Gå til innhold

manipulere data i database ikke webbasert?

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg skal drive klinisk forskning på en noe sær stoffskiftesykdom. I den anledning har jeg laget til accessdatabase med ønskede tabeller og felter hvor en hel rekke pasienter skal registreres.

Videre ønsker jeg å lage et system for å kunne legge til/fjerne/endre data til de ulike tabellene vha. diverse forms.

Jeg startet med noe ASP-greier, men skal ikke kjøre dette på nett og ønsker heller ikke iis. Viktig med datasikkerhet. så skal ha en egen godkjent maskin uten nettilgang til dette formålet.

Er det noen måte å lage forms med mulighet til å redigere databasen på ikke-webbasert vis? Må òg kunne søke og hente ut av tabeller samt liste opp resultatene...

Ville være supert med noen tips!!

Er ikke noe kløpper i programmering, men finnes vel noen muligheter som er rimelig enkle?

Endret av Murildo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jo, i teorien hadde det ikke vært noe problem..

Men for det første er det ikke bare jeg som skal legge inn data. For det andre er det slik at databasen inneholder flere tabeller med inbyrdes "hierarki".

Det er for eksempel en tabell med personnummer som nøkkel, der hver person kun har en registrering.

Videre er det en tabell med hendelser for hver person, altså en tabell hvor en person kan ha multiple registreringer. Hver hendelse har igjen sin unike hendelsesId.

Videre er det et tredje nivå med tabeller som inneholder multiple registreringer for hver hendesesId.

Altså følgende tabelloppsett:

Personer - Nøkkel: "Personnummer" Personnummer | Fornavn | Etternavn | Kjonn

Hendelser - Nøkkel: "hendelsesId" Personnummer | HendelsesId | Typer_hendelse | Dato

Diagnoser - Nøkkel: "id" Personnummer | hendelsesId | Id | Diagnosekode | Beskrivelse

Blodprover - Nøkkel: "id" Personnummer | hendelsesId | Id | ALAT | ASAT | GT | HB

...

Det er altså slik at en må hunne registrere en person, evt søke frem en person. Videre skal en kunne legge til hendelser som automatisk legges i hendelsestabellen med rett personnummer og som tildeles unik hendelsesId. Deretter skal en kunne registrere tilsvarende på nivået under, f.eks blodprover der både personnummer og hendelsesId fylles ut automatisk.

Kan ikke drive å skrive inn personnummer og hendelsesId manuelt i alle tabellene, da dette tar meget tid samt er en kilde til feilregistreringe!

Any ideas?

Lenke til kommentar

Første hint: Bruk surrogatnøkkel (ID) istedenfor personnummer som primærnøkkel. Det er flere grunner til dette: Det finnes (rikitignok sjeldne) tilfeller hvor personnummer endres over tid, og i tillegg er 11 byte langt større nøkkel enn det du strengt tatt har behov for, og til slutt så er det ytelsesmessig bedre å sammenligne en numerisk verdi enn en tekststreng (som personnummer bør lagres som).

Lenke til kommentar

Jeg kjenner faktisk flere som har endret personnummer. Mulig du aldri vil komme borti det, men det er jo faktisk noe som kan skje.

For å oppklare en ting: Jeg regner med at roac mener at personnummer bør lagres som tekst fordi det kan starte med 0. Det kan være greit å ta med, ellers blir personnummeret et siffer for kort :p

Lenke til kommentar
Jeg kjenner faktisk flere som har endret personnummer. Mulig du aldri vil komme borti det, men det er jo faktisk noe som kan skje.

For å oppklare en ting: Jeg regner med at roac mener at personnummer bør lagres som tekst fordi det kan starte med 0. Det kan være greit å ta med, ellers blir personnummeret et siffer for kort :p

At du kjenner flere som endrer personnummer er helt sikkert reelt. Jeg skifter ca en gang i skuddåret selv:-)

Joda, har faktisk gjort akkurat slik du sier. Jeg skrev "personnummer" i min forklaring, men feltet mitt er i realiteten autonummer og heter "id". jeg har en egen kolonne for tekstvariabelen som er personnummeret i tillegg til dette..

Men ellers: er det noen hensiktsmessig måte å få en grei administrering av dataregistreringer?

Lenke til kommentar
Ser vel fortsatt ikke hvorfor du ikke kan benytte access hvis det kun skal brukes på en maskin?

Kan acccess brukes til å lage et idiotsikkert dataregistreringsbrukergrensesnitt? Det er her skoen trykker. Det må være skjemaer å fylle ut for registreringer i ulike tabeller. I tillegg er det slik at en skal kunne legge inn opplysninger for en person i underordnede tabeller når en har valgt denne personen. Går alt dette i access? I såfall hvordan?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...