bråker den lite, eller kanskje midt på treet om man vil. Viften starter nok ikke så ofte, men dert er jeg usikker da jeg ikke har en slik PC. I følge en eller annen ISO standard, så bråker ikke denne PC mer enn 21,4 decibel. PC er fullt ut sertifisert til SuSE Linux Enterprise Desktop 10. Vet ikke helt om det er det du mente med Linux? (Men det er sikkert ikke det samme i det hele tatt?) Tror jeg ville gått for denne:<a href="http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=346530" target="_blank">http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=346530</a> Da ATI skjermkort ikke er så supert og leke med i linux (har det selv). Også vil jeg og anbefale og kjøre KUN linux siden du ikke skal spille noe særlig som du sier. Denne pcn her burde kjøre utmerket i linux. Samt spille i linux og. Anbefaler ikke denne PC, da viften på denne type PC går omtrent hele tiden! Det er mest fordi at det er en, ikke så altfor påkostet kjøleløsning mtp støy. Og fordi at det er en AMD prosessor. Endret 13. mars 2008 av otis Lenke til kommentar
NancyRude Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 Otis: Takk for infoen om HP'en. Hvis den er serifisert for SUSE, vil den vel fungere godt med andre linux-distroer også, regner jeg med! Xerg: Denne PC-en var egentlig helt i andre enden av hva jeg hadde tenkt meg Les den første posten litt grundigere hvis du er hypp på å hjelpe. Skal ha en 14,1" med god batteritid og byggekvalitet som er stillegående. Jeg vil helst også ha integrert grafikkløsning. Jeg driter også ganske hardt i hvordan den ser ut En 17" blir alt for stort til at jeg orker å dra den med på skolen hver dag. Lenke til kommentar
zonko Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 R61 er veldig solid og disse maskinene er generelt ganske støyfrie. Har selv bare vært borti T61, men søk etter tester så finner du info. HP Compaq'en er ei bra og solid maskin, men vet de tidlige versjonene av denne (sommer 07) hadde støyproblemer, men det skal visst være fikset på. Et alternativ til er Dell Vostro 1400. Her må du ringe til Dell for å få kjøpt som privatkunde, men da kan du også få en god handel. Lenke til kommentar
NancyRude Skrevet 14. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2008 Har hørt at det er lang ventetid hos Dell, stemmer dette? Jeg har egentlig behov for en laptop ganske fort, så sansynligheten for at jeg flesker til med en thinkpad fra en eller annen nettbutikk snart er vel egentlig ganske høy.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå